Värdens bästa asksug?
Re: Värdens bästa asksug?
Jag har inga problem med att öppna filen. Varken på datorn eller IPaden...... Bäver inte göra några "pdf" tillägg.
Framgår tyvärr inte av länken vad denna dammsugare kostar, men det ser dyrt ut....
Framgår tyvärr inte av länken vad denna dammsugare kostar, men det ser dyrt ut....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nackdelen är som sagt priset, har för mig att den kostar runt 13.000 men den utför jobbet och har fungerat utan problem hittills
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
13k var ett rejält pris men den kanske är värd det om den fungerar bra. För egen del håller jag mig till att skrapa och skyffla ut askan då den ligger för högt upp i pris.....
Moderator
-
- Pannrumshärskare!
Ingen som har testat att byggt en egen? Annars så borde man ju kunna beställa jobbet hos någon smides verkstad.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Tills dess att "Bill Pentz" kan leverera en dammsugare för hemmabruk så anser jag det vara orelevant att jämföra med.Joflopp skrev: Bill Pentz som har jobbat mycket med cykloner och har tagit fram en design som enligt oberoende tester ska avkilja hela 99,9% av alla partiklar ner till 5 mikrometer.
Nederman dammsugaren är säkert kanon, men den kostar nästan 13 ggr mer(!) så det är ju kanske inte riktigt jämförbart det heller.
Vidhåller att i prisklassen 1-3 kkr så är Pellvaccs Virvelvind tillsammans med valfri dammsugare den bästa lösning jag hittills provat.
Pellx Classic värmer mitt hem!
Som jag skrev så är priset högt, billigare lösningar finns men filtrerar inte små partiklar lika bra.....att enbart ha damsugaren för att suga rent på aska är kanske inget att motivera ett köp, men har man fler användningsområden för den så, ex vis vaccumtransport på pellets, hålla rent i garage, snickerimaskiner, slipmaskiner så kanske ett köp är mer motiverat
Vad gör den värd 13k? Hur funkar den?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Den fungerar som en vanlig industridammsugare, en stor skillnad mot billiga dammsugare är kvalliten på filter som sitter i dom dyrare modellerna, är inga problem att bygga en egen asksug men det blir inte billigt om man ska använda bra filter och ha hög rening på den, om den är värd pengarna får väl tiden utvisa och förhoppningsvis ska jag inte behöva byta ut den än på ett bra tag
Jag har nu lagt:
1529 (Pellvac Virvelvind m. frakt)
799 Wave påslös dammsugare
1299 (Kärcher AD 3.000)
Grundproblemet tycks vara att vilken lösning man än väljer så finns det någonstans på vägen ett fint filter som hindrar de finaste sotpartiklarna från att komma ut i rumsluften och detta filter blir snabbt igentäppt av sot. Hålla på och tömma dessa filter är vidrigt: man blir svart, det "ryker" sot i rummet etc.
Vore ohyggligt fint om någon kunde presentera en lösning som fungerar! Det är ju just detta problem som bergvärmemaffian älskar att invända emot, så löser vi det kan vi vara glada när elpriserna mer än fördubblats som i Danmark och Tyskland (ca 2,54 kr/kWh).
1529 (Pellvac Virvelvind m. frakt)
799 Wave påslös dammsugare
1299 (Kärcher AD 3.000)
- Frugans dammsugare + Pellvac Virvelvind => sugkraften i dammsugaren reducerad med 70% då dess filter täpps igen av den 1% som inte fastnar i Pellvac Virvelvind.
- Kärchern kleggar igen även den. Dessutom består filtret av fina lameller som gör det mycket svårt att rengöra
Grundproblemet tycks vara att vilken lösning man än väljer så finns det någonstans på vägen ett fint filter som hindrar de finaste sotpartiklarna från att komma ut i rumsluften och detta filter blir snabbt igentäppt av sot. Hålla på och tömma dessa filter är vidrigt: man blir svart, det "ryker" sot i rummet etc.
Vore ohyggligt fint om någon kunde presentera en lösning som fungerar! Det är ju just detta problem som bergvärmemaffian älskar att invända emot, så löser vi det kan vi vara glada när elpriserna mer än fördubblats som i Danmark och Tyskland (ca 2,54 kr/kWh).
Varför skall det vara "soperent" i en askmaskin?
Att behöva "skaka av" filtrena efter varje eller varannan sugning tycker jag är trist för att inte säga oacceptabelt. Visst, man kanske måste leva med det, men då förstår jag att folk hellre borrar 200 meter ner i jorden och bygger egna bergvärmekraftverk.
Finns det nån filtersock att sätta på filtret? Har en kärcher, som jag kör utan påse .
Jag har inte gjort några modifikationer på Kärchern. Har du en likadan? Den har ett fint pappersfilter precis före utblåset i rummet. Ser ut som lameller:
http://www.kaerchershop-schreiber.de/kr ... d5155b7f9d
Den grova askan trillar snällt ner i kärcherns avsedda plåthink och resten samlas i lamellerna och sugkraften reduceras snabbt kraftigt.
Filtersock? Eh, filtret sitter som på bilden under länken ovan fast i en gummiram.
http://www.kaerchershop-schreiber.de/kr ... d5155b7f9d
Den grova askan trillar snällt ner i kärcherns avsedda plåthink och resten samlas i lamellerna och sugkraften reduceras snabbt kraftigt.
Filtersock? Eh, filtret sitter som på bilden under länken ovan fast i en gummiram.
För mig kvittar det om den är smutsig inuti, det är ju dit man vill ha skiten.....har nog sugit aska från närmare 20ton pellets och städningar av garage, bil, slipdamm, m.m och har än inte behövt pysslat med filter annat än att jag använt den inbyggda filterrensningen som jag brukar göra efter varje användning....en av anledningarna att jag valde denna dammsugare är för att firman jag jobbar på är bla ÅF för Nederman och kunde därför köpa den till ett bättre pris, om damsugaren har 99% rening spelar inte så stor roll om det är bara vid uraskning av pannan, men när man jobbar med högvacum och filteranläggningar, sopförbränningspanna och andra pannanläggningar, svetsning och skärning m.m så utsätts man dagligen för sånt som kanske inte alltid är det nyttigaste att andas in
Senast redigerad av Erik_73 den tis 14 jan, 2014 20:35, redigerad totalt 1 gånger.
Jag struntar också i om den är smutsig inuti och det gör nog de flesta. Problemet är att sugkraften reduceras så till den milda grad att det knappt går att suga upp askan mer.
Nederman löser vårt problem men man kan nog mäta de privata kaminägare i promille som är beredda att lägga ut över 10 000 kr för askstädning!
Nederman löser vårt problem men man kan nog mäta de privata kaminägare i promille som är beredda att lägga ut över 10 000 kr för askstädning!