Tokig viking bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nallen
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 12:27
Ort: Vålberg

Tokig viking bio

Inlägg av Nallen »

har fått problem med brännaren helt plötsligt..
Den har gått problemfritt sedan september med fin förbränning,aska etc etc.
Men första veckan i januari började problemen hopa sej, först fick jag problem med uppstarterna, hela matar röret var fullt med pellets, visade sej att skruven skyfflade in pellets var 5:e sekund istället för var 12:e.

Så vad jag undrar är kan chipet gå sönder så det ställer in sej i nått "basläge" typ?

Kontakterna är ställda på hög effekt och rätt typ av skruv, men trots detta så verkar den inte hålla kvar inställningarna korrekt, får hela tiden vara där och rätta till matningen...

Allt e annars ok med brännaren, nytt roster, nedre fall lucka bytt, inner och ytter rören er fläckfria (byttes jan 2009 av förra ägaren).

Någon som har ideer? tips? vad som helst, visste jag inte bättre skulle jag nog säga satan har flyttat in i brännaren :shock:
CTC1100-02 ,Viking-Bio -06
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej,

Är inte så haj på detta, men om detta hänt mig hade jag provat att koppla om brännaren till att bara köra lågeffekt för att se om det uppstår samma problem där? Kanske något hänt på högeffektsidan???

Varför kör du förresten på högeffekt?

Som jag förstått det drar det något mindre pellets genom att köra på lågeffekt, och lågeffekt klarar nog att värma de flesta hus i Sverige, bland annat vårt på nästan 300 kvadrat när det är 10-18 minus utomhus.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kan promchipet möjligen sitta dåligt fast i hållaren..?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Nallen
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 12:27
Ort: Vålberg

Inlägg av Nallen »

Har satt ner den på låg effekt nu och kollat att chipet sitter som det skall.

Märkte dock att fanskapet startar om sej själv innan termostaten slagit av brännaren, 3 gånger hände detta innan termostaten slog av efter omstarten.
Misstänker att chippet är totalkört... :?
CTC1100-02 ,Viking-Bio -06
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Vilken hysteres har du på termostaten som styr brännaren.
Om den startar om 3 ggr så kanske den tror att det är dags utifall att termostaten återgått till att kalla på värme.

Tanken var att renblåsningsfasen inte blir klar och den vill starta en ny bränncykel.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Nallen
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 12:27
Ort: Vålberg

Inlägg av Nallen »

60-80 cirka, och den startat om på 70C som blir mitt imellan

Jag fick även slå om till högeffekt igen, för den stod och startade om hela tiden utan att få upp värmen mer än 10C över tillslaget.

Får nog ringa baronen imorrn om ett nytt chipp antar jag.
CTC1100-02 ,Viking-Bio -06
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

När du skriver "Startar om hela tiden". får man en uppfattning om att den startar om med väldigt kort intervall. Men det är inte så att det på låg effekt tar så lång tid att få upp temperaturen från 60 till 80 grader att den slår av för avsvalning. Bion är väll så att den slår av sig efter en längre tids körning (jag har för mig jag läst det någon stans i alla fall) för att svalna och sedan startar upp igen. Det gör ju att den kan starta om några gånger innan den uppnår full temperatur. Dock bör ju det förloppet hanlda om flera timmar snarare än att man uplever att den "startar om hela tiden"
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Var sitter temostaten för brännarens start/stopp? I pannan eller i acktank?
Har du tempmätning annan än brännartermostaten?
Brännaren vill göra en renblåsning efter 3 h drift. Kanske en krock i logiken om den är färdig och vill starta om för att tempen sjunkit under renblåsningstiden?
Det är ganska ovanligt att ett chipp blir korrupt.

Jag har hela tiden kört på hög effekt eftersom inställningen "låg effekt" resulterat i fantastiskt lång uppvärmningstid innan pannan levererar hetvatten till acktanken (dessutom ohälsosamt låg rökgastemperatur)

Har hittat en inställning som motsvarar något mitt/emellan hög och låg genom att ställa in för plåtskruv och låg effekt. Funkar bra här.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Nallen
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 12:27
Ort: Vålberg

Inlägg av Nallen »

Termostaten sitter i pannan, och nu talar vi om tidsintervall av 13 idag tills nu kl 19:30 och jag har tillbringat tiden vid pannan för koll av vad den har för sej :? Har sett både rena omstarter OCH renblåsning sekvensen
Den hinner starta om sej 6-9 gånger innan den nått 80C och slår av sej.

Original problemet var dock att skruven helt plötsligt gick var 4-5e sekund och fyllde hela matardelen upp till skruven, från att fungerat perfekt... skall nog låta en eltele snubbe titta på kortet och mäta upp alla grunkorna för att kolla så dom är okej, för nått har helt klart blivit kokko
CTC1100-02 ,Viking-Bio -06
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Ja uppenbarligen är något "en smula galet" Finns ju inget driftfall där skruven ska mata så ofta.
Nåja. Hoppas du får ordning på problemet.

Kanske någon medlem som bytt chipp i sin brännare kan skicka/låna ut ett utbytt chipp för testning? Allt är bättre en ett felaktigt (som felsökning iaf)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Om "elektronikarn" går bet så kasnke du kan ringa till Värmebaronen och höra vad de har för ide. Dom borde ju kunna ha en uppfattning om det är chippet eller något annat som är galet.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Nallen
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 12:27
Ort: Vålberg

Inlägg av Nallen »

Snackade med baronens killar imorse och fick mej ett litet fölsökningstips.
Visade sej vara fotomotståndet som inte var tillförlitligt trots att det såg fint ut...

Tack för alla tips grabbar, hade nog gjort mej tokig utan dom :shock:
öhh tokigare ialla fall :D
CTC1100-02 ,Viking-Bio -06
Jan-E
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 20 dec, 2009 22:27
Ort: Råneå

Inlägg av Jan-E »

Jag lånar den här tråden lite.
Nallen skriver att hans skruv gick var 4-5:e sekund och Rayyan menar att det är för ofta?
Min skruv går ett kvarts varv med ungefär fyra sekunders intervall och jag finner det vara precis lagom för att hålla stabil låga i pannan.
Vad har ni andra för drifttider på skruven?
/ Janne

...eldar med Viking Bio i en Tulimax 30 STK med matning från hemsnickrat bulkförråd för ungefär 2½ kbm.
Nallen
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 12:27
Ort: Vålberg

Inlägg av Nallen »

Janne

Min skruv går nu med 11 sekunders intervall, räknat från när tillslagen av reläet sker. När min skruv matade var 4-5 sekund slutade det med att hela fallröret blev pluggat , matningsvarv ser ut att vara ca 1/4 varv per 11 sekunder, skall ha hit en installatör som finjusterar allt nu då den går ordentligt igen :D
CTC1100-02 ,Viking-Bio -06
Jan-E
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 20 dec, 2009 22:27
Ort: Råneå

Inlägg av Jan-E »

Ah. Själv har jag aldrig haft problem med stockning som jag kör nu. Jag kör nämligen utan den lilla luckan längst in i brännaren. Har inte lyckats få igång brännaren med den hängande där. Blir stock vid uppstart hela tiden med den monterad. Antar att du har den hängande där också. Fast den borde ju inte ha så stor inverkan på matningen när brännaren är i drift. Jag tänker på de stora skillnaderna i matning mellan din och min installation...
Jag köpte kåken i december och märkte att det inte satt någon fallucka där, som det skulle göra enligt manualen. Jag fann den liggande på pannan och provade montera den och fick problemen ovan. Jag tror att tidigare ägare har haft problem med stockning vid uppstart och eventuellt spån i matningen och plockat bort den därför. Startdosen är ganska högt ställd på min brännare och givetvis hoppar en och annan pellet ner i asklådan när startdosen matas ner på rostret och ingen lucka som bromsar upp dem hänger där. Det är nog för att man ska få säker uppstart utan luckan.
/ Janne

...eldar med Viking Bio i en Tulimax 30 STK med matning från hemsnickrat bulkförråd för ungefär 2½ kbm.
Skriv svar