"Pelletspropp" i nedre fallrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Mr. Koni
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 20:04
Ort: Laholm
Kontakt:

Re: fallrörsstopp

Inlägg av Mr. Koni »

Torben skrev:Joooe... hur förklarar det att det sitter en propp en bit före omnämnda plåt?
De stopp jag har haft måste jag ha in fingrarna över fallplåten för att knuffa till proppen så den lossnar. Jag når nätt och jämt, och jag har hyfsat långa fingrar.
Upp till proppen är det tomt.
Detta är exakt samma fenomen som jag fortfarande tampas med! Jag har haft den teori som "lövet" skrev om tidigare, att lågan tappas och ny stardos fyller på osv. Eller att ljussensorn är dålig och att detta då ger samma resultat. Men har inte kommit så mycket längre, ibland har jag stopp 3 gånger i veckan, ibland går det en månad mellan stoppen.... En gåta, men fastnad pellets är där!
_________________
Panna: TMV Alpha 1 -93
Brännare: Viking Bio -06
Termostat: Original panntermostat
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Det må låta osannolikt, men jag har haft en del problem med misslyckade starter men sedan jag bytte från Laxå till Rindi så har problemen försvunnit helt. Det är nog runt en månad sedan, minst.

Laxå är mer ojämna i längd om man jämför med Rindi och där tror jag att mitt problem låg. Jag hade ett par tre stopp i veckan med Laxå men det har alltså gått problemfritt sedan jag bytte. Oftast var det bara en liten propp längst ner i fallröret, men ibland var det fullt ända upp i slangen. Det är inte skoj när man ska upp kl 5 och börja dagen med att duscha...
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
lillPiP
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 29 aug, 2006 22:43
Ort: Arvika, Värmland

Inlägg av lillPiP »

Råkat ut för exakt likadant under hösten.
För mig berodde detta på en för hög startdos. Brännaren hinner inte bränna undan dosen förräns den börjar mata på, och till slut så fyller den röret .
Jag gick faktiskt ned en natt innan ja skulle lägga mig för å kolla så problemet inte hade uppstått igen så pannan va kall när man vaknade. Precis när jag kom ned så matade den på med pellets under driften, men jag hörde att det inte var samma klang som det brukar vara. Jag tog bort slangen och kunde se att fallröret var delvis fyllt. Jag drog ur matningen till skruven och satte mig ned å kolla i fallröret. Pelletsen sjönk undan allt eftersom brännaren förbrände det.
Jag hade dessutom inga kakor eller skum aska som det kunde bero på.

Problemet blir ju att om den fyllt på för mkt så kan den kväva resten, detta gör att de ntappar lågan, och då vill VikingBio prova en omstart och ger den en ny startdos, detta ger dig ännu mer pellets i fallröret.

I början kunde jag typ knacka på brännaren så rann pelletsen ned. Trodde oxå på fall-läppen då. Teorin var ändå att när den packat fallröret såpass mkt så får man proppen och brännaren ev. lyckats bränna undan det som finns i koppen och sen slocknar lågan.

Så jag sänkte startdosen och den har gått klockrent nu ett par veckor.
Jag kör även med envarvs-chippet.
Värmebaronen Star -00 + Viking Bio -06.
1½ plans Tegelvilla med källare -61.
Skriv svar