"ljus fin aska", bra eller för mycket luft

Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

"ljus fin aska", bra eller för mycket luft

Inlägg av Torsten »

Många gånger har man sett att folk varit nöjda med sina inställningar därför att man har fått en ljus fin aska.
Jag kan inte få det till annat än att ljus fin aska tyder på för mycket luft vid förbränningen. Medelgrå aska verkar för mig mer normalt.
Hur är det för er med lambdamätning? Ni borde borde kunna säga rätt exakt hur askan ska se ut vid perfekta inställningar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vad jag vet så har färgen på asken inte så mycket med förbränningens "kvalitet" att göra, mängden oförbränt oorganiskt material avgör färgen på askan, vilket i sin tur beror på vad bränslet består av, askan kan vara vit, grå, brun eller svart och fortfarande komma från en effektiv förbränning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Torsten och alla
som funderar runt askans färg nyanser i grått fint pullver....

Håller askan denna konsistens i form av fint mjöl liknande grått pullver.
Håller förbränningen en hög verkningsgrad!

Luft / bränsle blandningen ska litet luftöverskott för att säkerställa
att alla vedgaser förbränns!

För att undersöka hur nära bästa luft bränsle blandningen är.
Hur gör man utan att instrumentmäta hur luftflödet skall ställas in ?

Svar:
Intrimmning för att ta reda på om luft / bränsle blandning är rätt...
Utgångs pukten är askans färg grå i hela ljusa gråskalan är rätt
finns brun färgnyans med fattas oftast luft och röken doftar lite tjära....

Det är just askan som visar hur nära ideal blandningen ligger
+ rökens färg ut ur skosrstenen grå rök är vatten ånga,
i gula nyansen är oförbränd tjära med i röken. detta visar låg förbrännings
temperatur rätt förbrännings temperatur ska ligga mellan 800° till 1000 °C

Tips när luft inställningen skall göras för att reda ut om det är
för mycket eller förlitet luftöverskott till förbränningen.

Ligger färg nyansen i det ljusgråa området här gäller bara mycket små ½ mm
ändringar med att minska luften till förbränningen tills askans färg går mot brun
nyans, här är nedre gränsen öka luften precis till den brunanyansen för svinner
lägg till någon mm för att säker ställa att det finns ett litet luftöverskott..
----------
OBS bara små ändringar och ett vedinlägg eldas upp
den mängd räcker för att bestämma om luftblandningen är bra eller nära ok.
----------
Pellets eldning gäller samma regel med små ändringar eller luft bränsle
och utvärdera med askans hjälp om det blir bättre eller sämre resultat
Sintring uppstår genom en värme kemisk prosses av olika grundämnen.
dessa kristaller kan smälta till glashård kaka som kan fastna hårt på plåt

Sänk förbränningstemperaturen genom minska luftflödet är en lösning på att minska sintrings problemet!
----------

Fyll gärna på med era egna upptäkter i ämnet.
Senast redigerad av Olle45 den fre 12 feb, 2010 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Fyller på lite Olle..
Kan man ha för bra förbränning?
Senast jag var ner och sota så råkade jag nysa in i brännarluckan...Det var bara att vända om ..Nysotat och klart :roll: :P :hockey:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jaha,du menar som anslagstavlan på TV :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Förbra kan förbränningen aldrig bli! om vi nu bortser ifrån NOx !
NOx är ett samlingsnamn för de oxider av kväve som uppstår vid förbränning vid höga temperaturer
( vid förhög temperatur brinner syret upp , detta som bildar NOx
om jag inte minns helt fel )


" Hört ett utryck..."
Jag kan omöjligt ha fel" har nämligen bara haft fel en gång ! !
Senast redigerad av Olle45 den lör 13 feb, 2010 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men allvarligt talat tror jag inte man ska dra så stora likheter mellan vedeldning och pelletseldning.
Moderna vedpannor med omvänd förbränning har ett slutförbränningssteg där luft tillförs så det sista brännbara materialet brinner upp.
Vid pelletseldning ska allting ske på samma gång.

Vid för mycket fläkt så blir askan visserligen ljus men risken för sintring ökar, temperaturen i brännaren ökar och som Icecap skrev i en annan tråd så får man också ökad materialavgång.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... a2612885d8
Tror att många av problemen som finns på sina håll med trasiga roster, deformeringar och spruckna brännarrör har sin orsak i dåligt inställda brännare som körs på hög effekt i kombination med luftöverskott i förbränningen.

Har man för lite fläkt så blir röken sotig vilket man kan se om man tittar in genom dragbegränsaren eller röken som kommer från skorstenen.
Kör man långa pass med underskott på luft förvärras underskottet, ny pellets läggs ovanpå redan brinnande pellets och kyler ned den. Den pellets som hamnat under och kylts ned kommer att koksa med underskott av luft och täppa till hålen i rostret vilket ytterligare minskar tillförseln av luft.

Att askan vid en sån här enstegsförbränning innehåller oförbränt material som gör den mörk är ofrånkomligt. Frågan är hur mörk askan brukar vara när den kommer från en perfekt styrning med lambda.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Då jag suger ur askan ur pannan så kan jag se skiftningar i asklagret som indikerar att askan varierar över tiden från perfekt färg till sotsvart. För mig kom det med senaste leveransen av Laxåpellets. Den ger en "Metallhård" slagg på rosterplåten och en stor kaka av svampig slagg som stänger av lufthålen och detta efter en driftstid på några dagar. Kör med låg effektuttag och ingen underhållsfyr och en inställning som är korrekt då pannan är nysotad. Någon som har samma erfarenhet?
Den metallhårda slaggen är mycket svår att få bort och det slår gnistor då man bearbetar den. Jag brukar köra mina rosterplåtar metalliskt rena med en roterande stålborste i vinkelslipen (utomhus!). Rosterplåtarna blir som polerade. Den nya typen av slagg kräver en lång bearbetning och jag borde köra med en sliprondell för att få bort den då den roterade grova stålborsten har svårt att ta den.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Om skillnad mellan olika förbrännings sätt har ett gemensamt svar
på askans utsende, om ved bränslet förbränns i form av pellets eller ved
ska askan ändå bli den samma som slut produkt...under förutsättning
rätt mängd förbrännings luft och förbrännings temperatur finns.
---------------
Jämför en oljebrännare som förgasar oljan med tryck och ett munstycke
som ger en virvel dimma av (brännbar gas)
den har primär / sekundär blandning inbyggd i sin konstruktion detta
skapar en förutsättning till rätt och sotfri förbränning
---------------
Skillnad finns ju helt klart mellan flytande och fast ved bränsle...
( torr ved är ju oxå flytande bänsle )
---------------
Nu åter till pellets brännaren. hur alstras förgasningen av pelletsen,
genom hög temperatur förgasas pelletsen ...
och för bränns på samma sätt som ved med primär och sekundär luft.
--------------
Vid förhög temperatur kan sintring uppstå en värme kemisk proses
tillsammans med olika grundämnen som kan värme oxidera ...
lättast att undvika sintring är att minska primärluft flödet som i sin tur
sänker förbrännings temperaturen och sintringen minskar och kan upphöra....
Senast redigerad av Olle45 den ons 17 feb, 2010 20:48, redigerad totalt 2 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det metall/glashårda är sintring (sintring är inte bara klumpar i askan som en del verkar tro) och det kan antingen bero på låg smälttemperatur på askan (= dålig pellets) eller på luftöverskott eller såklart en kombination.

Jag tror att många som klagar på dålig pellets egentligen har luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja jag håller helt med dig! Jag brukar köra mitt förråd helt tomt och då ser jag också skillnaden mellan leveranser av samma leverantör. Jag vet att det varierar en del även mellan leveranser av samma leverantör. Men denna gången var det en dramatisk skillnad. Jag har jobbat med att justera lufttillflödet och också tagit i vad gäller justeringarna för att se en förändring men sintringen och slaggsvampen kommer ändå. Jag har aldrig upplevt att det bildas så mycket slagg av svampig konsistens då man kör utan underhållsfyr. Kör man underhållsfyr så kan det bli en kvarvarande slagg som stör förbränningen men vid nystart varje gång så brukar förbränningskoppen vara i princip tom inför nästa start.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Riktigt ljus aska o vita pannväggar kan ja nästan garantera att man har ordentligt luftöverskott, Visst pannan blir inte sotig men verkningsgraden är inte bra..
Lite konstigt att många "oseriösa" installatörer misslyckas o justerar så brännarna går för fet o sotar igen panna/brännare..
Justerar dom in med mycket luftöverskott är det möjligen mer sintring men de kan dom ju skylla på dålig pellets..

Ta tex en Ariterm biomatic/bequem så skulle den inte sota något med 70% matning o 45% fläkt, Pannan skulle vara i det närmaste vit invändigt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Sant (nästan) är det som Andr'e skriver.
Har man vit eller ljust grå aska i pelletspannan så är det definitivt luftövererskott.
Pannväggarna däremot ska nog vara nära det vita. Är pannväggarna mörkare än ljust grå så kan man misstänka överskott på bränsle.

Askans färg beror nog på en massa omständigheter, inte enbart förbränningen.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jaha så var de dax igen, Rayyan hur mycket har du testat med olika inställningar o kontrollerat med rökgasinstrument ??????
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Själv har jag märkt att rätt dosering ger sot på pannväggarna men inte så speciellt mycket per tidenhet. Nu har jag lambdastyrning på pannan och den är trimmat in ganska bra.

Senaste sotningen (efter 1033 kg) visade på en del sot på pannväggar, kanske 1½mm och det är vad min erfarenhet säger är ett bra värde. Sotaren sa en gång där det var en del sot i pannan att det inte alltid är lönt att köra så nära det optimala punkten, det blir lätt en aning luftunderskott vilket snabbt skapar mycket sot.

Så skapas det inte lite sot på pannväggarna är det, enligt min erfarenhet, ett signifikant luftöverskott.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar