Bästa vägen till lägre rögastemp och förbrukning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Bästa vägen till lägre rögastemp och förbrukning?

Inlägg av Beppo »

Jag har kört min brännare sedan i September nu i en Nibe City VX -99 och kåken är en 1,5plans villa med källare byggd -70.

När det började dra mot tre säckar pellets tyckte jag det verkade lite galet. Vid installationen så tog vi ur alla (6st) turbolatorer ur pannan. detta gav en rökgastemp på ca 280grader. Nu har jag stoppat tillbaka 4st och är nere på 210-220 grader på högeffekt och 190-200 på lågeffekt.

Nu drar det ca 2 säckar/dygn. Dock så vill jag ner på runt 160-170 grader. vilket är "bäst" att göra. Justera ner matning och fläkt eller stoppa i ytterligare 2 turbolatorer och vad spelar det för roll vilket jag gör?
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Bästa vägen till lägre rögastemp och förbrukning?

Inlägg av notti »

Har du voltmätare ? i så fall kanske du kan mäta hur många volt du har till fläkten vid full drift ..och sedan kollar du hur mycket skruven går per matning vid full drift ..då har du värdena så att du kan gå tillbaka om du skruvar på fläkt och matning.

Skulle vara kul ifall du kan återkomma med dina mätvärden
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Inlägg av Jarina »

vilka stift mäter man på?
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Inlägg av petmal »

Du mäter på stift 3 och 4.

Peter
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag brukar mäta fläkten direkt på anslutningarna till fläkten
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inte kollat än men...

Inlägg av Beppo »

Jag ahr inte kollat själv men vid installation ställdes fläkten till 170V vid fullfart och 3/4 varv på skruven.

Hur går man tillväga då? Sänker jag matningen och reglerar fläkten tills lågan ser bra ut?

Frågan i grunden rör ju också vilket som är bäst. Att stoppa i flera turbolatorer eller att justera neråt via fläkt/matning? Vilket är bäst? Vilket ger vilken effekt?
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

vid 170 volt skulle jag vilja ha mindre på skruven ..humm knappt ett halvt varv om det är en vanlig KMP skruv i ca 45 graders vinkel.
Tre fjärdedels var på skruven låter som ca 200-220 volt ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

vid 170 volt skulle jag vilja ha mindre på skruven ..humm knappt ett halvt varv om det är en vanlig KMP skruv i ca 45 graders vinkel.
Tre fjärdedels var på skruven låter som ca 200-220 volt ..
Hur pass jämförbara är värdena? :?:
Olika skruvar och pellets borde ge olika mängdpellets (vore bättre att mäta pelletsvikt på tio cykler eller liknande).
Samt att fläktens verkliga effekt borde bero på motståndet i pannan, eller?.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Re: Inte kollat än men...

Inlägg av kurre_44 »

Beppo skrev:Jag ahr inte kollat själv men vid installation ställdes fläkten till 170V vid fullfart och 3/4 varv på skruven.

Hur går man tillväga då? Sänker jag matningen och reglerar fläkten tills lågan ser bra ut?

Frågan i grunden rör ju också vilket som är bäst. Att stoppa i flera turbolatorer eller att justera neråt via fläkt/matning? Vilket är bäst? Vilket ger vilken effekt?
Jag tycker att grundregeln skall vara att en brännare inte skall köras på mer effekt än vad huset behöver i maxeffekt.
Rökgasen skall vara så låg som möjligt med hänsyn till skorstens kondition.
Effekten i brännaren måste bestämmas genom att väga pelletsen som skruven matar. Att se på varven ger endast en grov fingervisning.
Justering av brännaren gör man sedan med fläktens varvtal under förutsättning att den är justerbar.

Att justera brännaren som du beskriver kan man göra för att få i gång brännaren för att sedan börja med uppmätning av effekten.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

OK

Inlägg av Beppo »

Dåså.

Om vi börjar med det du skriver så tycker jag det låter fullkommligt klokt.

Men hur vet jag hur mycket effekt brännaren ger i vilka lägen?
Hur mäter jag mig fram till hur stor vikt pellets som matas fram på tex. 10 cyklar?

Hur gör jag detta som privatperson?

Nu förbrukar jag 3säck/dygn och det är bara runt 0 eller någon grad under det.

Nu vet ag att man inte kan jämnföra med andra men det känns ändå skumt att kompisen förbrukar 1,2säck/dygn.

Men vi har en liten tes där. Han bor mitt inne i ett bostadsområde med hus på alla sidor. Vi bor längst ut, sista huset i ett samhälle och endast granhus åt ett håll. Fritt åt de andra 3. Vidare så har jag ett vattendrag ca 100 meter bakom huset. Kan detta bidra till nerkylning och hög förbrukning?

Alla tips är välkommna för även om det är billigare med pellets än olja så... ja man blir lite trumpen när det ine blir så billigt som man hoppades.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Re: OK

Inlägg av kurre_44 »

Jag vet inte hur många gånger jag har beskrivit hur man enkelt mäter effekten i en brännare typ KMP. Har just i dag mätt min effekt i min brännare, tog ca 10 min effekten var 11.5 kw. Jag kan tillägga att jag har 2.5 dl startsats och min brännare har missat tändningen 1 gång på 2 år.
Jag tar om hur du mäter din effekt enkelt.

Se till att ha pellets för handmatning av brännare under mätningen.

1. Ta bort matningsslangen från brännaren och mata för hand så att brännaren håller sig brinnande.
2. Låt skruven mata i en påse under 6 min drift. Starta tiden vid början av en matning.
3. Sätt tillbaka matningen på brännaren.
4. Väg sedan pelletsen på en digital våg eller bra hushållsvåg.
5. Uträkning av effekten.
Tag vikten ( under 6 min ) gånger 10 ( matningsvikt under 1 timma ).
Den vikten gånger 4.8 blir effekten i kW.

I min panna räknat i huvudet. 0.240 KG ( 6 min ) X 10 = 2.4 Kg / tim.
2.4 X 10 / 2 (2.4 X 5 ) är 12 minska lite för skillnaden mellan 5 och 4.8 blir ca 11.5 kW.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Vad är då egentligen optimal lägsta effekt?

Ska man klara -20, -30 eller -40 grader? Finns det något smidigt sätt alt tumregel att bedöma effektbehovet vid -20 grader vid nollgradigt eller någon plus som det är nu. För mig i Skåne känns det rimligt att dimensionera för -20 grader (det händer ju någon gång, kalalre blir det tack och lov nästan aldrig här) och ha elpatronen som backup med några extra kW.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Varje hus har ett unikt effektbehov som inte går att räkna ut utan omfattande analyser.
Men det finns enkla tumregler.
Vet man inte husets energiåtgång per år kan man räkna toppeffektbehovet till 50-70 W kvm.

Vet du din energiåtgång kan du räkna bakvägen.
Uppvärmningstid per år är ca 5000 timmar
Energiåtgång för varmvatten är ca 5000 kWh per år
Medeleffektbehovet räknar man inträffar för en medelvilla i Sverige vid 0 gr. Toppeffektbehovet är sedan 3 gr medeleffekten.

Exempel.
Pelletsåtgång 6 ton per år = 6000 X 4.8 = 28.800 kWh
28.800 - 5000 = 23.800 / 5000 = 4.76 kW i medeleffektbehov.

Detta ger ett toppeffektbehov på 14.3 kW som brännaren skall avge.
OBS. Detta är tillförd effekt för att räkna ut husets effektbehov måste pannverkningsgraden räkna in ( t.e.x. 75 % )
14.3 X 0.75 = 10.7 kW. 10700 W / 60 W/kvm = 178.
Om din uppvärmda yta är 178 kvm är toppeffekten 60 W kvm.

För ett hus i södra Sverige kan man minska toppeffekten samt måste öka den i norra delen.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Tack kurre_44!

Jag gjorde tidiagre av med 4 kubik olja om året och nu ca 9 ton pellets. Frågan är då hur mycket man kan dra ner toppeffekten här i Skåneland.

Med dina överslag skulle jag behöva 35.000 kWh/år delat på 5000 h, dvs 7 kW i medeleffekt. Med en faktor 3 ska jag då ligga på 21 kW men kanske lite lägre med tanke på att man bor i landet av mjölk och honung :D .

Får ge mig hem och kolla upp wilken effekt brännaren går på!
(Fast egentligen borde jag väl hem och isolera :( )

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

HAr kollat lite nu

Inlägg av Beppo »

Nu har jag gjort en liten jämnförelse som jag inte är så vetenskaplig på något vi men ändå.

Dygn 1 förbrukade jag 2säck pellets = 154kW + 23kW hushållsel = 177kW

Dygn 2 körde jag på elpatron och förbrukade 151kW totalt.

Dygn 1 var utetempen +2 grader och dygn 2 var utetempen -2 till -8 grader.

Rimligtvis så måste det ju finnas utrymme för att trimma in min brännare till en betydligt snålare förbrukning. som jag ser det så ligger jag iaf. 20% högre än vad jag borde göra på pelletssidan.

Åsikter?
Skriv svar