Bygga turbulatorer.

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av danei »

Olle45 skrev: Ni som har en dragbegränsare KW Z 150 håller så hög regler noggrannhet att denna går att mäta skorstenens under tryck i Pa !!
Vad skulle man annars mäta det i? Meter? Pascal är SI enheten för tyck. Det är det man ska mäta undertrycket i oavsett om man har dragbegränsare eller inte.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Olle45 »

Ville bara påpeka att undertrycket påverkar också anläggningens förluster mer än man kan tro !!
Om vilket mått enhet som används beror ju på vad vi vill veta !!
i detta fall med turbulatorer har ju fortfarande undertrycket en stor betydelse hur snabbt rökgaserna
passerar igenom pannan totalt sett....

När det gäller skorstenens undertryck används Pascal som måttenhet som gäller idag..
Förr var det mmVp = mm vatten pelare och när det gäller olje eldning ska det aldrig vara större undertryck
än 1 mmVp som motsvarar ca 10 Pascal ...
..................
Men det är ju klart att rökgas hastigheten igenom skorstenen kan mätas i meter / sekund
men nu var det inte det det var frågan om i detta fall efter som det handlade om volym i m³ ...
Tillverkar rökgasutrustning
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av danei »

Om man mäter med mmvp, torr, bar, Pa eller tum kvicksilver kvittar fullständigt. Allt är enheter som används för tryckmätning. Jag föredrar SI enheter Dvs Pa. Om man har en motdragslucka och vilken den i så fall är påverkar inte vilken enhet man mäter i. Man mäter alla tryck i Pa Även hållfastheten för betong ock liknande.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Olle45 »

Ok, men det jag ville beskriva var ju lite enkelt hur det går att räkna ut hur många Watt / timmar
som turbulatorer kan spara igenom att veta pellets i Kg/h som eldas upp
denna mängd pellets avger en rökgas mängd som mäts i m³....
1 m³ torr luft innehåller 0.36 Watt / 1°C,
Med denna måttenhet kan man i grovt få fram hur mycket turbulatorer sparar i Watt / timme
Men det slår inte så mycket fel om det skulle vara några % fukt i rökgaserna
Det är ju så att rökgaser som är fuktiga avger effektivare värmen i gasena till pannans värme upptagande yta alltså kommer även pannans verkningsgarad bli bättre .....

Sedan att undertrycket i skorstenen påverkar förlusterna också är också sant...
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Honda »

Energi och effekt är inte samma sak! Första inlägget blev ju rätt (4.8kWh/kg pellet), men nu använder du W/h som betyder 'effekt-acceleration' då du antagligen menar energi (eller menar du kanske effekt, lite osäkert), som kan mätas tex i Wh, Ws, kWh eller joule.

Kg/h är ju en 'hastighet', dvs hur snabbt du eldar upp pellet. Det är det som kallas 'effekt'. Kg/h multiplicerat med en tid ger mängden pellet eldad under den tiden, på samma sätt ger watt multiplicerat med tid, alltså Ws, Wh eller kWh, den energimängd som omvandlats under tidsperioden.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av jimmy28 »

Fick tillslut tummarna ur och provade att bocka hålband och satte i de två tomma tuberna. Ville mest bara prova lite snabbt så jag gjorde det inte så noga och fegade lite. Tog rätt stort avstånd mellan bockningarna och gjorde dem inte i fullängd.
Hur som så verkar det göra lite skillnad på rökgaserna. Mätte innan idag med två tomma hål och då låg rökgaserna på 230 grader. Mätte nu med plåtbanden och då ligger tempen på 180 grader. Så det är ändå 50 graders skillnad.
Var heller ingen skillnad på tempen på fallröret, vilket jag var mest orolig för. Att mottrycket skulle bli för stort.

Tänkte testa att göra ett par till lite mer noggrant och med fler bockningar.
Senast redigerad av jimmy28 den ons 31 dec, 2014 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Eldvin »

Jag har gjort ett test på en ctc 1100.Där draget var väldigt dåligt så resultatet blev väl inte riktigt ärligt.Då jag var tvungen att ha lite för hög rökgastemp för att få nått drag .Körde med veckad plåt i alla tuberna istället för dom avkapade som satt innan i en del av tuberna.Det gjorde lite på rökgastempen men mottrycket vart mycket lägre! Så hade det vart bättre förutsättningar från början så hade jag kunnat sänka effekten lite till .Och jag skulle nog haft flera veck.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av jimmy28 »

Tänkte experimentera vidare med detta framåt helgen. Hade varit bra om man kunde fått ner temperaturen 20-30grader till.

Jag har 35kW versionen av pannan med 9 tuber. Jag har 7st fullängds original turbulatorer. Finns det någon här som experimenterat med detta tidigare och vet om det gör någon skillnad i vilka hål man har original turbulatorerna?
Innan var tuberna till höger och vänster närmast brännaren tomma. Men nu flyttade jag om dem och satte istället plåtbanden i mitt tuben närmast brännaren och mitten längst bak.
Det det är hämtat från CTCs manual om vilka tuber som ska lämnas tomma vid drift med 7 turbulatorer.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Abbe »

Jag har de tre i mitten i fullängd, på sidorna något kapade. Verkar funka fint.

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av jimmy28 »

Tack för svar. Kan ju testa lite olika placeringar. Kanske ska börja med att prova att sätta plåtremsorna i mitten till höger och vänster till att börja med då.

Märks stor skillnad på temperaturen på luckan ovanför turbulatorerna. Tidigare blev den så varm så man knappt kunde hålla handen på den, ibland runt 85grader. Nu blir den inte varmare än man kan hålla handen på den.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Eldvin »

Jag tror du ska prova att ta ur alla och stoppa i dom egna i tuberna så du får lika, ungefär lika stort flöde i alla tuberna.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av jimmy28 »

Stämmer säkert att det bästa vore om det var samma i alla tuberna.
Men jag tror ändå att original turbulatorerna är mycket mer effektiva än mina egentillverkade.

Hur som så flyttade jag plåtbanden till de mittre tuberna till höger och vänster när jag sotade ikväll. Och nu var rökgas temperaturen nere på 158 grader.
Går säkert att göra ännu mer effektivt men jag är egentligen rätt nöjd med den skillnaden. Efter förra sotningen låg det 225 grade utan plåtbanden.

En annan fråga, kanske inte har någon betydelse för mig eftersom jag har insatsrör. Men jag mäter rökgasen med en digital termometer direkt där rökröret går upp från pannan. Men sen har jag en analog termometer "felplacerad" på rökröret efter dragregulatorn. Naturligtvis blir rökgasen svalare när den blandas ut via dragregulatorn. Men den termometern går knappt upp till 70 grader nu. Om jag hade haft tegelskorsten hade inte det varit för låg temperatur då?
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Erik_73 »

jimmy28 det är bara kolla i skorsten om det finns kondens i slutet av bränncykeln så ser du om det hade varit för låg temp för en tegelskorsten!....jag har 90-95grader ut från pannan vid nysotad och har inget kondens
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av Eldvin »

Att original turbolatorerna i en 1100 eller 1200 är effektiv är ju en sak.Men beroende på vilken brännare man har så funkar de ju lite olika.VB är ju gjord för trånga pannor med dåligt drag.Så mitt experiment gick mest ut på att kunna ha alla tuber i drift även med andra brännare som inte klarar samma mottryck. Ibland när man behöver lite mer effekt så får man då röken att gå bakåt.Och kunde man då få lite mindre mottryck men ändå få till en skaplig turbulens i tuberna så vore väl det bättre än att plocka ur.För hur som helst så går ju röken den lättaste vägen.Då testet med sicksack banden inte gav det resultat jag förväntat mig så är en fundering på att plocka bort röret i spiralen och ersätta det med rör som är något smalare.
jimmy28
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 06 jan, 2014 10:52
Ort: Blekinge

Re: Bygga turbulatorer.

Inlägg av jimmy28 »

Tack för svar Erik_73 och Eldvin.
Panna:CTC 1100
Brännare:Viking Bio
Övrigt: Hus byggt 1930 95 kvm boyta, 9m 110mm insatsrör, Mafa mini förråd, EC Home WL med innegivare+utegivare med prio på innegivare, Mitsubishi luft/luft vp som komplement
Kör med 8mm säckad pellets från StoraEnso
Skriv svar