Nytt hus, gammal panna...

Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Roligt att höra. :) Lycka till :!:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Olle45 skrev:Hej alla

CTC 265 Olja eller KOKS !! Ej ved...
Men der går bra att elda ved i denna panna också med bra verkning grad.

Angående CTC 265 nu äger jag ingen sådan o har aldrig ägt någon CTC 265, men jag jobbar med att trimma oljebrännare och serva sådana och har varit i kontakt med 1000 tals sådana pannor.

Enkelt utryckt det är en mycket bra panna till att vara en 60tals produkt ! pannverkningsgrad runt 85 - 90 % inte så dåligt med olja som bränsle.
Vid pellets är oljeluckan bästa placeringen där är längsta rökgasvägen
igenom pannan!

Om denna ska eldas med ved ska aldrig denna fyllas full !!

Utan det måste finnas plats ovanför veden så att vedgaserna kan brinna ut!! Denna panna ska alltså tändas ovanpå vedinlägget !!
Med sekundär insläppet helt öppet så vida inte veden är väldigt torr!!
då dette sekundärreglage kan behöva strypas lite!!

OBS: CTC 265 var utrustad med två baffel plåtar
1/ som rökgasförlängare vid oljeeldning
2/ som rökgasförlängare vid koks eller vedeldning
Vid ved och koks eldning lyftes den baffelplåten ut som gör rökgasförlängningen vid olje eldningen!!

Ett viktigt tips till är att se till att alla luckor gör tätt!!
detta för att pannan inte skall slösa med tillförd enegi!
Nu kommer det saker jag var omedveten om:

Har jag förstått det rätt: Här talar vi alltså om en överförbränning när man eldar ved? Jag körde underförbränning - inte konstigt att verkningsgraden blev dålig :roll:

Den jag hade var inte utrustad med lösa baffelplåtar, utan med ett spjäll som man justerade framifrån på pannan med en spak. Med denna kunde man "kalibrera" så att värmen inte flög rakt ut i skorstenen. Någon egen baffel för oljeeldning fanns inte på min panna - utan det fanns en fast, vattenkyld "avsats" mellan utloppet från oljedelen och kanalen upp till rökröret. Pannan var 35 år gammal när jag övertog huset, så någon bruksanvisning fanns inte, och om det vid leveranstillfället funnits extra detaljer, så hinner mycket försvinna på 35 år - och glömmas bort :(

85 - 90 % verkningsgrad vid oljeeldning? Då kör man väl inte på 20 kW såsom min brännare var satt upp till? Pannan har en effektgräns för olja om 20 000 kcal/h - vilket väl motsvarar kring 17 kWh - vilket då väl skulle innebära att man sätter upp brännaren till kring 15 kW för bästa verkningsgrad? Jag menar: Om man kör med överkapacitet på brännaren, så ökar väl förlusterna i systemet?

Men pannans skick spelar väl även det in rätt mycket. Otätta luckor och som i min ett tjockt lager av föroreningar som låg ovanpå alla uppåtvända ytor innuti vattenmanteln. Exakt vad dessa föroreningar bestod at - utöver rost - vet jag inte, men de kan omöjligtvis varit bra för verkningsgraden hellre.

Tänk om folk kunde spara bruksanvisningarna till sina grejor, så att framtida ägare kunde ha något att utgå ifrån :evil:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

sponton skrev:Hej! Det blir pelletsbrännare i den nuvarande pannan. Efter det ni skrivit och lite egna efterforskningar så blir det så. Nu återstår det bara att bränna upp oljan, och välja en brännare som passar bra.
Innan jag beslöt mig för att byta panna, så funderade jag på att stoppa in pelletsbrännare i 265:an - åtminstone som en övergångslösning. Den brännare jag blev rekommenderad var dåvarande Thermia Bequem, som nu mera heter Ariterm Bequem 20 D
Den har ett brett effektområde som gör att det är lätt att hitta just den effekten som passar pannan och huset. Ett annat alternativ är Janfire Flex A som är en no nonsence rakt på sak brännare som dessutom går på hjul. NH utgåvan har massor utav inställningsmöjligheter och sådant mera, men jag tror på enkelhet - i varje fall i äldre hus med äldre anläggningar - och i synnerhet om man är novis :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Av erfarenhet kan jag säga att Janfire NH fungerar ypperligt i en 265B.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sponton
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 25 okt, 2010 22:48
Ort: Kville

Inlägg av sponton »

hehe, jag ser det. Jag kollar på Janfire flex-A och Bequem. Skiljer dom lika mycket i kvalitet som pris?
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Ett tips till det gäller alla luckor förutom att de ska vara täta
så låt sotet sitta kvar då sotet ger en isolerande effekt!
men övriga pannans väggar är värmeupptagande eller med annat utryck
för över värmen till vattnet.

Otäta luckor suger in mer tjuvluft än man kan tro!
-----------
Angående vedeldning, en enkel förklaring hur man kan se om pannan är
en överförbrännings panna, underförbrännings panna, eller omvänd förbränning.

Liten enkel beskrivning av hur förbränningen sker i olika pannor.

1 / Vid överförbränning brinner vedgasen ovanför vedförådet och rökgaserna leds ut ovanför förbränningen.

2 / Underförbränning, sker förbränningen linjärt med glödbädden under vedförådet och gasen brinner i separat utrymme utanför vedförådet

3 / Omvänd förbränning leds den brännbara gasen igenom eldfast keramik och förbränns i separat utrymme.

Jag vill påstå att alla tre förbrännings sätten ger bra och rena rökgaser
om eldningen sker på rätt sätt efter pannans konstruktion.

Under och omvänd förbränning kan fullt vedinlägg ske under drift
medans överförbränning kan bara underhålls eldas med få vedträ per inlägg eller låta slockna och tändas om.

Ska pellets eldas är min rekomendation att välja det utrymmet som är avsett för olje eldning, därför att där får gasrena längre väg att avge värmen = högre verkningsgrad + de bafflar eller turbulatorer

båda dessa extra utrustningarna ger gaserna längre och effektivare
kylning av de heta gaserna.
Tillverkar rökgasutrustning
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

sponton skrev:hehe, jag ser det. Jag kollar på Janfire flex-A och Bequem. Skiljer dom lika mycket i kvalitet som pris?
En så gammal konstruktion som Janfire Flex A ska du inte ens fundera på.
Visserligen säljs det massor av begagnade på Blocket men det ska man väl tolka som om folk har ledsnat på problemen och vill ha något mer modernt.
Slå en blick på Janfire forumet och läs om brännare som stannar utan orsak fastän installatör varit tillkallad vid flera tillfällen.
Jag var också i den situationen tidigare som jag nämnde men satte till slut på pengarullningen och skaffade en modernare välfungerande brännare som jag dessutom enkelt kan intrimma själv när jag får hem en ny pelletssort.
Janfire Flex ställs in med potentiometrar som man får vrida på tills lågan blir lagom. Alltså väldigt på måfå om man inte har ett Testo rökgasinstrument för omkring femton tusen.
En modern brännare som Viking B16 ställs in mha. en digital meny. Matningstiden kan här justeras på 1/10 sekund när.
Inställningarna där är alltså REPRODUCERBARA till skillnad från potentiometerinställningar.
Med enkla inställningar på brännaren slipper man betala en installatör varje gång man byter pelletssort och då tjänar man på en gång en halv pall pellets. Utvecklingen här har gått framåt.

Jag brukar köpa mina pellets på Byggmax och vanligtvis har dom Rindi pellets. I vintras var det slut på Rindi och dom sålde Bionorr 6mm pellets i stället.
Stor skillnad på 6mm och 8mm krävde förstås en rejäl omställning av brännaren. Jag skrev upp de digitala inställningar jag hade för Rindi pellets och justerade sedan om brännaren för Bionorr pellets.
När Bionorr pellets var slut och den "vanliga" pelletsen tog vid var det bara att mata in de värden jag skrivit upp så var jag tillbaka där jag började.
Med potentiometrar hade jag fått stå och vrida igen.

Pelletsområdet är ett minerat träsk. Hur lätt som helst att fastna bland potentiometrar. buckliga brännarrör och brännare som stannar mitt i natten. Jag kan säga att jag pustar ut. Jag har upplevt allt det här eländet.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

*host* De NYARE Flex-A har INTE potentiometer för att ställa saker, de ställs digitalt!

Jag vet det då jag gav schemalösningen för att ersätta potentiometerna.

Flex-A är en trotjänare, ung. som en Volvo 240: inte avancerat men en pålitlig mekanik som kör i alla väder men utan att man tycker att det är speciellt lyxigt.
Senast redigerad av Icecap den sön 31 okt, 2010 20:18, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Jag kör med en Iwabo brännare i ctc265 panna. Allting går bra men brännaren är sedan 2003 och saknar en del finesser.
Är intresserad av lång hysteres och uraskning med tryckluft. Underhållselden vore väl inte heller helt fel.

Ser att reservdelspriserna till Viking B16 brännaren är förvånande låga.
En ide bara. Skulle man kunna köpa ett styrkort och en 24 V fläkt till Viking B16 och stoppa in i Iwabo brännaren och en PLC för styrningen.
En elstyrd tryckluftsventil kanske jag kan ordna på annat håll.

Vore ju kul att få en top of the notch modern brännare som ser ut som en gammal.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kul ide!
Fläkt och styrkort skulle gå på 1900. Måste kompletteras med ett nätmatat relä som styrs av kortets tändelemenutgång. Iwabons tändelement är en spiralkokplatta på 1000 watt.
Dyraste biten blir att få tag på en Millenium II eller Millenium III PLC.

Brukar titta på de danska pilleforumen. Där är experimentlustan större än här. Flera har byggt om sina TB-Mini brännare med styrning från Scotte brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

I Sverige är vi väl lite i limbo: Inte helt färdiga produkter som fungerar lika stabilt, enkelt och säkert som olja och inte heller vilda västern där man måste snickra själv för att det ska fungera alls.

Jag kan fint förstå att vissa vill bygga själv men jag förstår inte alltid varför man väljer en befintlig brännare att bygga om, när man är igång kan man väl likaväl bygga ordentligt från början...

Men OK, inte alla har tillgång till mekanisk verkstad...

Det svåraste med att programmera själv är väl säkerheten i det hela, inte i själva programmet men om det händer något oväntat ska styrningen ju reagerar rätt. Och självklart ha lämpliga sensorer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Sensorproblemet måste man tänka på ja. Finns nog On- Esc bakvägar in i bionordicprogrammet där man ev. kan trimma om känsligheten för att passa iwabos IR- känsliga sensor. Annars får man byta sensor och rikta den ned mot elden. Bakbrandsskyddet i fallröret fungerar på samma sätt i båda systemen, slår av strömmen om det blir för varmt.

Att bygga en brännare själv fordrar nog mycket kunskap om man ska få till något bättre än det som redan finns.
Programmera behöver man inte. Bionordicprogrammet till brännaren är inte kopieringsskyddat utan bara att ladda in i PLC:n.

Tänk om det funnes några utdaterade produkter med Millenium II styrning som såldes billigt så vore själva iden lysande.
Eller kanske det finns någon som säljer utgångna elektronikprodukter som MilleniumII PLC:n billigt?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

En fråga är: varför tusan vill du ha optisk avkänning?
Det fungerar ju bevisligen ganska sådär, sotar igen, blir dålig osv. Enda fördel är att den är billig...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Hej,
Jag har samma panna som du. När jag köpte huset för dryga 7 år sedan som investerade jag i en Bequem pelletsbrännare efter första vintern. Pannan är inte optimal för pellets. Askar ut var 14:e dag och effekten är säkert inte den bästa. Men den tickar och går och jag har haft ytterst lite problem om man undantar matningsskruven som var helt felmonterad till en början från mitt bulkförråd. Men det funkar helt klart att köra pellets till den pannan.

Angående brännare finns det personer på detta forum som kan detta betydligt bättre än mig. Har bytt slussvingar och en matningsmojen (ser ut som en kaststjärna) en gång på min brännare på 6 år. Men jag kanske bara har haft tur, vad vet jag.

Däremot skulle jag fundera och en och två gånger att investera i en ny pelletspanna idag. Priset på pellets verkar bara bli dyrare och dyrare. Köpte bulk för 1300kr/ton då jag startade och betalar nu 2550kr/ton. Hur man än vrider och vänder på det är det en del jobb med pellets så vid en nyinvestering får man väga det mot andra allternativ (fjärrvärme, markvärme, sol, vind, etc etc).
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag har kört i några år med min brännare den har optisk sensor den har jag aldrig gjort ren
blir inge sot där för mig
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Skriv svar