Stora Enso

Skriv svar
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Stora Enso förefaller göra klart godkänd pellets och verkar vara billigast i sina försäljningsområden.
Detta väcker hos mig några frågor:
-Följer de andra pelletsförsäljarna med nedåt i pris?
-Hur stor är SE:s marknadsandel?
-Riskerar vi att få ett SE-monopol avseende privatpellets?
-Hur långt färdas pelletsen på väg från fabrik till mitt leveransområde (Skåne)? Är det OK miljömässigt jämfört med Vida/Smålandspellets eller andra närliggande men dyrare fabrikörer?

Jag kommer att prova Stora Enso härnäst men hoppas givetvis att pelletspriskurvan skall plana ut (och kanske vända) från alla pelletsleverantörer.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag tror inte att SE kommer få en monopolsituation. Det finns flera stora aktörer som lär få minska sina vinster lite för att anpassa sig till marknaden.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Starne
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 21:07

stora enso

Inlägg av Starne »

Jag kan bara hålla med alla som är nöjda med SE eldade hela förra vintern(7 pall) och hade inte ett enda driftstopp pga pelletskvaliten hård ,bra längd och det lägsta priset här omkring
torsby TB Mini CTC266 -78 170kvm
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Inlägg av saaboholic »

Ola Häggström skrev:Detta väcker hos mig några frågor:
-Följer de andra pelletsförsäljarna med nedåt i pris?
-Hur stor är SE:s marknadsandel?
-Riskerar vi att få ett SE-monopol avseende privatpellets?
-Hur långt färdas pelletsen på väg från fabrik till mitt leveransområde (Skåne)? Är det OK miljömässigt jämfört med Vida/Smålandspellets eller andra närliggande men dyrare fabrikörer?
- Nej - inte i min region iaf, snarare tvärt om.
- Tveksamt då dom inte gör reklam utan dom flesta vet inte ens om att dom levererar och är billigast.
- Cyklar du till jobbet ? Är ditt bilåkande OK miljömässigt ?
Om än lovvärd så är frågeställningen en smula underlig, vi köper tomater från spainen, elektronik från Kina, olja från Irak, men det skulle inte vara "OK" att köpa pellets från en leverantör vars fabrik ligger 20-30 mil längre bort än dom "närliggande" ?

I övrigt kan jag bara konstatera att Stora's pellets är den bästa jag kört med,
nu var det iofs ett tag sedan och saker kan ha ändrats, men jag kommer ganska snart att lägga en beställning.

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Den lilla miljötanken grundar sig på att jag valt pellets av miljöhänsyn. 2007 när jag köpte brännare propagerade bl a energimyndigheten för pellets före värmepump med miljövidrig marginalel.

En av de pellletstillverkare jag provat redovisade hur mycket fossilenergi som gått åt till pelletsen, jag minns inte exakta siffran men den rörde sig om mellan 5 och 15% och jag antar att det företrädesvis är transporter det handlar om. Avverkningsförbrukningen går i vart fall inte att påverka, däremot transporten från fabrik och hem.

Så om det gått åt x diesel m.m. för att få pellets A hem till mig kankse jag kan tänka mig att lägga en liten slant till för pellets B som bara kört upp 0,9X diesel på vägen. (Tomater betalar jag redan 35 kr/kg för svenska istället för 20 kr/kg för spanska. På våren är det lite tveksamt att välja svenska då växthusen ofta är oljevärmda :( ).

20-30 mil blir kanske inte ens det om de kör direkt från fabrik och hem. Hittills har mina pellets tagit omvägen om Tomelilla, vilket i sig ger en onödig körsträcka för lastbilen på 5 mil.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Har nu fått iväg en beställning. Ni som fått leverans med SMS/epostavisering. Hur långt innan har ni fått den? Dagen innan eller bara några timmar innan?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Brukligen skickas SMS'et ut när körlistan är klar - gärna dagen innan. Det varierar dock lite från företag till företag, men meningen är ju att kunden skall ha tid att planera så att han antingen själv kan vara hemma eller i det minsta kunna ha tid att göra i ordning platsen där pallarna skall lossas alternativt klargöra stosen för bulklast :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Sten i pelletsen

Inlägg av Hero »

Är det någon mer än jag som hittat sten i SEs pellets?
Jag fick mina pallar i tisdags den 20:de, när jag fyllt några säckar i mitt veckoförråd upptäcker jag två stenbitar eller betong i pelletsen den största var 35x8mm och igår fyllde jag i lite mer och hittar då två stenar till.
Har ej hört med SE ännu.
Kan även tillägga att en del säckar var dåligt "svetsade" i skarven på baksidan av säcken så den brast ca 10cm när man lyfte dom.
Är det ngn som har liknande erfarenheter?
Jag har en A3 vet ej om det kan ställa till med ngt?
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vilken brännare man har har knappast betydelse för sten i pelletsen eller dåligt svetsade säckar...

Jag har bara eldat upp runt en pall men mina SE-pellets har varit bra utan problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Sten som hamnar i en A3 kan ställa till med störningar :bounce: i pelletsflödet, så vore jag som du skulle jag kontrollera att sten/betongbitar inte kommer med ner i förrådet. Dessa bitar skulle ha sållats ifrån på fabriken, men tydligen har de så bråda dagar att de kör med "går det så går det" proceduren. Som mormor brukade säga: "Det skall stark rygg till att bära framgång" - så det kvarstår att se hur stark Stora Enso's rygg är :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nu framgick det inte riktigt hur stor biten var 35x8 mm ger ju "bara" en yta......

Men om det "tredje" måttet är mindre än 10 mm så är ju inte biten större än en pellets så den åker nog bara rakt igenom brännaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag har eldat 8 pall utan problem :)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Hero
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 29 dec, 2007 00:20
Ort: Tranemo

Inlägg av Hero »

Tack för många snabba svar!
Den största stenbiten (hittils) är 35x20x8mm dvs minst dubbelt så stor som en pellet.
Ska man kräva ersättning? Eller ny pellets, jag vet ju inte om den är bättre.
Ecotec A3-01 utbytt mot en A4-06 CTC 171B med påbyggd T-matic ERA 10 shuntstyrning veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tycker att du iallafall skall påtala "felet" för pelletstillverkaren.

De kanske inte är medvetna om att det har kommit med diverse "produkter" som inte skall vara med i påsen.......

Är de då seriösa så tycker jag att du borde få någon typ av kompensation.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Idag skickade jag min beställning...dax nu när det ekar i källaren :roll:

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar