Ecoflexen äntligen igång med pellets - nu med bilder!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Så här blev pannrummet
Bild

Bild

Anslutningsröret fick byggas om en del för stålskorstenen.
Bild

Drog iväg exp kärlet en bit bort för att få ner tempen mot gummimembranet (ca 30 gr). Obs kapellspännaren som motorn hänger i.
Bild

Pelletskruven går först genom tvättstugan (avslutar med en 45 graders)
Bild

sedan lite frisk luft Obs rejält med silikon i skarven.
Bild

Och sedan med en 90 graders in i garaget.
Bild

till det hemmabyggda mellanförrådet
Bild[/img]
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren det där ser väl bra ut.. :D
Ska det bli bulkförråd i garaget sen då??

Hur lång är skruven, Det ser iaf ut att va långt då den går genom flera hus o rum??

Men jag ser att du missat att fixa en motdragslucka el sitter den så man inte ser den??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ser ut som lååång skruv.
Hoppas det funkar å det inte strular med skruven.
Men det var ju inga direkt skarpå böjar så det kanske går fint.

Lycka till.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Skruven är ca 8 meter. En MAFA så den skall väl hålla ett tag. Inget knäppande som skulle antyda att pellets kläms sönder eller att skruven går trögt någonstans. Bulkförrådet ligger bakom garaget så det blir en skruv till. Köpte 22 meter (skruv och rör) när jag ändå beställde :shock: . Det kanske blir över till en liten 2 meters när nästa skruv är på plats. Måste bara bygga en matning från en egen motor (försökte snåla lite). Vet inte om det är klokt men alltid en utmaning :wink: .

Tänkte sätta en draglucka i anslutningsrörets lucka. Lika bra att göra en egen av (jo men visst: gammal oljetanksplåt), så man kan byta tillbaka om man vill. Efter ha läst på vårt forum undrar jag om en Tigex blir för liten? Kanske skulle mäta först? Dax och skaffa en låda med lite mätutrustning?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Skruven är ca 8 meter.

Tänkte sätta en draglucka i anslutningsrörets lucka. Lika bra att göra en egen av (jo men visst: gammal oljetanksplåt), så man kan byta tillbaka om man vill. Efter ha läst på vårt forum undrar jag om en Tigex blir för liten? Kanske skulle mäta först? Dax och skaffa en låda med lite mätutrustning?
8 meter va inte så farligt långt, Det såg ut att vara betydligt längre..

Här finns tabell på sidan 5 över vilken lucka du behöver http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
Här ligger dom bra till i pris http://www.dinvvsbutik.se/pannor-pannor ... _1530.html

Här finns låda för lite mätning o den kostar 5100:- + moms http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Testen på skruven kommer i vinter då det är 20-25 minus ute och 20-25 inne. Ja, vi får se. :?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Draglucka på plats (inställd på 1 mm vp (=) 10 Pa = 20mm på armen):
Bild
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Draglucka på plats (inställd på 1 mm vp (=) 10 Pa = 20mm på armen):
Bild
Var sitter din rökgastempgivare ?

Min pannas rökrör ser nästan lika ut och jag vet inte riktigt var jag skall placera min givare. Tidigare satt den på luckan som försvann när dragluckan monterades.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Den sitter på rökröret som sitter i pannan. Du kan se en vit kabel som kommer upp från pannan. Den går till tempkännaren som sitter någon cm över panntaket på höger sida. Tror den sitter i ett slags skyddsrör "typ dykrör".
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Den sitter på rökröret som sitter i pannan. Du kan se en vit kabel som kommer upp från pannan. Den går till tempkännaren som sitter någon cm över panntaket på höger sida. Tror den sitter i ett slags skyddsrör "typ dykrör".
Så om man "tittar ner" i pannan via dragbegränsaren så ser man ett dykrör som sticker in i rökröret då.

Hur långt in i rökröret? Är den inte ivägen vid sotning eller den kanske inte sticker in så långt?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Om man tittar ner i en ny panna ser det ut så här:

Bild

Visst sitter det ivägen lite. Det var ett skäl till att jag ville behålla det vertikala rökröret så att sotarens lod skulle kunna knäcka denna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tack för infot. Få se om jag kan lösa mitt problem på något liknade sätt, men det nog inte lätt.
Eftersom det nog skulle varit fixat innan rökröret mot skorstenen monterades. Nu sitter det på plats och avståndet mellan rökrörets muffdel som sitter på pannansrökrörsanslutning och pannans ovansida är knappt en centimeter........

Och montera rökgasgivaren till den digitala termometern efter dragbegränsaren är ju heller inte någon bra lösning...

Ja, hur skall man göra :?:
Moderator
Skriv svar