Någon som handlat hos BIOFUELZ UAB?

hakjar
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 jun, 2005 09:42

Inlägg av hakjar »

Hej allihop,

24 ton är min-beställning. Blir lite väl mycket :)
saabstefan
Stor entusiast!
Inlägg: 183
Blev medlem: tor 13 jul, 2006 22:27
Ort: Örebro

Inlägg av saabstefan »

Jag känner mig lite skeptisk!

Vill egentligen inte misstro någon av alla glada här på forumet, men kan det verkligen vara så att all öststatspellets är dålig?

Det känns som att företag i öst är precis lika beroende av sina kunder som företag i väst (Vad är egentligen skillnaden på väst och öst numer?). Skulle östtillverkarna ha i sand eller annat i pelletsen för att spara pengar så borde det inte vara så mycket att det ger problem. Eller köper alla balter tex ny brännare varje år för att deras brännare har sintrat igen? Knappast.

Tvivlar inte alls på att det förekommer föroreningar i pellets från östländer, men det är säkert samma sak med svensk pellets.

Vad tror ni?

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Ärligt talat så investeras det en hel del i industrin i öst. Om gårdagens sanning var "sand i pelletsen" pga av att de bara hade råd med våra gamla utjänta maskiner, så betyder det inte att det ser ut så idag.
Borde väl gå att få ett prov analyserat om man är nyfiken?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Den mysko marknadsföringen inger väl knappast förtroende. Att någon satt in Biofuelz på http://www.pelletspris.com är den enda svenska marknadsföringen jag kan se. Det står inte vem som lämnat uppgifterna och kontakten består av ett utländskt telefonnummer.
Ville man sälja seriöst i sverige skulle man ju först skaffa en distributör.

Hur kvaliteten är - ja det är bara att vänta och se tills någon fått hem en lastbil med pellets.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Voxac30
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 mar, 2006 09:07
Ort: Varberg

Inlägg av Voxac30 »

Men blir det svensk distributör kommer ju priset att bli högre eftersom ingen väl jobbar gratis....
Saabstefans resonemang är ju rätt, varför skulle baltländernas innevånare nöja sig med sämre kvalitet...
Hmmm, bara nån kunde ta hem lite och testa... Finns det inget nygjort test av pellets-sorter av t.ex. Råd&Rön. Läste ett test dom gjort men det var från 2004.
Nån som hittat nåt nyare?
VikingBio, Albin Futura Std, Agrol Pellets
Tegelkåk från -57 121kvm + källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tror inte att det går att få ner pellets från ex. Baltikum till rätt prisnivåer. De har redan kommit underfund med att de kan få ut höga priser, och enkelt få avsättning för sin pellets i Europa.

Jag tror däremot att Canada kan vara rätt väg. Enligt en annan tråd kostar pellets därifrån inte mer än cirka 800 kr per ton, inklusive frakt och förtullning.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Voxac30
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 02 mar, 2006 09:07
Ort: Varberg

Inlägg av Voxac30 »

Då kan vi hoppas att nån vill distribuera kanadensisk pellets hit.... Det borde vara lönsamt för både konsument och distributör... :D
VikingBio, Albin Futura Std, Agrol Pellets
Tegelkåk från -57 121kvm + källare
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Voxac30 skrev:Men blir det svensk distributör kommer ju priset att bli högre eftersom ingen väl jobbar gratis....
Om vi alltså skall se priset 1950:- per ton som ett pris till en svensk grossist så är det väl inte alls särskilt förmånligt. Om jag hade en stor lagerbyggnad och ville börja sälja pellets, kunde jag nog få samma pris från SCA, Lantmännen eller liknande. Det är ju ingen som jobbar gratis.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Mattias.F
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 12 dec, 2005 17:31
Ort: Västmanland /kolsva

Inlägg av Mattias.F »

Hej alla!

Mailade till dom förra veckan och fick svar idag jag skulle få ge 192euro=1753kr för stor säck och 202euro=1844kr för småsäck och det var inklusive transport hem till mig. Det tycker jag verkar helt ok köpte förra året och då gav jag 1650kr hem kört. MVH Mattias
Tulimax t15 och 500l acctank med solslinga & Viking b16GL
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

Mattias.F skrev:Hej alla!

Mailade till dom förra veckan och fick svar idag jag skulle få ge 192euro=1753kr för stor säck och 202euro=1844kr för småsäck och det var inklusive transport hem till mig. Det tycker jag verkar helt ok köpte förra året och då gav jag 1650kr hem kört. MVH Mattias
Jag antar priset är angivet per ton, men vilken min-kvantitet gäller, 24 ton?

Leveranstid?


Thomas
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Voxac30 skrev:Då kan vi hoppas att nån vill distribuera kanadensisk pellets hit.... Det borde vara lönsamt för både konsument och distributör... :D
Men som med all annan import/export över halva jordklotet så tar miljön stryk, fördelen med svensk pellets är ju faktist leveranserna, och då kanske man kan vara nöjd med att betala lite mer för sin svenska pellets.
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Jag kör med pellets från Litauen och är köpt från www.pelletssvenska.se
Har precis börjat använda den,men kan återkomma med mina åsikter.
Finns nog de som redan har använt den ett tag!?
Priset är 2495kr/Ton


På denna länk finns testprotokoll på pelletsen http://www.pelletssvenska.se/prod/analys.pdf
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
Skriv svar