Pellets från PSAB ?

Ventspils
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 jan, 2008 13:04
Ort: Ventspils Lettland
Kontakt:

Inlägg av Ventspils »

wepe skrev:Har testat halmpellets :roll: Verkar inte lätt att köra med
det ? Krävs nog speciella brännare , kanske är värt att
upplysa om??? Tror inte det är många standardbrännare
som klarar det ???


Wepe
Vi har testat med 12 ton på olika brännare har inte varit några problem
Danskarna vill hellre ha halmpellets måste finnas någon anledning??
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Testade med PellEcon , med specialskruv som slog bort
slagget som blev. Men det lyckades inget vidare . Slutade
med att jag fick tömma ur förrådet med halmpelletsen.
Då ska ändå den brännaren vara bland de bättre enl
tillverkarna i Laholm. Intressant ämne , du har inget
emot att skapa en ny tråd typ halmpellets?? Pratar
bara om mina erfarenheter om ovanst pellets


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ventspils
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 jan, 2008 13:04
Ort: Ventspils Lettland
Kontakt:

Inlägg av Ventspils »

wepe skrev:Testade med PellEcon , med specialskruv som slog bort
slagget som blev. Men det lyckades inget vidare . Slutade
med att jag fick tömma ur förrådet med halmpelletsen.
Då ska ändå den brännaren vara bland de bättre enl
tillverkarna i Laholm. Intressant ämne , du har inget
emot att skapa en ny tråd typ halmpellets?? Pratar
bara om mina erfarenheter om ovanst pellets


Wepe
Visst skall skapa en ny tråd om halmpellets
Vi har olika erfarenheter om olika produkter, vi är bara glada om vi kan få negativa och positiva erfarenheter :D
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Här är lite från mitt test http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6780
Vet inte hur eran blandning är?? Men vore nog på sin plats
att upplysa om vilka brännare det skulle funka med ??
Som jag upplevde det , skulle det inte vara så käckt att
köra med en vanlig typ fallschackts brännare ?? Personligen
skulle inte jag sova gott i varjefall. Där jag köpte pelletsen
upplyste de om problemen som kunde bli plus vilka brännare
som var tänkbara. Men som sagt jag vet ju inte hur eran blandning
är.



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Hej
Danskarna kör ofta i andra brännare typ spannmåls- eller flisbrännare. Det är nog skillnaden.
Att försöka lancera halmpellets för privateldare i sverige är ett projekt som knappast har någon framtid. Skorstenarna är inte avsedda för de frätande ämnen som blir och de brännare som finns klarar inte av att köra halmpellets. Miljöaspekten väger också tungt för många som eldar med pellets.
Mycket möjligt att värmeverken har utrustning som klarar av halmpellets men de har redan förmånliga avtal på träpellets. Inte så troligt att värmeverken vill investera i dyrbar utrustning för rökgasrening bara för att kunna köra halmen.

De svenska privatkunderna brukar inte rusa benen av sig om någon mindre importör tar hem träpellets som är 10-20% billigare än de svenska storleverantörernas priser. Då är det frågan om pellets som fungerar i befintliga brännare. Hur lågt skulle då priset på halmen behöva sättas för att locka privatkunder?

I pelletskaminer skulle man nog kunna elda halmpellets men den marknaden är liten.

Jag får inte ihop det ekonomiskt. Transportkostnaden är ändå en rätt stor del av pelletspriset och den är konstant vare sig det är trä- eller halmpellets. Bättre ide är då att ni gör en ordentlig kampanj för lettisk träpellets i sverige, det skulle kunna lyckas med lite marknadsföring.
Då ska det vara träpellets där råmaterialet inte är massaved som legat i saltvatten, utan prima vara.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Torsten skrev:Hej
Bättre ide är då att ni gör en ordentlig kampanj för lettisk träpellets i sverige, det skulle kunna lyckas med lite marknadsföring.
Då ska det vara träpellets där råmaterialet inte är massaved som legat i saltvatten, utan prima vara.
Låter som en vettig idé



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ventspils
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 jan, 2008 13:04
Ort: Ventspils Lettland
Kontakt:

Inlägg av Ventspils »

Torsten skrev:Hej
Danskarna kör ofta i andra brännare typ spannmåls- eller flisbrännare. Det är nog skillnaden.
Att försöka lancera halmpellets för privateldare i sverige är ett projekt som knappast har någon framtid. Skorstenarna är inte avsedda för de frätande ämnen som blir och de brännare som finns klarar inte av att köra halmpellets. Miljöaspekten väger också tungt för många som eldar med pellets.
Mycket möjligt att värmeverken har utrustning som klarar av halmpellets men de har redan förmånliga avtal på träpellets. Inte så troligt att värmeverken vill investera i dyrbar utrustning för rökgasrening bara för att kunna köra halmen.

De svenska privatkunderna brukar inte rusa benen av sig om någon mindre importör tar hem träpellets som är 10-20% billigare än de svenska storleverantörernas priser. Då är det frågan om pellets som fungerar i befintliga brännare. Hur lågt skulle då priset på halmen behöva sättas för att locka privatkunder?

I pelletskaminer skulle man nog kunna elda halmpellets men den marknaden är liten.

Jag får inte ihop det ekonomiskt. Transportkostnaden är ändå en rätt stor del av pelletspriset och den är konstant vare sig det är trä- eller halmpellets. Bättre ide är då att ni gör en ordentlig kampanj för lettisk träpellets i sverige, det skulle kunna lyckas med lite marknadsföring.
Då ska det vara träpellets där råmaterialet inte är massaved som legat i saltvatten, utan prima vara.
Råmaterial har blivit lika dyrt som i Sverige för träpellets ,och de flesta pelletstillverkare här är helt eller delvis Svenskägda i Lettland köpa härifrån är meningslöst, jag kommer att lägga ut testresultaten från halmpelletsen när den är gjord.Vi har inga problem att bli av med hela vår årsproduktion till Danmark men då jag är Svensk vill vi testa Sverige först
När det gäller rökavgaser finns det inga tester som man kan godkänna på halm i Sverige mycket beror på vilken panna du har, titta bara vad de skriver på säckarna för träpellets 5 kwa per kilo, förbannad lögn enl statens provningsanstalt,alla tillverkare vill vara bäst, men ingen av dem tallar sanning och ingen erkänner att det är Baltisk träpellets de säljer där råmaterialet är impoterat från Ryssland och Ukraina med metallspån från granatsplitter,jag ser dagligen lastbilar från dessa länder.De stora Svenska pelletstillverkarna försöker att köpa upp all råmaterial så de kan ha höga priser då det i dag är en stor marknad
Danskarna har alltid legat före Sverige, man vill inte lämna ut testresultaten då det inte tillverkas i Danmark
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Håller med om att danmark ligger lite före sverige vad gäller pellets.
Det är också säkert mycket fiffel med baltpellets, ta bara det här med trä som legat i saltvatten. Köper dom råmaterial från ukraina och södra ryssland så är det ju lövträ dom köper, och det förstärker ju intrycket av fiffel. Tyvärr så tillåter inte EEC:s självbelåtna byråkrater att sverige importerar kvalitetspellets direkt från ryssland utan att betala tull.
Sant är att ryssarna fick den fege och darrande Hitler att skita i brallan vid Stalingrad men det norra och inre av ryssland har inte varit utsatt för någon invasion sedan Djingis Kan och det är där som barrträden växer och är utan granatsplitter.

Det är stor skillnad i växtkemi mellan barrväxter och enhjärtbladiga växter vilket avspeglas i förbränningsegenskaperna. Tror inte några mätningar i världen kan göra det enklare att elda halmpellets.

Vad betalar pelletsfabrikerna där per ton för den ryska och ukrainska flisen med granatsplitter? Vore intressant att veta. Här talar man inte gärna om vad kutterspån kostar, har hört något om 400-500 kr/ton.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Personligen är jag bara positiv till om det kommer lite olika
alternativ . Bra att det finns dom som vill satsa lite . Vet inte
hur ni tänkt att göra pelletsen ? Men hoppas på att ni kan få
till det :wink: Kan bara tala om min erfarenhet , av det jag testat
Lyckas ni med att få fram något som skulle funka i typ någon
vanlig brännare är det ju helt klart intressant. Har ni testat
i typ någon vanlig brännare , typ Pellx , Flex A , eller vilken
typ som helst vanlig brännare i Sverige ??? Som sagt , tycker
det är intressant om ni kan få det att funka.



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

wepe skrev:Personligen är jag bara positiv till om det kommer lite olika
alternativ . Bra att det finns dom som vill satsa lite . Vet inte
hur ni tänkt att göra pelletsen ? Men hoppas på att ni kan få
till det :wink: Kan bara tala om min erfarenhet , av det jag testat
Lyckas ni med att få fram något som skulle funka i typ någon
vanlig brännare är det ju helt klart intressant. Har ni testat
i typ någon vanlig brännare , typ Pellx , Flex A , eller vilken
typ som helst vanlig brännare i Sverige ??? Som sagt , tycker
det är intressant om ni kan få till det.



Wepe
Men du måste väl vara sveriges främste expert vid det här laget på halmpellets. Får inte du till det i två av dom mest lämpliga brännarna för ändamålet, hur ska "vem som helst" som eldar pellets klara av det i brännare som är mindre lämpade? Jag är också positiv till att det kommer nya alternativ som torvpellets t.ex. men också torven gav ju problem.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

:lol: :lol: Det är ju det jag menar :wink:
Lyckas ni med att få fram något som skulle funka i typ någon
vanlig brännare är det ju helt klart intressant. Har ni testat
i typ någon vanlig brännare , typ Pellx , Flex A , eller vilken
typ som helst vanlig brännare i Sverige ??? Som sagt , tycker
det är intressant om ni kan få det att funka.
Lyckas någon
att få till det med alternativa pellets typ halm mm mm , så det går att köra utan problem i en VANLIG förekommande brännare ,
så tycker jag det bara är positivt.
Måste bara tillägga att jag inte kört halmpellets i NH,n , har
inga tankar på att testa heller , den är bara körd med
träpellets , plus lite bark .




Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ventspils
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 jan, 2008 13:04
Ort: Ventspils Lettland
Kontakt:

Inlägg av Ventspils »

Torsten skrev:
wepe skrev:Personligen är jag bara positiv till om det kommer lite olika
alternativ . Bra att det finns dom som vill satsa lite . Vet inte
hur ni tänkt att göra pelletsen ? Men hoppas på att ni kan få
till det :wink: Kan bara tala om min erfarenhet , av det jag testat
Lyckas ni med att få fram något som skulle funka i typ någon
vanlig brännare är det ju helt klart intressant. Har ni testat
i typ någon vanlig brännare , typ Pellx , Flex A , eller vilken
typ som helst vanlig brännare i Sverige ??? Som sagt , tycker
det är intressant om ni kan få till det.



Wepe
Men du måste väl vara sveriges främste expert vid det här laget på halmpellets. Får inte du till det i två av dom mest lämpliga brännarna för ändamålet, hur ska "vem som helst" som eldar pellets klara av det i brännare som är mindre lämpade? Jag är också positiv till att det kommer nya alternativ som torvpellets t.ex. men också torven gav ju problem.
Nej jag är ingen pellets expert,men vi har fått hjälp av Lettiska staten(vi betalar allt själva)jag kan satsa några Gustav på att göra tester,som jag sa varför kan Danmark och inte Sverige??och det vore roligt om vi kunde ge Svenska pelletstillverkare en känga
Vi får hoppas på att det går med brännarna som byggs hemma,vi har fraktat över 12 ton just för test,och jag är småläning och vill att allt skall vara billigt och bra kvalitet
Det kan vara så att brännarna i Sverige inte klarar halmpellets,vi har testat brännare som är Lettisktillverkade de slukar allt inga problem , och villket vi oxå är förvånade över
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Ventspils skrev:Det kan vara så att brännarna i Sverige inte klarar halmpellets,vi har testat brännare som är Lettisktillverkade de slukar allt inga problem , och villket vi oxå är förvånade över
Intressant , vad är det för brännare ? har du någon länk
eller uppgifter ?


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ventspils
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 27 jan, 2008 13:04
Ort: Ventspils Lettland
Kontakt:

Inlägg av Ventspils »

wepe skrev:
Ventspils skrev:Det kan vara så att brännarna i Sverige inte klarar halmpellets,vi har testat brännare som är Lettisktillverkade de slukar allt inga problem , och villket vi oxå är förvånade över
Intressant , vad är det för brännare ? har du någon länk
eller uppgifter ?


Wepe
Du kan meila mig privat skall jag meila över en bild jag tror att jag har uppgifter, men det kan stå på Lettiska :lol: men det brukar gå att läsa ut dem
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Hej! Har eldat upp ca 4 ton PSAB & ca 3 ton Smålandspellets under året 06 till 07.

PSAB: 3 av 4 ton var bra kvalitet. Resten kunde jag ha eldat i flis panna för det passade nog bättre där!

Smålandspellets: Köpte en pall av deras så kallade A kvlitet. Den var överlag dålig & sämre än PSAB:n. De andra två till tre pallarna var av deras så kallade B kvalitet. Märkte ingen skillnad, kanske något sämre.
Anmärkningsvär var att dessa pallar hade jag möjlighet att väga. De vägde i snitt 30-40kg mindre än angive inkl.pall. Och Ja vågen är kallibrerad!

Har i höst köpt 10 pallar med stockhorva pellets. Har eldat 2 till 3 pallar och kvaliteten är förnämlig! Är att gemföra med vestmarka i hårdhet och mängd av fraktioner.

Detta är min erfarenheter och säker har andra bättre och sämre än vad jag har.

Mvh Macke
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Skriv svar