frågor från en novis

RikardSvalöv
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 11:09

Re: frågor från en novis

Inlägg av RikardSvalöv »

Nu hör ju kanske inte detta hit eftersom detta "tips" innebär att du behöver slänga ut det styrsystem du har, dock är Esbe CBR 121 (http://www.esbecampaign.eu/?q=sv/controllers) ett exempel på trådlös innegivare (med shuntmotor). Innebar en massa bök att dra kabel i mitt hus så jag valde att sätta in denna istället, snabb installation (sätt dit shuntmotorn, anslut transformatorn och sätt upp innegivaren => klart!). Nackdelen är att den är ganska dyr jämfört med trådburna system.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

det går frammåt. på lördag kommer den yngre noggranna rörmockaren och så kör vi igång. en polare som är elektriker kommer förbi och kopplar sladdarna. har dock en liiiiten fråga; mellan pannan och rökröret (heter det så?) känns det som det ska sitta en packning av nåt slag. lite knepigt att förklara, men rörstumpen som kommer upp från pannan har en diameter som är för stor för att falla in i det utstansade hålet i det vågräta ovanpåliggande rökröret som går in i pannan, men är för litet för att fylla upp innerdiametern på den påsvetsade ringen som sitter rumt det utstansade hålet... blev nån klokare av förklaringen?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: frågor från en novis

Inlägg av Roli »

Det borde väl vara ett "tätningssnöre" mellan de två delarna typ detta:

Bild

Som tillåter lite värmerörelser som blir när rökröret växlar mellan kallt och varmt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: frågor från en novis

Inlägg av Jakob »

Hej!

Bergatorparn:
Jag förstår inte problemet med automatsotningen. Varför skulle det vara jobbigt egentligen? Sotningsintervallet är väl 3ton med automatsotningen igång.

Att avstå automatsotning pga att det är jobbigt att lyfta en magnet och turbulatorer 2ggr per år bara för att det är lättare att lyfta turbulatorer utan magnet 24ggr per år verkar vara ett skumt resonemang....?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: frågor från en novis

Inlägg av psau »

Tror att tolkningen ska vara att automatsotningen har slutat fungera på ett antal pannor. Och när den gör det blir det jobbigare att sota ur...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: frågor från en novis

Inlägg av Honda »

Och att den kan gå sönder är nog något han läst någonstans eftersom han själv har en annan panna, troligen här: viewtopic.php?f=1&t=12567 Om det kan vara till någon hjälp så har min svärfar en sån panna sen 3-4 år tillbaka, med automatsotning, utan krångel. (Tror han sa att han aldrig har dragit ur tuberna, om det nu sen är en så bra idé låter jag vara osagt)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

oj vad det ramlar in svar i tråden.. roli: var får man tag i ett sånt tätningssnöre?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: frågor från en novis

Inlägg av Honda »

Tex här http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/S ... ner-87468/ (skulle länkat till prodnr 87470 längre ner på sidan, men det går tydligen inte då de envisas med javascriptlänkar) Själv har jag använt pannkitt utan snöre. Det finns nog en viss risk att det spricker, eftersom pannkitten blir hårt. Men än har det hållit...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: frågor från en novis

Inlägg av Jonas O »

ballsam skrev:oj vad det ramlar in svar i tråden.. roli: var får man tag i ett sånt tätningssnöre?
Har skickat PM till dig!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

RikardSvalöv skrev:Nu hör ju kanske inte detta hit eftersom detta "tips" innebär att du behöver slänga ut det styrsystem du har, dock är Esbe CBR 121 (http://www.esbecampaign.eu/?q=sv/controllers) ett exempel på trådlös innegivare (med shuntmotor). Innebar en massa bök att dra kabel i mitt hus så jag valde att sätta in denna istället, snabb installation (sätt dit shuntmotorn, anslut transformatorn och sätt upp innegivaren => klart!). Nackdelen är att den är ganska dyr jämfört med trådburna system.


hmm.. verkar ligga på strax under 4´000:-, vilket kanske inte är så blodigt, men antar att det inte ingår nån shunt i det paketet.. vad kostar en shunt i runda slängar som kan "prata" med automatiken? /Samuel
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: frågor från en novis

Inlägg av Roli »

Ja du har redan fått svar, Biltema är ett ställe. Men även de flesta kaminbutiker eller likvärdigt borde ha tätningssnöre i olika dimensioner hemma.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

japp.. tätningssnöret har ju löst sig kanon (tack roli), men det är själva shunten jag grunnar på..
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

oj då.. såg nu att jag blandat ihop roli och jonas. tacket ska vara riktat till jonas som skakat fram en bit tätningsremsa/snöre ur sina gömmor. stort tack och bock /Samuel
RikardSvalöv
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 11:09

Re: frågor från en novis

Inlägg av RikardSvalöv »

Nu kanske jag missförstår, men har du ingen shunt på pannan nu? Är det shuntmotorn du menar så ingår den i paketet, bara att skruva på shunten som sitter på pannan. Är det shunten du är ute efter så har t.ex. rinkaby rör ett fin fint utbut.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

inte min hemmaplan det här med rörtermer, men som jag fattat det hela så är det en manuell shunt som sitter monterad på pannan nu. menar du att man bara pillar dit en shuntmotor på den? trodde man var tvungen att skaffa en speciell automatisk..
Skriv svar