Låg rökgastemperatur – orsak och åtgärd?

Skriv svar
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Låg rökgastemperatur – orsak och åtgärd?

Inlägg av AE »

Jag har en pelletspanna som installerades för snart ett år sedan. Efter att ha förlängt skorstenen en meter så har en tidigare mycket låg rökgastemperatur blivit extremt låg. För nysotad panna 70-75 grader. Ni kan ju ana vilka kondensvattenproblem och den dåliga förbränning som uppstår med den temperaturn. Min leverantör säger att temperaturerna skall vara låga och i reklamen sägs pannan ha låga rökgastemperaturer. Vilken rökgastemperatur förväntas i denna panna?
Vi är inte på det klara med vad som strular, men jag tror på ett felaktigt styrkort (det finns nämligen en annan bugg i styrningen som stör solvärmestyrningen). Då leverantören ännu inte tagit sig hit för att byta kortet åt mig så har han istället föreslagit att borra hål i stenarna inne i pannan så att röken ”genar” och rökgastemperaturen därmed höjs. Denna åtgärd har jag aldrig hört talas om och är mycket skeptisk. Någon annan som gjort detta i en ny pelletspanna?
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

En bild säger en del hur pannan ser ut :wink:
http://www.veosol.se/dokisar/bionet_070102.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

Taxen skrev:En bild säger en del hur pannan ser ut :wink:
http://www.veosol.se/dokisar/bionet_070102.pdf
Stämmer, bilden på första sidan visar pannan. Ide'n med att borra hål är att lyfta locket ovanpå pannan, lyfta ur översta stenen som separerar rökkanalerna och borra några hål så att en liten del av röken kan stiga snett upp från eldhärden och direkt upp i skorstenen i stället för att ta en extra vända ner-upp innan den når skorsten
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och sedan det som saknas av information: finns det dragregulator?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

Icecap skrev:Och sedan det som saknas av information: finns det dragregulator?
Nej, någon dragregulator finns inte. En ytterligare följdfråga är naturligtvis skorsten: 5,3 m rostfritt rör idraget i befintlig murad skorsten + ca 1.2 m oisolerat rör skarvat längst upp. Ger totalt 6.5 m skorsten
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men varför har du skarvat på ett oisolerat rör på skorstenen. Är ju som gjort för att samla på sig kondens.

Tycker inte du ska släppa problemet medan du har garanti kvar utan kräv
byte av styrkortet. Om installatörsfirman kör "fattar iiingenting" attityden så gå direkt på tillverkaren. Har dom samma fina kundhantering som CTC så byter dom ut kortet medan garantin gäller.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och skaffa en dragregulator, den är A & O när man ska ställa under stabila förhållanden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det pannans rökgastempgivare som visar 70-75°
Dessa brukar visa ganska mycket fel o om den inte är rengjord visar den ändå mer fel/för lite..
Beror ju även vilken effekt pannan går på
Kör man med bara 5 kW så blir det nog låga rökgastemperaturer, Men 70-75° är väl lägre än vattentempen i pannan vilket är svårt att nå..

Kan tänka mej att rökgastempen ligger på runt 125-130° nysotad med 12 kW´s effekt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

Det är pannan själv som anger 70-75 grader. Jag har själv haft funderingar på om givaren visar för lite som du nämner, för temperaturen har ibland underskridit pannans temperatur och det verkar inte rimligt.
Kommentaren om kondens orsakad av skarvning med oisolerat rör är intressant. Installationsfirman har ansett att kondens längst upp inte är något problem för den når inte ner till pannan. Men, innan röret skarvades på körde jag med en provisorisk lösning där jag trätt på ett rör med för stor diameter längst upp utanpå den pipa som sticker upp från den murade skorstenen. Kondensvattnet längst upp hamnar då på skorstenen, vilket inte är så bra. Men kondensproblemet i pannrummet var inte alls lika stort med den provisoriska lösningen. Skälet till rörskarvning är att det från början vid vissa vädertyper rökte in.
Kommentaren om dragregulator skall jag ta till mig. Installatören kommer att byta styrkretsen och om det inte blir bra då skall jag förorda dragregulator framför att borra hål i stenar innne i pannan.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

jag har haft 75c som mest på min mätare på utgående rör mot skorsten före dragbegr.det har droppat svart sörja från öppningsbar lucka närmast skorsten ibland....
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då är nog inte rökgastempen så låg som pannan säger :wink:

Går fint att kolla med stektermometer via hålet för rökgasanalysen på rökröret, Går även fint att kolla med stektermometern 50 cm från skorstenstoppen oxå o där bör den ligga på över 60° då brännaren gått ett längre tag..

Dragbegränsare/motdragsöucka bör du skaffa o ställa den på 15 pa
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
AE
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jan, 2010 20:10

Inlägg av AE »

Kan bara bekräfta att sensorn i min pelletspanna visar rejält fel. Pannan är inte längre nysotad och efter rengöring av rökgassensorn visar pannan 98 grader rökgastemp. Ungstermometer instucken i hålet för rökgassensorn visar då 114 grader.
Bionet +12/Bequem 20, 500 l tekniktank, expansionskort pellet-sol, 8,5 m2 solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det stämmer igentligen dålig med att man ska sota då tempen ökat med 50° eftersom att rökgastempen bara blir lägre ju mer sot som kommer på pannans givare :?
Det är rätt stor skillnad då man kollar i rökröret oxå beroende på vart man håller givaren, Man måste va riktigt i centrum för det skiljer typ 30° hos mej mellan centrum o vid kanterna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar