Nytt uteförråd

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Nytt uteförråd

Inlägg av Taxen »

Nu har min hyresvärd köpt ett förråd, som vi skall ställa utanför huset mot pannrummet.Jag började att själv skruva ihop det i påskas,för jag kunde inte hålla mig längre :wink: Det var lite kallt,men jag fick jobba mig varm.Det var mycket skruvar sätta dit och lite pillrigt att få dit plåtarna själv,men med lite list så löste jag det.Det skall gjutas en platta först,som den skall stå på och sen skall vi lyfta upp den där och skruva fast den i plattan.Tanken är sedan att klä in allt med panel,så det ser lite snyggare ut.Tanken är att det skall självrinna in genom väggen till ett mindre förråd i pannrummet.Då slipper man att ha en skruv till, som nöter på pelletsen.Behållaren rymmer ca 4.3ton och är en Agrosilo från Mafa.Har redan börjat att såga i oljetanken,då jag med lite lutning på tanken, håller på att bränna upp den sista oljanTanken har stått där sedan 1964 och nu går den till de sälla jaktmarkerna.Jag får väl uppdatera när vi har kommit lite längre med montaget :wink:

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Intressant.
Jag ska nog skaffa ett uteförråd ungefär som ditt men funderar lite på fyllningen från bulkbil.
Det ska ju helst vara lång sträcka från inblåsningen till närmaste vägg och med dämpmattor osv.
Det ser ut som längden/bredden på förrådet är lite kort. Risk att pelletsen krossas när den möter motstående vägg.
Du måste berätta hur det funkar då ni fyllt det.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Nu har det hänt lite mer :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har satt en tjock gummimatta på 180x80cm,på motsatta väggen.Silon är på 6,8 m3.Nu är det bara fäste till blåsröret,hitta var hålet skall vara till behållaren i pannrummet,samt att skaffa avluftningsfilter med hållare på taket.
Har samtidigt rivit oljetanken och burit upp själv.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Mmmmmm, vilka minnen bilderna på tankdemonteringen ger... :P Min var också från -64, kraftig sak med 3,8mm plåt på väggar och tak och 6mm på bottenplattan :?
Det är lite speciellt att ta bort skiten, ser skistnyggt ut med förrådet, fast min fru skulle ALDRIG gå med på en sådan :shock:

Lycka till MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
LoonQ
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 21:46
Ort: Jomala, Åland
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Var det svårt att montera? Har precis beställt ett Villa ute förråd:) som ska monteras när det kommer...
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Ett alternativ vore ett plant botten förråd där oljetanken var. Då med vertikal matning ut från förrådet med dosering direkt till bränneren.
Men jag tycker du har investerat i ett förråd som kommer att tömmas bra då det tyckas ha 60 grader lutning. Det betyder att du får mer massuttömning än trattuttömning. Det innebär att förrådet tömmas långs med väggarna samtidig som i centrum och då ger rimlig jämn tömning så att pellet och spån inte skiljer sig för mycket. Jag ät säker på att själva förrådet kommer att fungera mycket bra.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

LoonQ skrev:Var det svårt att montera? Har precis beställt ett Villa ute förråd:) som ska monteras när det kommer...
Det följde med en beskrivning hur det skall monteras i ordning,typ IKEA.Är man två så är det lättare att lyfta plåtarna och få i skruvarna.Lycka till :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

Härliga bilder Taxen,
nästan så man kunde gjort en film om monteringen :wink:
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

LO skrev:Härliga bilder Taxen,
nästan så man kunde gjort en film om monteringen :wink:
På begriplig svenska då 8) ...................... :lol: :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

På begriplig svenska då ..........
Taxen, ..ha sier du? :shock:
man kan ju ha en son där transleiter
eller va de nu hidder, om man ente begriiporr.
rsög du jorra en film, de e rikted roled ska du tro. :tongue: :tongue:
osse po svenska.... Trevlig helg på dig.
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad kostar det totalt??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

André skrev:Vad kostar det totalt??
Han gav 8000kr för silon,då den var oanvänd,men köpt -04.Brännaren är min gamla och den tar jag kanske ca.8000kr för.Jobbet har jag gjort själv åt honom.Pris???En huv och filter fattas,men beställt,kostar ca 1200kr.

Har tänkt att skarva på skruven en 1/2 meter så att jag får bättre fall in från silon,genom väggen.Enligt KMP så går det att ha samma motor till skruven upp till 2.3m.Väntar på besked från hans kontakt inom skruvar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Nu har det hänt lite mer :lol: Idag är det provkört med hela anäggningen.
Fick hjälp med att få en längre spiral och skarvrör.Det visade sig att nya spiralen var vänstergängad mot höger på den gamla.

Bild

Bild

Fick tips om att det gick att skifta kablar på motorn,så det löste sig.

Gjorde färdigt filter och blåsrör för fyllning.

Bild

Fick pellets i förrgår.Funkade fint :wink:

Bild

Bild

Fixade utloppet in till pannrummet,där det är självfall in.

Bild

Rinner in i lådan där matarskruven är.

Bild

Fyllning av skruven och sen startdostest.

Bild

Här är allt kopplat och klart och det fungerar som det är tänkt :lol:

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hur jämnt doserar skruven med en nu större spiral?
Har du tänkt möjligheten att köra skruven horisontelt under taket i pannrummet, då utan mellanförråd?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det blev ingen större skillnad på matning.Fick ca 3dl vid startdos.
Om jag skulle ta skruven direkt från förrådet,så skulle jag behöva ca 4-5m lång skruv och då blir det en kostnad till,samt att det blir mer slitage på pelletsen.Nu är spjället öppet från silon och det "flyter" sakta ner i lådan och fyller på.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar