Panik!! Enorm åtgång på Pellets!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

mrsmp skrev:Hej allihopa...jo..visst verkar det som att hon! har något fel... :D
Inte konstigt förresten..verkar finnas mest killar här...
Jo..jag tycker nog att det var för jäkligt med 5 säckar från fredag till lördag em! Varje säck går (för mig) på 44,- (lantmännen)
Men nu vet jag inte..har försökt klura ut om vad som kan vara annorlunda..och så kom jag ju på att jag precis innan hade kört med Neova pellets..men så fick jag in Agrol igen och började köra med det...och då verkar det ju rent logiskt som att det är stor skillnad på dessa två leverntörers pellets? För inte har det varit snorkallt..max -7 kanske på natten..inte mycket blåst. Ok, kåken är av timmer och ca 250 kvm..inte speciellt välisolerad mao.
Och det kan ju vara så att jag inbillar mig, men agrol pelletsen verkar det gå åt mera av eller..snarare...det brinner fortare...knasigt! :shock:
Fattar egentligen ingenting...kanske borde jag serva min janfire...Finns inga tonåringar i familjen heller!...skall ner nu & kolla igen..
De vora intressant att veta hur mycket pellets du brukar förbruka per år. För då kan man göra en närmare analys av din förbrukning just nu.
Annars kan man räkna bakvägen. Vi kan försöka båda delarna.

En normal uppvärmningssäsong är ca 7 mån ( 15 sept - 15- april ).
Detta ger 7 x 30,5 x 24 = 5124 eldningstimmar per år. Vi jämnar till 5000
Sedan brukar man räkna varmvattenbehovet årsvis till 5000 KWH. Detta är ca 13,7 KWH per dygn
Ditt hus 250 kv + källare som du förmoderligen värmer borde behöva en energi av 75 W per kv/m.
I en normalberäkning av ett standardhus i mellansverge utgår man från följande.
Hustes medeleffektbehov är ca 30 % av toppförbrukninge och vid 0 gr ute förbrukas också ca 30 % av effektbehovet. Kan vi anta att det var lite kallare i dygnsmedeltemp. så du förbrukar ca 35 W / kvm.
Antag också att du har en pellets som innehåller 4,8 KWH per KG.
Din panna har förhoppningsvis en totalverkningsgrad på ca 80 %.

Nu räknar vi: 35W x 350kvm = 12,25 KW x 24 tim = 294 + 13 KWH per dygn.
307 / 0.8 ( pannans verkningsgrad ) = 384 / 4,8 = 80 Kg per dygn.
80 kg delat 16 ( om du köper 16 kg säckar ) = 5 säckar.

Om detta stämmer skulle din årsförbrukning av pellets vara:
0,075 / 3 = 25 x 350 x 5000 / 0.8 = 54987 +5000 = 59687 KWH / år
59687 / 4,8 = 12,4 ton per år.

Stämmer inte detta med din årsförbrukning får du börja att räkna bakvägen från din verkliga förbrukninig för att komma fram till ditt maxeffektbehov samt din förbrukning vid 0 gr.

Räkna med en linjär skala från +15 till - 25 det stämmer någorlunda.

Ett mordernt hus byggt på 80 talet och senare förbrukar mycket mindre energi än i detta exempel. Kanske endast 30-40 W kvm i totaleffekt.

Då skulle kalkylen för en villa på 100 kvm bli.
0,035 / 3 x 100 x 5000 / 0.8 = 7292 + 5000 = 12291 KWH år / 4,8 =2560 Kg pellets.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

Erik skrev:Bara för tydlighets skull var din förbrukning 3 säckar per dygn innan det blev kallt?

Kombinationen kyla och annan pellets kan nog öka förbrukningen från 3 till 5 säckar per dygn, men knappast från 0,6 till 5 säckar per dygn. Men med ledning av husets storlek så talar vi om 3 säckar per dygn.

Hos mig i GBG så ökade förbrukningen ca 50% när det blev kallt d.v.s från 2,2 till 3,3 per dygn.
Nej, innan så låg förbrukningen ungf på 5 säckar över tre dar...men så plötsligt...ja betydligt mera! Nu i morse var det -16!! jag undrar vad förbrukningen lär bli nu...har bestämt mig för att elda lite i öppna spisen också...det bör ju höja innertemperaturen iallfall på bottenvåningen såpass att pannan inte behöver ösa på ännu mer fär att hålla innetemp. Sen skadar det nog inte att serva hela systemet! :roll:
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

kurre_44 skrev:
mrsmp skrev:Hej allihopa...jo..visst verkar det som att hon! har något fel... :D
Inte konstigt förresten..verkar finnas mest killar här...
Jo..jag tycker nog att det var för jäkligt med 5 säckar från fredag till lördag em! Varje säck går (för mig) på 44,- (lantmännen)
Men nu vet jag inte..har försökt klura ut om vad som kan vara annorlunda..och så kom jag ju på att jag precis innan hade kört med Neova pellets..men så fick jag in Agrol igen och började köra med det...och då verkar det ju rent logiskt som att det är stor skillnad på dessa två leverntörers pellets? För inte har det varit snorkallt..max -7 kanske på natten..inte mycket blåst. Ok, kåken är av timmer och ca 250 kvm..inte speciellt välisolerad mao.
Och det kan ju vara så att jag inbillar mig, men agrol pelletsen verkar det gå åt mera av eller..snarare...det brinner fortare...knasigt! :shock:
Fattar egentligen ingenting...kanske borde jag serva min janfire...Finns inga tonåringar i familjen heller!...skall ner nu & kolla igen..
De vora intressant att veta hur mycket pellets du brukar förbruka per år. För då kan man göra en närmare analys av din förbrukning just nu.
Annars kan man räkna bakvägen. Vi kan försöka båda delarna.

En normal uppvärmningssäsong är ca 7 mån ( 15 sept - 15- april ).
Detta ger 7 x 30,5 x 24 = 5124 eldningstimmar per år. Vi jämnar till 5000
Sedan brukar man räkna varmvattenbehovet årsvis till 5000 KWH. Detta är ca 13,7 KWH per dygn
Ditt hus 250 kv + källare som du förmoderligen värmer borde behöva en energi av 75 W per kv/m.
I en normalberäkning av ett standardhus i mellansverge utgår man från följande.
Hustes medeleffektbehov är ca 30 % av toppförbrukninge och vid 0 gr ute förbrukas också ca 30 % av effektbehovet. Kan vi anta att det var lite kallare i dygnsmedeltemp. så du förbrukar ca 35 W / kvm.
Antag också att du har en pellets som innehåller 4,8 KWH per KG.
Din panna har förhoppningsvis en totalverkningsgrad på ca 80 %.

Nu räknar vi: 35W x 350kvm = 12,25 KW x 24 tim = 294 + 13 KWH per dygn.
307 / 0.8 ( pannans verkningsgrad ) = 384 / 4,8 = 80 Kg per dygn.
80 kg delat 16 ( om du köper 16 kg säckar ) = 5 säckar.

Om detta stämmer skulle din årsförbrukning av pellets vara:
0,075 / 3 = 25 x 350 x 5000 / 0.8 = 54987 +5000 = 59687 KWH / år
59687 / 4,8 = 12,4 ton per år.

Stämmer inte detta med din årsförbrukning får du börja att räkna bakvägen från din verkliga förbrukninig för att komma fram till ditt maxeffektbehov samt din förbrukning vid 0 gr.

Räkna med en linjär skala från +15 till - 25 det stämmer någorlunda.

Ett mordernt hus byggt på 80 talet och senare förbrukar mycket mindre energi än i detta exempel. Kanske endast 30-40 W kvm i totaleffekt.

Då skulle kalkylen för en villa på 100 kvm bli.
0,035 / 3 x 100 x 5000 / 0.8 = 7292 + 5000 = 12291 KWH år / 4,8 =2560 Kg pellets.
Wow! :) Hmmm lite tidigt för mig med alla beräkningar :wink:
Vi flyttade in i Maj -06, så jag vet inte den totala normala förbrukningen ännu. Fast på sommaren kör vi också pellets, men då bara för varmvatten. Det går väl åt ungf 1 säck per dag då om jag inte minns fel, och jag tror nog att jag reagerade då på att det verkade lite i överkant...men är man grön så är man. visste inte ens hur pellets såg ut innan vi köpte huset!
När man gått igenom sitt första år så blir det väl lugnare, man vet liksom vad som är vad...under tiden är det en hisklig tur att det finns sådana här forum med folk som vet vad dom pratar om!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mrsmp 16 kg pellets/dygn enbart för vv låter väldigt mycke.. :?

Ett effektivt sätt att kolla om förbrukningen är likvärdig är att köra elpatron i nått dygn o kolla, Se vad elförbrukningen ligger på/dygn nu då du eldar pellets o sen kollar du vad det blir då du kör el..

Jag ligger på ganska prick 3 kg/dygn för vv o då jag testade med el gick det 10,5-12 kWh/dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I juli månad körde jag enbart VV på pellets och det gick åt ca: 5,2Kg/dygn. Dock var det en del högre under tiden jag hade cirkulationspumpen på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

Icecap skrev:I juli månad körde jag enbart VV på pellets och det gick åt ca: 5,2Kg/dygn. Dock var det en del högre under tiden jag hade cirkulationspumpen på.
:shock:
Det är ju det jag säger...något är mysko!
Så nånstans mellan 3 & 6 kilo verkar ganska normalt för vv.
Jag måste utforska det här ordentligt!
Har precis fått hem tre pall..som står utanför garaget...så nu blir det bära av... :?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart verkar det ske nått riktigt konstigt hos dej.. :?

5 säckar är ju 80 kg/dygn vilket är riktigt mycke, Det gör om man ser till 24 tim en medel effekt på 16 kW inmatad effekt..

Du har inga andra problem med mycket aska el att det sotar mycket??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Ja något märkligt är det om du går från ca 1,7 säckar per dygn till ca 5 säck per dygn.

Och i mitt såll till panna så gjorde jag av med olja motsvarande 7 kg pellets per dygn till varmvatten under sommaren.(Installarede min CTC bio 061201)

Din janfire har väl olika effektsteg, kan man justera dem var för sig som på CTC bio?

Det vore bra att ha temperaturerna ute vid de olika förbrukningarna, smmt veta om det blåst eller inte. Och var huset ligger på ett ungefär är inte helt fel.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

mrsmp skrev:
Icecap skrev:I juli månad körde jag enbart VV på pellets och det gick åt ca: 5,2Kg/dygn. Dock var det en del högre under tiden jag hade cirkulationspumpen på.
:shock:
Det är ju det jag säger...något är mysko!
Så nånstans mellan 3 & 6 kilo verkar ganska normalt för vv.
Jag måste utforska det här ordentligt!
Har precis fått hem tre pall..som står utanför garaget...så nu blir det bära av... :?
Som jag tidigare skrev är en realistisk årsförbrukning för varmvatten 5000KWh: 5000 / 365 / 4.8 = 2.85 Kg pellets per dygn.

Beträffande din förbrukning har jag tittat på min egen förbrukning under ett dygn. Villa byggd 70 värmer 175 Kvm. 3 glasfönster och extraisolerad vind. Innetemperatur 21 gr. Temparatur ute ca -5 gr.
Jag har använt 25 kg pellets på i dygn Uträkningen blir då:
25 kg - 3 kg vv = 23 x 4.8 / 24 = 4.6 KWh / 175 = 26 W Kvm.

Då blir mitt värmebehov vid 0 gr ca 20 W. Detta x 3 ger 60 W / Kvm i toppeffektbehov. Tycker jag är helt rätt för mitt hus.
Jag skulle alltså behöva ställa min brännare på
10.5 + 0.6 ( vv ) = ca11 KW.
:roll: Du vet väl också att varje grads ökning över 18 gr i innomhustemperatur ger en energiökning av 5 %. :roll:
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

André skrev:Helt klart verkar det ske nått riktigt konstigt hos dej.. :?

5 säckar är ju 80 kg/dygn vilket är riktigt mycke, Det gör om man ser till 24 tim en medel effekt på 16 kW inmatad effekt..

Du har inga andra problem med mycket aska el att det sotar mycket??
Nej, kan inte påstå att det askar eller sotar speciellt mycket. Jag rengör en ggr i veckan nu på vintern.
Det finns ju en knapp med fyra lägen på janfiren...varav fyra är högsta blås på vintern, och den var inställd på tre igår. Så jag tänkte, med -16 kanske det är läge att lägga i 4an, så får vi se vad som händer då. Kanske den fick jobba frenetiskt för att hålla huset varmt på trean. Det finns 22 element i huset, som alla är så vitt jag vet på fullt blås. Man kan inte ställa in dom alls, några är gamla veckade men flertalet har liksom fyra sektioner om man tittar på sidan. Alla verkar jämnvarma.
Ok, jag misstänker att förbruket på det här huset kommer att vara löjligt hög eftersom det är kopplade tvåglasfönster (ungf 21 st + garaget och tvättstugan men dessa är konstant inställda på 8 grader), timmer utan isolering. Den enda isolering som finns på vinden är kutterspån som man använde förr.
I väggarna finns det ju noll...bara timmer, plank på vissa ställen & såna där bruna skivor man använde förr som man sen tapetserat över.. Kåken är på 1 1/2 plan med vind och källare och finns i värmland.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mrsmp du har inte kollat vilken effekt brännaren ger vid dom olika lägena??
Om du har en hushållsvåg så är det lätt att kolla vilken effekt din brännare är på vid olika effektlägena, Väg upp pellets på vågen o mata brännarens internförråd manuellt.. När brännaren kommit igång fyller du internförrådet fullt sen börjar du ta från vågen o kör så i 15 min o kollar vad den dragit, Sen tar du det x4x4,8 så får du fram brännarens effekt..
Vad jag tänker på är att om du kör brännaren på för hög/låg effekt mot pannans effekt får du en ökad förbrukning, Kolla vad pannan har för märkeffekt.. Rekomenderat är 75% av pannans max effekt vid olja som du ska ha på pelletsbrännaren, Är pannan på t.ex 20 kW vid olja bör du inte köra brännaren på mer än 15 kW/3,2 kg pellets/timme..
Hade du ändrat mellan lägena då förbrukningen ökade el kördes den på 3:an hela tiden??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

iofs så verkar du inte ha optimalt vad det gäller isolering, En fråga blir ju vilken innetemperatur har du? Det är stor skillnad i förbrukningen mellan 20 grader och 23 grader.

Angående effektlägena på JanFire (Flex-A) så är de
Läge 1: 9 kW Brännaren tänder med el var gång
Läge 2: 12 kW Brännaren tänder med el var gång
Läge 3: 12 kW Brännaren har en liten låga (700W) som brinner hela tiden vilket ger snabbare uppstart.
Läge 4: 18 kW Brännaren har en liten låga (700W) som brinner hela tiden vilket ger snabbare uppstart.

Jag har ALDRIG behövt köra på läge 4 inte ens när det varit under 30 minus, så länge det inte är kallare än -10 grader så är läge 1 inga problem, blir det kallare än det så räcker läge 2 för mig.
Det är stor skillnad mellan läge 1 och 2 vad det gäller förbrukning (vid samma förhållanden) skulle tro att det handlar om ca 15-20% mer åtgång i läge 2.
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Janfire´s effekt lägen är ca o du kan ändra effekten i dom olika lägena..

Är det ingen som har mätt upp effekten i en janfire??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

André skrev:mrsmp du har inte kollat vilken effekt brännaren ger vid dom olika lägena??
Om du har en hushållsvåg så är det lätt att kolla vilken effekt din brännare är på vid olika effektlägena, Väg upp pellets på vågen o mata brännarens internförråd manuellt.. När brännaren kommit igång fyller du internförrådet fullt sen börjar du ta från vågen o kör så i 15 min o kollar vad den dragit, Sen tar du det x4x4,8 så får du fram brännarens effekt..
Vad jag tänker på är att om du kör brännaren på för hög/låg effekt mot pannans effekt får du en ökad förbrukning, Kolla vad pannan har för märkeffekt.. Rekomenderat är 75% av pannans max effekt vid olja som du ska ha på pelletsbrännaren, Är pannan på t.ex 20 kW vid olja bör du inte köra brännaren på mer än 15 kW/3,2 kg pellets/timme..
Hade du ändrat mellan lägena då förbrukningen ökade el kördes den på 3:an hela tiden??
Nej, har aldrig testat att vaga, skall gora det sa fort jag kan. Det jakliga ar ocksa att jag inte har nan aning om vilken sorts panna jag har. Har inte hittat nan info varken pa pannan eller i ovriga papper etc.. :(
jag har kort pa tre hela tiden...men helt klart forandras forbruket ju mera jag oser pa!
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

Tarnbrant skrev:iofs så verkar du inte ha optimalt vad det gäller isolering, En fråga blir ju vilken innetemperatur har du? Det är stor skillnad i förbrukningen mellan 20 grader och 23 grader.

Angående effektlägena på JanFire (Flex-A) så är de
Läge 1: 9 kW Brännaren tänder med el var gång
Läge 2: 12 kW Brännaren tänder med el var gång
Läge 3: 12 kW Brännaren har en liten låga (700W) som brinner hela tiden vilket ger snabbare uppstart.
Läge 4: 18 kW Brännaren har en liten låga (700W) som brinner hela tiden vilket ger snabbare uppstart.

Jag har ALDRIG behövt köra på läge 4 inte ens när det varit under 30 minus, så länge det inte är kallare än -10 grader så är läge 1 inga problem, blir det kallare än det så räcker läge 2 för mig.
Det är stor skillnad mellan läge 1 och 2 vad det gäller förbrukning (vid samma förhållanden) skulle tro att det handlar om ca 15-20% mer åtgång i läge 2.
:shock: :shock: :shock:
Va?!! Jag maste ha den i tre for att halla en innertemp pa 18 grader och bra med varmt vatten, jag fattar inte vad det ar som hander. Visst..huset har valdigt bra sjalvdrag..men jisses, inte borde det vara sa hemskt! Om jag har den i lage tva tex, so blir varmvattnet inte varmare an kanske 40/50 grader....sa med det far jag problem med att halla varmen i huset. Det star ju indikerat ocksa att 1 och 2 ar sommarlage, och sedan 2 o 4 over vintern...det var vad jag fick forklarat av forre agaren. Nu sahar i efterhand sa verkar det ju konstigt att han inte kunde systemet battre an vad han gjorde eftersom det var han som fick den installerad! Man vet ju sa lite sjalv,, skulle natruligtvis fragat hur mycket olja det gick per ar ocksa..men sant tanker man inte pa nar man inte haft hus innan... :?
Skriv svar