Skorstensrenovering

hakjar
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 jun, 2005 09:42

Skorstensrenovering

Inlägg av hakjar »

Hej allihop, dags för en fråga igen :)

Jag skall renovera min skorsten pga att jag skall förnya min värmeanläggning per min tråd för ngn vecka sedan. Det sitter ett insatsrör i skorstenen, vilken är i gott skick, som är gammalt och avrostat ca 1 meter ner. Detta sattes in när den nuvarande pannan tillkom ca 1980 och husets ägare började elda med olja. Huset eldades från början med koks och sedemera med ved.

Nu är det så att jag är av den åsikten att en bra skorsten skall nyttjas, gedigen pjäs med 6 stora kanaler, till att ta till vara värmen på rökgaserna och bistå med uppvärmningen.

Nu till min fråga, bättre sent än aldrig ;)..
Kan någon rekommendera en firma som sysslar med glidgjutning i Karlskrona vilka har gott renomme?

Jag har haft skorstensfolket sydost här för en offert och även varit i kontakt med vår lokala elda butik men fler firmor att prata med vore önskvärt.

Vänliga hälsningar
Håkan
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
hakjar
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 jun, 2005 09:42

Inlägg av hakjar »

Tjenare, Ja jag har faktiskt funderat på det. Läste det inlägget för en tid sedan men jag vet inte om jag har tiden.

Men jag funderar starkt i de banorna. En nackdel kan ju vara att man förmodligen inte kan köpa specialbruket utan att ha en firma.

Har iofs en kille som gjorde en del jobb på marinbasen förut. Han är kakelugnsmakare och har byggt skorstenar. Han kanske kan göra det. Problemet är att jag har slarvat bort hans nummer och glömsk som jag är kommer jag inte ihåg efternamnet :)

Blir till att leka detektiv ett tag. Är ju inget vinterjobb utan det blir väl i slutet på maj början på juni så jag har planeringsmån :D
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Jag har glidgjutit skorstenen med hjälp av en polare. Tog några timmar när man har det som behövs:
-Vinsch på taket (den kan stå lös på en liten benställning så länge den kan dra vajern lodrät utan att gå emot ställning)
-Vajer med lod/tyngd i änden och en karbinhake
-Skumgummi bit (gammal madrass typ), något större än skorstenspipan + segelduk (kan väl gå med typ vaxduk eller kraftig pressening)
-En viska med ögla

-Dra först rent skorsten från ev. pinnar o skit som fåglar dragit ner, hade ett glasspapper ett talgbollsnät och ett kaj bo på ca 90cm =/
-Hala ner vajern med lodet ända ner.
-Trä på skumgummibiten på viskan och sedan på med vaxduken över och haka i lodet med hjälp av karbinhaken
-Dra upp klumpen med vajer, lod, segelduk, skumgummi, viska en bit
-Häll ner bruk inte för mycket inte för lite, man får ha lite känsla
-Veva upp en bit fyll sedan på bruk och fortsätt varva, vevning och påfyllning


Jag körde med C-bruk men har på senare tid pratat med en seriösmurare som tycker att det va osmart att inte köra med riktigt bruk avsett för glidgjutning.

Det blev i alla fall godkänt av sotaren vid besiktning när han körde en kamera genom hela pipan...
Får se hur länge det håller tätt :-)
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Det är så att så kallade skorstensfolket har gått ihop och håller stenhårt i specialbruket men det finns att köpa alla prylar man behöver på nätet samt man kan även hyra alla verktyg http://www.soliduct.com/skorsten/glidgjutning.htm
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Nej bruket går att köpa i t.ex. "Elda"-butikerna och från murarna.
Inget problem att få tag i sörmland iaf...
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jo så är det att det går att köpa bruk men just Schädler kan vara svårt i och med Schädler tillhör tydligen just skorstensfolket.

Schädler anses av sotarmästarna att vara den som dom ser som den bästa bruket.

Och här kan man som jag visade högre upp köpa bruk samt hyra prylar för hela jobbet ..blir mycket billigare än att ta in folk för att göra jobbet ...tar dom typ 1500-2000 per meter ?.
http://www.soliduct.com/skorsten/glidgjutning.htm


Jag har dragit ett antal skorstenar och tycker inte att det är specielt svårt ..jag tycker att det går åt två tre gubbar ..en jobbar uppe vid skorstenen med vinsch en gubbe blandar bruk och den tredje underhåller med div.

Tipps rensa pipan så mycket det bara går ..vattna pipan ordenligt om möjligt skölj ur sotet som finns kvar ..innan man drar ser man till att pipan är fuktig så att bruket inte brinner för fort och spricker ..dra pipan två gånger ...medan man sakta vevar vischen så slår man lätt på wiren för då skakar man på bruket nere i pipan /dragkudden /krejset ..efter andra vändan vänta en stund så att bruket sätter sig därefter ta en krejs som lätt löper genom pipan ..ta en gjutesäck gör ett litet hål mitt i säcken så att man får igenom krejskroken genom hålet och trä på blöta säcken över krejset dra nu försiktigt igenom krejset med säcken för att släta ut till en slät yta som sotaren gillar.

Testa alltid utrustningen utan bruk så som vinsch dragkudde krejs så att dom går hela vägen igenom pipan.

Alltid bättre att ha ordenligt hål nere vid eldstaden ..det lönar sig att bila upp en eller ett par extra tegelstenar för kör det ihop sig när hålet är litet så kan det bli jobbigt.
Jag har i och för sig aldrig använt dragkudde ..jag har använt krejs och blöt gutesäck
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
hakjar
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 jun, 2005 09:42

Inlägg av hakjar »

Tjenare och tack för alal tips.

Nja de tar nog snarare 2500 per meter och jag tycker det är hutlöst. Nu har jag iofs inte fått den skriftliga offerten ännu men det var den muntliga utsagon :).

Du har ju ROT avdraget så då blir det nog bara 15000 istället för 20000 :D.

Upp med en hand de som tror att alla hantverkare har höjt sina priser motsv. rotavdraget så de kan håva in de pengarna också :wink:

Det jag är lite bekymrad över är att ta upp själva hålet i rökkanalen och sedan mura igen och putsa med gott resultat. Skulle jag göra detta tror jag att jag tänker bygga mig en variant med elektrisk vinch och justera in den på ca 1-1,5 m/min.

//Håkan
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

egen glidgjutning

Inlägg av J:son »

hej hakjar.

En enkel billig vinsch finns på t.ex. Jula, Biltema eller ÖB
De säljer vinschar, till båtvagnar, som inte kostar mycket.
Man bygger en "fyrkantig" konstruktion av enkla vinkeljärn.
T.ex. L=50 cm B=40 cm H=40 cm.
Ovanpå denna sätter man vinschen i mitten.
Man måste upp med vinschen lite så att "viskan" kommer upp helt.

Lycka till med projektet!
Det kommer att gå bra!

L.J.
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

2500:-/meter?
Vad är det frågan om? Det måste väl ändå vara för alla 6 kanalerna då?
Det är ju billigare med en helt ny skorsten...
Glidgjutarkursen var på 1 1/2 dag och då var det mycket fika.
Det är inte direkt någon raketvetenskap....
Fråga en lokal murare. Många av dem har gått denna kurs och har bra koll på skorstenar.
Även min pann-installatör var godkänd glidgjutare, vad det nu innebär?
Det är ju ändå sotarn som godkänner.


Lycka till!

Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Jo jag har också märkt att hantverkarna har höjt sina priser ordentligt seran rotavdraget kom.
Man får räkna med 15000-20000 för en dragning av pipan med eller utan rotavdrag.

Tror att sotarmästarna och skorstensfolket har ekonomiska intressen i Scädler. Min sotare började inte pratas om glidgjutning utan om Sce.. Scö.. Schädlerit. Verkade vara inlärt begrepp.

Notti verkar vara expert på området. Har mina undringar.
Är den glidgjutningsmassa man kan köpa från Soliduct sämre än scädleriten. Båda är väl fiberarmerade på något sätt.

Hur är det med Maxit eldfast bruk (Beijer) eller Combifix eldfast bruk?
Passar de för glidgjutning?

Fäster bruk för glidgjutning bättre på underlaget än vad C-bruk och rent kalkbruk gör?

Kan man dra nedre delen med eldfast glidgjutsmassa och övre delen där det inte blir varmt med kalkbruk?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
KalltSomFan
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 13 nov, 2008 16:42
Ort: Järfälla

Inlägg av KalltSomFan »

Ta in många offerter! Garanti kan vara bra oxå. När jag tog in offerter så låg de mellan 11.000 till 30.000 för samma jobb...
CTC1100 Pellx 2008, 6m skorsten insatsrör.
150 kvm 2-plan.
hakjar
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 19 jun, 2005 09:42

Inlägg av hakjar »

Jag har en från elda butiken som skall titta också men de verkar vara inställda på insatsrör och det vill jag inte ha utom som sista variant.

Jag har pratat med en kakelugnsmakare idag och han sa att han kunde göra jobbet för 10000:- inkl moms och allt. Mycket bättre pris och en del är ju fortfarande ROT avdragsgillt så då hamnar jag under 10 papp med 2 års garanti. Differensen i garanti är väl för att han inte använder keramiskt bruk utan ngt annat men då han verkar veta vad han sysslar med iom han är en väl anlitad kakelugnsmakare så verkar det lovande.

Fördelen med att köpa det man behöver och gör allt själv är ju att då kan jag ju göra alla andra pipor (6 totalt) också och känna mig lite nöjdare/säkrare när jag eldar i kaminerna nästkommande vinter :)

Nåja jag skall ju inte göra detta förrän i maj och då i samband med att hela pannrummet rivs ut och planeras om så jag har ett tag på mig att fundera.
Pellx 21
Euronom A25B
Thermomatic CBJ
MAFA Mini
16 kg säckar
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

msh16

Jag är ingen expert på glidgjutning men jag har en nära kompis som är glidgjutare eller kanske rättare sagt varit ..och visst jag passade på att vara med några gånger samt fixat min pipa :wink: ..bra sätt att lära sig saker eller hur :) ...Jag vet inte vad skillnaden är exakt på massorna men jag vet att Schädler ger en jämnare yta som sotarn gillar bättre och att Schädler fastnar mer som klister.
Fick lära mig en sak till att om man blandar 4 delar Schädler 1 på 4 delar vanlig murbruk och 1 på 8 delar cement så blir bruket mycket lättarbetad ..gör inte bruket för tjockt ..den bör vara aningen lös.

Jag vet inte vad dessa bruk innehåller men jag vet folk som fixat sina bruk själva ..keramiksand glasfiber från glasfiberindustrin typ flockad från båtbyggare ..murbruk och cement ... http://www.askania.se/ kika under produkter > eldfast ..ring och prata :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Inlägg av Loranga »

Eldfast bruk är till för lagning och murning av t.ex. öppna spisar.
Förr i tiden körde man väl någon typ av kalkbruk blandat med c-bruk som jag förstått det.
I min elda butik kostar en säck med "riktigt bruk" 700kr en säck C-bruk 50kr.
Jag gör nog hellre om det en gång och betalar 150kr istället för 2100kr.
I och för sig... snålheten bedrar visheten. :- )

Såg en tråd förrut på byggahus forumet i alla fall, då hade någon dragit med c-bruk och fått det godkänt ett par år i rad så det går nog det å.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Skriv svar