Går det att elda med ved samtidigt som brännarn e igång?

Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Går det att elda med ved samtidigt som brännarn e igång?

Inlägg av Filurus »

Går det att elda med ved samtidigt som brännarn e igång?
Min pelletsbrännare orkar konstigt nog inte få upp pannan i högre än 30-40 grader när det blir minus ute.... undrar därför om det går att hjälpa till med lite ved samtidigt som brännarn står o flåsar
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Är det inte bättre att kolla upp varför brännaren jäklas med dig istället, det är inge bra idé att elda med ved i den pannan i vilket fall som helst.

Brännaren ska givetvis klara att värma pannan om allting funkar som det ska så uppenbarligen finns där något problem någontans.

Vad har du för matning på brännaren ?
Vad har du för rökgastemp ?
Brinner det som det ska i brännaren ?
Är brännaren nyinstallerad eller har det funkat tidigare ?
Har du normalt värmebehov eller är det något extremt ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Jag hadde precis ställt upp matningen till 02:05s en höjning med 0,05s mot innan, och nu vart brännarn övermatad.... har jag 2s så e det precis så att brännarn hinner med att bränna upp pelletsen.... Pelletsen verkar vara seg o få fyr på för jag har vart tvungen att höja tänd tiden till 25 min... har börjat fundera på om fläkten e för klen, har plockat bort plåten på fläkten för att det skulle ge mer, det hjälpte lite lite

Rökgastempen ligger på 180-200 grader lite beroende på hur det blåser ute verkar det som skorstenen är ca:12 meter hög och har en rökgång på ca 40 cm i diam. Sotarn trodde den var gjord för en kokspanna....

Jag kan inte se ngt fel på själva bränandet i brännarn tar jag ut den så e det ca: 20-30 cm lång gul fin låga, kollade räkneverket nu, sen jag startade pannan sist så hadde den matat 487 ggr nonstop :evil:

Jag fick brännarn instalerad 2008-08 av återförsäljaren bara för att det inte skulle bli ngt fel.. bara det e plus ute går den som j-vla urverk, men så fort det blir minus så vill den inte, har varit i kontakt med Bosse på RB föra vintern o han kunde inte förstå vad det var för fel.....

Vet inte om jag har ngt extremt värmebehov precis, visst drar det lite vid ett par fönster, men jag har vart hos dom har det värre......
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har du basala saker som t.ex. dragregulator?

Även jag tycker att det vore himla mycket mer smart att få brännaren att fungera ordentligt istället, detta då det inte fungerar bra alls att köra båda eldningssätt samtidig.

Men en tanke slå ned: har du luckan som styr primärluften till vedeldningen öppen?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Få se nu jag e inte så jätte hemma på vad allt heter... men dragregulatorn är väll den som styr strypningen av luften till ved eldningen i askluckan? den luckan e e helt stängd har häcktat av kedjan till den luckan...

Hadde fått rådet att plocka bort motdragsluckan i skorstenen för att se om det vart ngn skillnad men det resultera bara i att brännarn slockna så fort det kom en svag bris, så den e tillbaks...
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jo det är rätt, men han menade dragbegränsaren/motdragsluckan, du verkar ha ett rätt våldsamt drag i skorstenen (vilket är sjukt eftersom det borde brinna utav helskotta), eftersom det slocknar om du tar bort den... vilket också verkar tyda på att det skulle brinna uselt, vilket motsägs av din 20cm låga :?

Att det skulle ta 25 minuter att få fyr på pelletsen tyder ju också på att något är väldigt udda, allt över 10 minuter är skumt. om den lilla sotluckan framför tändelementet hamnar snett eller inte är helt tät så får den problem med att tända, har du kollat den ?

Funkar skruven som den ska ? har du mätt upp hur mycket pellets den ger ? bara så att dina 2 sekunder verkligen ger "2 sekunder pellets" så att säga, trillar det ner pellets varje gång skruven går eller missar den ibland ?

Du har inte fått några hål i rostret i brännaren igensatta så att det är svårt att få fram luften där eller liknande ? jag antar att du gör rent brännaren med jämna mellanrum (borstar roster med stålborste) och ta bort den lilla sotluckan längst fram och tömmer ut all skit som samlas under rostret runt tändelementet.

Det låter som om det är svårt för luften att ta sig fram precis som du själv nämde och mankan ju tänka sig att fläkten kan vara felaktig på ett eller annat vis.

Om du lyssnar på brännaren med slangen på och sedan lyfter av slangen, märks det något skillnad då, när man lyfter av slangen ökar tilluften lite så normalt hör man att brännaren ökar flåset lite men det ska inte vara någon jätteskillnad.

Vad har du satt B8 på ? (tiden för flamvakten).

2 sekunders matning borde räcka gott och väl så jag svårt att se var all värmen tar vägen (180-200 grader rökgas är ju helt normalt också), jag kör med 1.3 sekunder och har -10 grader här nu och det räcker gott och väl till att hålla huset varmt.

Det är väl vad jag kan komma på för tillfället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Draget ökar när det blir kallt. 12 meter skorsten och 40cm i diam det är ju nästan fabriksskorsten! Måste till en riktigt stor dragbegränsare för att reglera det draget.
Kan man inte tänka sig att dragbegränsaren hela tiden står öppen och att draget genom pannan är så stort att värmen aldrig hinner fastna i pannan utan går ut i skorstenen.
Svårt att tända eftersom tändelementet får kämpa mot ett stort kalldrag genom brännaren. Dålig förbränning eftersom elden hela tiden kyls av kalldrag.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

För att få ordning är det enkelt:
Montera en dragregulator! Och nu menar jag ingen luckor som stryper luft men den motviktsbelastade som ser till att draget igenom pannan/brännaren är skapligt konstant. Detta är absolut prioritet 1 då ditt skorstensdrag med extrem sannolikhet ser till att förbränningen är usel. Självklart ska den vara justerat rätt också.

När detta är i ordning kan du börja med resten men utan kommer du aldrig att få ordning på det hela.

Sedan får du testa hur mycket pellets som brännaren doserar per tidenhet (kanske 10 minuter) varpå du kan räkna ut vilken effekt brännaren ska utveckla. I mitt hus räcker 12kW långt.

När du vet detta kan du sedan klara av resten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hadde fått rådet att plocka bort motdragsluckan i skorstenen för att se om det vart ngn skillnad men det resultera bara i att brännarn slockna så fort det kom en svag bris, så den e tillbaks...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Filurus
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 21:09
Ort: Silverdalen

Inlägg av Filurus »

Jag Har ingen sotlucka på min brännare, jag har en RB Master som använder sig av tryckluft för att blåsa rent.... kollade lite nogranare på brännarn i dag för att se om det skulle finnas ngt som vissade på att det skulle sitta en sotlucka där, men jag kunde inte se ngt som visade på det...
Kollade upp skruven med ett tidtagar ur satte igång den när jag hörde relät klicka till o stoppade när skruven slutade mata, låg då på 2,05s mot mina intällda 2s, men tyckte skruven matade lite ojämn mängd pellets ibland, tog inte loss den för att kolla men det rasslade olika mycket... men den missade inte att mata ngn gång iaf.
rostret e rent, sommar tid så vart det runt varanan vecka jag tittade till det men nu med alla problem så blir det ibland ett par ggr om dan jag tittar till den o gör rent om det behövs.

Kände runt fläktanslutningen till pannan, och kände då att den inte slutit tät mot bännarn på ena sidan, det är nu åtgärdat men har inte blivit ngn skillnad,
När jag tar bort matarslangen så ökar "flåset" lite,
B8 står på 30min

Satte dit baffelplåten igår förmiddag panntempen steg då med 10 grader men rökgaserna sjönk till 100... provadde igen o öka matningen på B6 till 2.07 men då övermatades brännarn igen så det var bara sänka tebaks till 2s...

Motdragsluckanstår o fladrar konstant vare sig brännarn e igång eller om fanskapet har stannat

En dragregulator, kan man instalera den själv, eller krövs det en fackman för att få dit den och att den blir rätt justerad?

Ska passa på o tacka er alla som svarar på alla inlägg på detta forum, utan er så skulle många vara fattiga vid det här laget :)
Panna CtC 266B, Brännare: RoslagsBrännaren RB master, Pellets från stockhorvan, hus 199 kvm 20 tals villa, 12 m helsten / helstens skorten
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Motdragslucka/dragregulator/dragbegränsare är samma sak, blandas ofta ihop med luckan till vedledning så bry dig inte om det, du har redan motdragslucka, däremot är det ju viktigt att den är rätt justerad så att den öppnar vid rätt drag, har du några instruktioner till den ? man ska justera vikten x antal mm beroende på vid vilket drag man vill att den ska öppna.

Jag har äldre modell på min brännare men sotlucka borde finnas i alla fall, ett litet metallbleck, ett par cm högt längst fram i nosen på brännaren, om man tar loss den så ser man tändelementet under där, men även om du inte har den så var tanken mest att det inte samlats en massa aska runt tändelementet som gjorde det svårt att få fyr på pelletsen.

Alla skruvar är lite ojämna så det är inget fel, bara det kommer pellets så är det bra, och det verkar det ju göra eftersom brännaren inte vill veta av mer, men eftersom startdosen verkar bli rätt osv så funkar antagligen skruven bra, men du kunde ju sätta ett litermått under slangen och låta skruven köra ett par minuter eller nått och se hur mycket pellets du får i måttet.

Nu tänker jag ställa en dum fråga, du säger att brännaren inte får upp tempen till mer än 30-40 grader, menar du att brännaren går hela tiden när det är kallt ?

Om det är så att brännaren stannar innan det nått upp till rätt temperatur och du verkligen har 25 minuter innan du har fyr i brännaren så skulle jag föreslå att du sätter B8 på 45 minuter istället och ser om det hjälper.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

En dragregulator/motdragslucka (kärt barn har många namn) kan du montera själv.
Svårighetsgraden beror på din utrustning. Finns det sotlucka på ditt rökrör från panna till skorsten så brukar det gå att montera den där. Alternativt monteras den direkt i skorsten och då i sotluckan eller i ett nytt hål.

Se bara till så att du inte får en för liten motdragslucka, brukar kunna vara vanlig hos försäljare som inte riktigt vet vad de talar om......

Olle45 här på forumet är bra på att tala om vad som brukar behövas i fråga om typ och storlek (hans levebröd....)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Men han har ju redan en motdragslucka har han sagt två gånger !!!
Motdragsluckanstår o fladrar konstant vare sig brännarn e igång eller om fanskapet har stannat
Hadde fått rådet att plocka bort motdragsluckan i skorstenen för att se om det vart ngn skillnad men det resultera bara i att brännarn slockna så fort det kom en svag bris, så den e tillbaks...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

Värkligen spännande!! Å fläkten funkade som den ska?? Går det att köra lite tryckluft i den me?? Så de inte e nått skiit i vägen?? Eller testat en annan pelletssort?? Om draget i pannan kan du strypa ett par hack på spjället på pannan ,Spaken med den runda kulan.Men jag tror mer på effekten e för låg av nån anledning, Inte blöt pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

När dragregulatorn är öppen oavsett om brännaren kör eller inte är den antingen ställd alldeles för lågt eller det är ett sjuhelsikes drag i pipan konstant och det siste låter ganska fel.

Så mitt råd kvarstår: se till att dragregulatorn står rätt och gå SEDAN på brännaren och dess inställningar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar