Byte av varmvattenslinga i Focus PE 20

Skriv svar
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Byte av varmvattenslinga i Focus PE 20

Inlägg av LO »

Har bytt ”genomströmningsväxlare” (varmvattenslinga) i Focus PE 20 panna. I beskrivningen för pannan kan man läsa följande.
Tappvarmvattensystemet består av en spiralspunnen, kamflänsad kopparslinga. Vid panntemperatur om 80°C är varmvattenkapaciteten 25L 45-gradigt varmvatten/minut.
Varmvattenslingan (växlaren) sitter monterad i en manlucka, och är löstagbar.

Har man hårt vatten, som i detta fall ca 25°dH , drabbas man sannolikt av problem med denna typ av vattenuppvärmning.
Nu e de inte jag själv som drabbats, utan en kompis, men eftersom han stack på kurs, fick jag rycka in (och fotografera :lol: ).

Kolla länken….
http://www.onslunda.com/focuspe20

(Taxen, det blev ingen film denna gång :) ).
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Som alltid väldigt informativt :lol:
Saknar det skånska språket i.o.f.s. :wink:
Hade det funnits en avdelning för Mektips,så hade den passat perfekt där.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Mlund
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 11:17
Ort: Haninge

Inlägg av Mlund »

Fina bilder. Men vad hittade ni för fel på den gamla slingan? Var den helt igenkalkad invändigt? Saknar en bild på uppskuren slinga...
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

"Uppskurna slingan" Vafalls!! :lol:

Nya slingan kostade 3900:- + moms :( , då skär man inte upp någon slinga i första taget :wink:
Ägaren (min kompis) e försiktig (med pengar).
Utvändigt kan man inte se något fel och troligen är den full av kalk invändigt. Avsikten e att lösa kalken, med Pri,
citroncyra eller liknande. Får han den ren, räknar ju jag med att ha en billig slinga i reserv, om jag också drabbas. :D
Klarar koppar av saltsyra?

Skulle han mot förmodan skära upp slingan lovar jag att lägga ut bilder.
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Gunnar A
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 15:54
Ort: Västerås

Inlägg av Gunnar A »

Saltsyra angriper inte kall koppar. Däremot angrips kopparoxid. (Vid etsning av kretskort använder man saltsyra med tillsats av lite väteperoxid för att oxidera kopparn och få den etsad).
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Schpermis
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 06 jan, 2010 18:00
Ort: Vinbergs kyrkby

Inlägg av Schpermis »

Taxen skrev:Hade det funnits en avdelning för Mektips,så hade den passat perfekt där.
Ja, varför finns det inte en sådan avdelning? Guider av det här slaget kan ju vara till enorm hjälp om man själv står inför att utföra lite kirurgi på pannan eller annat som behandlas på detta forum.

Finfina bilder!!
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Mlund
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 29 aug, 2007 11:17
Ort: Haninge

Inlägg av Mlund »

[quote="LO"]"Uppskurna slingan" Vafalls!! :lol:

Nya slingan kostade 3900:- + moms :( , då skär man inte upp någon slinga i första taget :wink:
Ägaren (min kompis) e försiktig (med pengar).
Utvändigt kan man inte se något fel och troligen är den full av kalk invändigt. Avsikten e att lösa kalken,

OK, ber om ursäkt, hade inte en tanke på att den hade ett potentiellt restvärde. Låter ju klart förnuftigt att kalka av/ur den.
Janfire Flex-A med Parca Sonett 1963. Förråd av 6 pallkragar - rymmer 30 säckar. CBJ Thermomatic shuntreglering. Dragbegränsare Tigex 25. Täljstenskamin. 98 kvm i ett plan.
Skriv svar