Forumindex PELLETS.INFO
Sveriges Pelletsforum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Tyfocor LS

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SOL - Solfångare
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Wodda
Pannrumsnisse!

Registreringsdatum: 22 november 2005

InläggPostat: lör 30 jan, 2010 14:26    Rubrik: Tyfocor LS Svara med citat

Är det nån annan än jag som tycker att vätskan blir extremt trög när man kliver över -10°C?
De dagar då det lyser lite sol nu så orkar inte pumpen pumpa runt vätskan innan hela slingan blivit någorlunda varm. Så pumpen står och stampar medan tempen stiger ute i fångaren. Gissar på att detta gäller oss som har kulvert mer än andra som har slangarna mestadels inomhus.
Vid två tillfällen har detta hänt nu och tempen blev hela 140°C innan det kom igång ordentligt.
Tyfocor LS ska ju klara -28°C så fryser gör det nog inte.
Nån som har några bra ideer om vad göra. Jag funderar på att lägga in en funktion som startar pumpen vid typ minus 10° som frysskydd. Nån som gjort det i UVR1611? smurf
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Perpetum
Stor entusiast!

Registreringsdatum: 15 september 2006

InläggPostat: tis 02 feb, 2010 20:32    Rubrik: Svara med citat

Hej

Nu har ju jag inte Tyfokor utan billig halvgiftig etylenglykol, men:

Visst är det lite trögt att få igång cirkulationen när det är riktigt kallt, men det brukar gå igång efter någon minut eller så. Jag har 12mm Cu-rör och seriekopplad plan Lesol 3AR, så jag har aldrig över 2,5 liter/min i flöde ens när pumpen går för fullt.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Wodda
Pannrumsnisse!

Registreringsdatum: 22 november 2005

InläggPostat: tor 04 feb, 2010 07:34    Rubrik: Svara med citat

Jag la till en funktion (Load pump) i UVR:en att starta om temperaturen är lägre än -12 och stanna vid -11 så nu funkar det klockrent. Förut kunde den stå och stampa i upp till en timma nu dunkar den på nästan direkt. Det kostar dock 0,4kWh/dygn vid mer än -12 men det tjänas snabbt in genom tidigare start. Och framför allt att det inte händer nåt tok med att vissa delar kanske skulle vara -20 och andra delar +150.......
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SOL - Solfångare Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet