Pellets-prishöjning på byggmax/bauhaus 10 januari!

Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men det som säljs här som MBAB pellets är kanonpellets. Lika bra som Fogelfors och Solett. Ingen sintring, inget spån och inget damm.

Nu tror jag att MBAB och Luleå Bioenergi egentligen är samma pellets. Enl. Andre här på forumet så har MBAB:s anläggning brunnit och nu säckar dom pellets från Luleå Bioenergi.

Bauhaus MBAB är i alla fall klart hårdare pressad än Byggmax pellets.
Kan betyda att man måste ställa ned matningen på brännaren.

Om massan från kvarnen blir fuktig beror det nog på att du har bakvärme som för upp tjära och fukt från röken till fallröret.

Misstänker du fuktig pellets så väg upp ett kilo ur påsen, häll det i en långpanna, ställ in i ugn i 60 grader några timmar och väg igen. Normal pellets innehåller omkring 7% vatten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag bor bara nån mil från MBAB´s (fd)fabrik o en kompis kör bulkbil därifrån o lagren skulle tydligen vara helt tomma efter nyår, Ägaren på MBAB har fått jobb som säljare åt Luleå Bioenergi nu..

Men Bauhaus hade beställt 85 långtradare med säck o ca 30-35 långtradare han levereras av den egna pelletsen som va av riktigt bra kvalite så de kan ju finnas av den än, Förr va MBAB ingen höjdare men typiskt nog då den blev riktigt bra brann de o ekonomi för uppbyggnad fanns ej
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja tråkigt är det på så bra pellets. Bauhaus verkar ha problem med leveransen nu, 3093 påsar i lager i Barkarby enligt deras redovisning men i affären fanns bara ett par spruckna påsar.
Byggmax har i alla fall realtidsuppdaterad redovisning av antal påsar i lager.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nja, det beror nog på var du tittar, på Byggmax i Halmstad påstod dom att det fanns 150 säckar på internet men när jag kom dit var det tomt, jag frågade och jodå det skulle finnas men dom "hittade" inte dom.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Inlägg av kiixx »

André skrev:MBAB´s fabrik brann för några månader sedan o då har Luleå levererat på lösvikt som säckats men nu är snart allt nerlagt på MBAB, Kunder har flyttats över till bla solett
okej,

Då var det bara jag som har haft otur då, då kan skitet ju tydligen brinna ? eller det blev mycket skit kvar där också ?


OBS, innehåller ironi
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Antingen otur el fel brännare, Har inte mycket till övers för bionan :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Torsten och André

Inlägg av kiixx »

Torsten, ja, mitt problem är att detta har inte varit nåt problem med dom säckar StoraEnso pellets som handlats på Byggmax, eller heller dom NEOVA jag fick med brännaren, inte heller dom Bionorr jag har provat innan.

Men jag skall göra som du säger, hur många timmar pratar vi om ?

André, nu vill jag inte påstå jag har världens bästa brännare, men den har gjort, och gör fortfarande sitt jobb utmärkt, jag har dock moddat kvarnen med en 2mm gummiduk, för att få lite grövre bitar, och det har funkat felfritt fram tills nu.

Sen kan det ju vara vad som helst som ställer till det, felaktig hantering under frakt till butiken, jag tar med 10 säcker i kombin, när jag ändå kör rakt förbi på vägen hem från jobb. och dom lyftas för hand rakt från bagaget och ner i källaren, utan att röra mark en enda gång. så har vi räknat bort den varianten.

Dock är källaren inte uppvärmt, men det skall ju inte spela någon roll tycker man.
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
munin
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 19 nov, 2010 15:39
Ort: Stockholm

Inlägg av munin »

Sådärja nu har byggmax sänkt priset igen till 38,85 :lol:
Tog det säkra före det osäkra och fyllde på med 50 säckar från bauhaus igår för 38,80 hoppas att brännaren även tycker om den pelletsen (bioenergi från luleå), kanske läge att köpa några säckar till man vet ju aldrig hur länge priserna ligger under 40 kr säcken.....
Tegel hus från -64 85m2+85m2 källare
Taklyft -84 +75m2 värms med luft-luft pump
CTC Total-84
Baxi Eurofire -10 + 300L Mafa
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Var och handlade 56 säckar pellets igår på byggmax. När han i kassan såg att jag hade med mig Bauhaus reklamblad så sänkte han priset från 41:95 till "Bauhauspris".

Så jag kunde inte åberopa deras "Prisgaranti"..........

Hoppas detta var "sista" säckköpet för denna säsong då jag snart hoppas få igång bulkförrådet.

Någon som vet vad det är för pellets som de har tagit in i de 15 kg säckar som de säljer på vissa platser?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja nu är det bara ynka 5 öre som skiljer i pris. :)
Byggmax prisgaranti är inte så mycket värd. Den räknar 10% på skillnaden i pris till konkurrenten.
Bauhaus prisgaranti räknas på hela konkurrentens pris - 14%.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
hansdj
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 02 jan, 2011 10:50
Ort: NORRAHAMMAR

Inlägg av hansdj »

Roli skrev: Någon som vet vad det är för pellets som de har tagit in i de 15 kg säckar som de säljer på vissa platser?
I Jönköping var det Rindi i 15 kg säckar
CTC 1100 + Janfire NH Mody. Villa på 154 m2 varav biarea på 51 m2 som är delvis uppvärmd.
Danielmotala
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: lör 11 nov, 2006 14:28
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Danielmotala »

Rindi i 15 kg säck i Motala också men nu var de nästan slut och de har 16 kg Fågelfors för samma pris, 38.85.
Någon som testat Fågelfors och kan jämföra med Rindi?? Jag är nöjd med Rindi jag kör just nu.
Parca Norah 3000 -85 med en Janfire Flex-a. K-silo förråd. 1-plans med källare byggt 1963, 107 kvm + 107 kvm källare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Köpte sista två pallarna på Bauhaus Malmö häromdagen för 38,85 säcken. Idag när jag var på Hornbach såg att de tog 49:- för sina Laxåpellets och sa i förbifarten att med de priset lär dom inte få sålt så mycket. Dom sänkte priset på stående fot till38,85 minus 10 procent så mitt pris blev ca 35:- säcken.... jag beställde två pallar direkt och fick det hemkört för under fyratusen.

Hoppas bara den där laxåpelletsen är bra.. Rindipelletsen jag körde med för två år sedan från Byggmax gjorde att jag slutade med pellets.... <men jag gör ett nytt försök igen :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
designadinblogg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 12:55
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av designadinblogg »

Jag var inne på byggmax i veckan, och kassörskan där var vänlig och informerade mig att det blir prishöjning den 10:e med ca. 3kr/säck.

Tråkigt, men inte så mycket att göra...
-CTC 265B -73
-Roslagsbrännaren - 03
-Mafa veckoförråd
-170kvm med kulvert från garage, vattenburen golvvärme nästan överallt. Kåken är från 1930.
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Jag blir tokig på det här. Först höjning 3 kr. sedan sänkning till gamla priset 38,85. nu höjning igen. Har dom fått med sig Bauhaus den här gången? Annars är det ju bara att köra prisgaranti.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Skriv svar