Kan någon snälla tala om något som är bra med pelletseldning

Skriv svar
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Lite tråkigt att vissa här på forumet ska lägga in syrliga kommentar till dom som har andra lösningar än bara pellets som alternativ.Ni ser bara träden,lyft blicken så ni ser horsisonten också för det det finns andra allternativ också.
Vilket man väljer är upp till var och en. :wink:

Jag hoppas att man kan fortsätta att diskutera alla kombinationer här på forumet för det är ju intressant att dela med sig om sina erfarenheter och kunskaper vilket det finns mycket av här.Så att alla kan få info om det nu gäller t.ex pellets,ved ,sol eller vp om man går i tankar att byta system eller göra så man får en bra ekonomi på sin uppvärmning.Ser fram mot lite gladare :D tongångar i diskussionerna om vad man har för uppvärmning.Vi som har berg-jordvärme fryser inte som vissa tror. :wink: Har ju också en pelletspanna ihop med en luft/luftpump vilket är en ypperlig kombination för ekonomin för det är väl det dom flesta strävar efter i slutändan eller.

//Lövet (En glad Vp och pelletsanvändare) :D
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Rubriken är "vad är bra med pelletseldning"

Troligen är VP det bästa med pelletseldning!

Sådan jävla hönsgård och sandlåda, för en enkel fråga.

Ganska intressant.

Tack för mig :salut:

Har försökt att svara ganska sakligt men allt kan misstolkas och vändas.
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Ingen är ändå intresserad av ett svar.

Kommer att dröja en bra stund innan jag loggar in igen och ni kommer att slippa mina svar och kommentarer.
Lycka till med VP alla pelletsforumsmedlemmar.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
tompas11
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 23 apr, 2007 20:42
Ort: Västmanland
Kontakt:

Inlägg av tompas11 »

Nu är det faktiskt på det viset att jag har inte bara LLVP och en oljebrännare, jag har också elpatroner som backup. Tappvarmvattnet står en elektrisk VVB för. Dessutom så har jag ju möjlighet att elda ved i pannan om det skulle knipa. Tycker att det är en stor fördel med flera alternativa värmesystem eftersom man då inte är bunden till ett enda om det skulle strejka. Även om det skulle bli strömavbrott så har man ju möjlighet att köra oljebrännaren eller elda med ved. Cirkulationspump och brännare kan jag köra med en omvandlare som gör om 12VDC till 230VAC. Krävs bara ett 12V bilbatteri. Omvandlaren har jag förresten byggt själv. :)

Det som är bra med pelletseldning är väl att man inte behöver köpa dyr eldningsolja. Många har ju koverterat från olja till pellets på grund av stigande oljepriser. Dessutom så är ju övergången från olja till pellets inte speciellt ekonomiskt betungande om man kan använda den gamla pannan.
Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Det tog hus i helsike visst ! :wink:

"vad är bra med pelletseldning"
här kommer svaret!

Jo att man kan köpa en billig beg. anläggning som jag gjort.
Jokerpanna brännare,skruv och förråd för 15000:-,installerat och klart c:a 21000:-:Det blev ju billigare än att köra på elpannan.Har ju kombinerat det med en luft/luft vilket blev en bra lösning för mej.

Kan hålla med dej att det varit lite sandlåda i tråden,men när det diskuteras vp i tråden så få man väl framföra sin åsikt utan att få en massa kommentarer.

Jag tycker att du har en hel del intressanta inlägg och det tycker jag du ska fortsätta med på forumet när din ilska :twisted: har lagt sig.

:D :D :D :D Hälsningar Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Nu har jag också skaffat mig en backup!
Grannen är jag borta så kollar de till brännaren och hivar i pellets ifall det behövs :D
Alla ska ha rätt att komentera och ha en åsikt utan att någon skall bli :x
så länge man inte kallar varandra för fula saker :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Rayyan

Inlägg av Gotte »

RAYYAN Håller med dina :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Efter att jag har märkts som citat "Den dummaste inlägget", så har tonfallet i forumet flippat ut.
Jag vågar inte längre försöka hjälpa till med tips, då jag är rädd för att hängas av trojkan.

Avslutat loggning och sett resultatet av "Lönar sig nattsänkning vid pelletseldning" men lägger inte ut resultatet, för då får jag väl en VP i huvudet.

:salut: ett bra tag framöver

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Om Ryan inte sett de så blada runt o lös i forumet så finner du inte bara en som inte klarat värmen med pellets nu då det blev några minus i fjollträsk :lol:

De jag vill beskriva att bara för att man har pellets så har man automatiskt alltid värme därav inlägget om 4802 huset som svägerskan bor i..
JAG sa hela tiden från byte från olja till pellets med sådan förbrukning att det skulle aldrig fungera men då han som äger huset minsan pratat med flera installatörer som sa att de va inga problem med pellets i den pannan, Då pannan va så ny fanns de ingen anledning att byta panna..
Så även inom pellets finns många rötägg till installatörer..
De enda jag fick bekräftat va ju att viking bio va en usel brännare som inte pallade med att gå på max så många dagar innan den smälte ner..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

lövet skrev:
Jag hoppas att man kan fortsätta att diskutera alla kombinationer här på forumet för det är ju intressant att dela med sig om sina erfarenheter och kunskaper vilket det finns mycket av här.Så att alla kan få info om det nu gäller t.ex pellets,ved ,sol eller vp om man går i tankar att byta system eller göra så man får en bra ekonomi på sin uppvärmning.
Det är ju precis det som är meningen med forumet.
Det finns en del för pellets, en del för ved, en del för solfångare, en del för eluppvärmning, en del för acktankskopplingar osv.

Varför måste man då om och om och om igen, i pelletsdelen av forumet, likt alzheimerpatienter tjata samma och samma sak igen och igen när frågan gällde vad som är bra med pelletseldning. Fördelarna med värmepump kan vi ju alla redan rabbla i sömnen. Tjatet tillför ju inget nytt alls.

Ska vi som eldar med pellets invadera Ved forumdelen och på samma sätt tjata om hur bekvämt det är med pellets i stället för ved? Vore ganska poänglöst va?

Vad gäller Rayyan så är det bara logga in som gäller då dina erfarenheter av med framgång köra fullt ös med en 20 kW brännare i en stor vedpanna är sådant som allt fler behöver ta del av.

Om man får kallt inne vid en köldknäpp med pelletseldning så är det saker som går att ordna. I en trång oljepanna kan man ta ut ett par turbulatorer och kanske ställa upp dragbegränsaren något så är det fritt fram att köra 17-18 kW eller mer.
Här var mellan -24 till -29 grader några dagar och jag körde på 15,0 kW effekt i en trång oljepanna i ett helt oisolerat plankhus om 140 kvm och hade 22 grader inne.
Kanske var det lite kallare i Vilhelmina och Dorotea men knappast något problem som inte gick att lösa med en 20 kW brännare. Stugorna där brukar nästan alltid vara isolerade också.

Det är ju sådant som är fördelen med pelletseldning - ingenting är omöjligt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Icecap skrev: Själv har jag funderat på att skaffa en elpatron till VV på sommaren men det tar ju minimalt med pellets så jag väntar på ett gyllene tillfälle (billigt pga. slumpen)
Ett bra tips är elpanna med tank kopplad till oljepannan. Automatisk elbackup och finns det varmvattenslinga i elpannan fungerar den som vv beredare på sommaren och oljepannan kan stå kall.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ej möjligt! Platsen finns inte helt enkelt.

Och vad skulle jag med en panna mer när jag redan har en?
Senast redigerad av Icecap den lör 30 jan, 2010 22:15, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Torsten

Det är ju precis det som är meningen med forumet.
Det finns en del för pellets, en del för ved, en del för solfångare, en del för eluppvärmning, en del för acktankskopplingar osv.

Varför måste man då om och om och om igen, i pelletsdelen av forumet, likt alzheimerpatienter samma och samma sak igen och igen när frågan gällde vad som är bra med pelletseldning Fördelarna med värmepump kan vi ju alla redan rabbla i sömnen.Tjatet tillför ju inget nytt alls.
Ska vi som eldar med pellets invadera Ved forumdelen och på samma sätt tjata om hur bekvämt det är med pellets i stället för ved? Vore ganska poänglöst va?


Alzheimerpatienter detta uttryck anser inte hör hemma i diskussionen utan det är något du ska hålla för dig själv om man skriver inlägg utan man för en debatt utan personliga påhopp.Anser att en hel del av det som står i texten ovan är bara svammel från din sida.

Vad har det här inlägget med tråden att gör t.ex (skrivet av Torsten)
Men sätt in en värmepump så får du ju tid att byta kök oftare. Påhopp ?

Kommer att fortsätta att diskutera olika kombinationer med ved,pellets sol vp i trådarna för det finns nog ett intresse från en hel del om dessa lösningar, fast man blir kallad tjatig alzheimerpatient. Så du får stå ut med detta ! :wink: Hoppas att vi kan fortsätta debattera olika frågor i fortsättningen!Det här hör väl inte till tråden heller men var tvungen till detta inlägg! :wink: Slut med inlägg i denna tråd från mig.

:D// Lövet (En nöjd :D vp och :D pelletsänvänare )
Senast redigerad av lövet den sön 07 feb, 2010 12:22, redigerad totalt 4 gång.
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Problemet med vissa trådar är att vissa känner sig "tvungna" att skriva motsvar hela tiden och när nästa känner sig "tvungen" att svara så,rullar det på i evighet

Vore lika bra att låsa den här tråden,då det inte leder nån vart med trådskaparens frågeställning och han verkar ha blivit skrämd av allt skrivande :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

André skrev: De enda jag fick bekräftat va ju att viking bio va en usel brännare som inte pallade med att gå på max så många dagar innan den smälte ner..
Bara för att lugna övriga VB-ägare så kan jag med gott samvete meddela att brännaren klarar hög effekt (20-22kW) utan att smälta ner.
Jag har bara testat i 3 år och bränt 17 ton så det är ju inte någon garanti. Att det fungerar är ju helt klart.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
freij.j
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 05 mar, 2004 06:43
Ort: Linköping

Inlägg av freij.j »

nejdå, inte skrämd. bara läser och begrundar.
Har nu provat 3 st storsäck istället med gott resultat. visst det blev lite hinkande till rännan ner i förrådet. men med frugans hjälp var 1 säck i på nästan nolltid.
Men målet jag kommit fram till av alla dessa svar är att jag ska ha kvar mitt system, men framtida bygga ett bulkförråt och koppla det till pannan jaghar i garaget, som även går att köra ved i om man vill.
tack för alla svar... :)
Kombipanna Focus TMW värme -96
Brännare Ecotech A3 15kW -96
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 577
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Inlägg av Snapphane »

Vad är bra med pelletseldning.......
Olika svar från olika målgrupper : den ena är de som kan fixa allt möjligt praktiskt själva och de (vi) är nog mer positiva än de som inte kan/vill meka etc själva.

Att köpa en beg pelletsbrännare som renoveras och sätts i en lämplig beg oljepanna med ok verkningsgrad innebär att man för kanske (3)-7-10000:- får låt säga 15-20 kW effekt. Bulkförrådkostnad inte avskräckande.
Dvs - för en rel billig peng kan man få en anläggning med bra värmeeffekt.

Vi hade välfungerande/=helt problemfri oljeeldning men dessförinnan elpatron 9 kW som aldrig klarade att värma kåken. Dvs en VP med 9 kW effekt hade inte klarat värmebehovet.

Med pellets är det lika varmt o gott som med oljeeldningen.

MEN MEN MEN ..... Arbetsinsatsen har tidvis varit pinsamt hög och nästan ett löjets skimmer över springet i pannrummet för att kolla fjäderpinnar, nivåvakter, läckande luftsluss, bakvärmelarm, oljud i mekaniken, för lite fett i växellådorna, skorrande lager i fläktar,reta sig på "överhopp", höga priser på reservdelar mm mm. Det ständiga dammet från aska och pellets kräver en fru som har ökad acceptans för dylikt ...
Tidvis bara tuffar det på, men så kommer det en multifaktoriell strulperiod som kräver akut egen- eller "installatörs" insats - den senare är inte blyg över att ta bra betalt.

Efter 8 års drift i 2 hus har de flesta akilleshälar identifierats och neutraliserats helt eller delvis, MEN nu har pelletspriset ökat så att det är billigare med fjärrvärme.
Idag hade jag aldrig satt in pellets i min fasta bostad ( ca 3,5-4 kbm olja, gammalt villaområde, fjärrvärme nära, ej så lyckat med ved).

Till fritidshuset hade jag nog valt pellets trots allt, men baserat på vedpanna + definitivt PLC med järnkoll på alla variabler inkl larm t larmcentral. Solpanel t VV på sommaren.

Tyvärr har brännartillverkarna släppt ut halvfärdiga priodukter som inte varit helt genomtänkta och därmed ökad strulfaktor. Det straffar sig nu - och det med rätta.

mvh / S-hane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar