Använda termostaten till oljebrännaren som överhettningsskyd

negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Icecap skrev:Citerar mig själv: "Och är det termostat med brännaren är det OK att ha dessa 2 seriekopplat, det viktiga är att överkokningsskyddet bara kan återställas manuellt och så kommer att vara fallet."

Alltså OK.
Ahh ok, missade detta. Tack !
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Icecup med att vrida termostaten till "max" så förändras ju inget med överkokningsskyddet, det fungerar ju som tidigare.
Och det blir ju seriekoppling precis som vanligt.
Det enda som sker är ju att den vanliga oljetermostaten "erhåller" funktionen som förbikopplad utan något ingrepp i det elektriska.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Inlägg av Eldvin »

E" hurvida! Det hela e kopplat!!! Ock!!! vad det nya ambefaller!!! Som ammatör föerespråkar jag elektriker till den nya installation som du icke behärskar!!
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Talat EJ i egen sak, jobbar ej med installation..

Inlägg av Gotte »

Vissa rörmokare kan ha en begränsad behörighet, gällande in/urkoppling av brännare. Dock för ny fast installation gäller elbehörighet.
Jag kan hålla med om att det ser simpelt ut att koppla in en brännare och som en onödig utgift att anlita behörig elektriker, MEN
Du kan riskera både att förstöra brännaren, utsätta folk för elfara osv.
Exempelvis VB-brännare är speciell inkoppling med både fast och styrd fas. missar man detta blir brännarröret inte långlivad.
Samtidigt som man anlitar en fackman, blir elinstallationen av pannanläggningen översedd och eventuella åtgångna eldetaljer utbytta.
Jag tycker kostnaden för fackfolk skall kännas bra att man minimerar risk elbrand, elfara. Likväl som att Ni servar och besiktigar Era bilar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Gotte: håller med i stort, är man det minste tveksam bör man definitivt anlita fackfolk!

Jag vill dock påstå att det finns kunnigt folk som kan utföra denna koppling på ett fullt professionellt sätt och minst lika noga som en behörig. Faktisk tror jag att en kunnig som sysslar med eget ofta är mer noga pga. den egna intressen i att ha en prickfri anläggning.

Å andra sidan finns det ju folk som har kopplat lita vadsomhelst så man blir mörkrädd när man ser detta och det vill man ju undvika.

Så de duktiga finns men vi är nog i minoritet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Hej Igen !

Tog loss överhettningsskyddet från oljebrännaren, det är som ett kretskort med en kabel(matarkabeln) in och fyra ut som har gått till olika delar av oljebrännaren. Får inte ut någon stöm efter överhettningsskyddet nu när alla kablar är urkopplade ur brännaren. Nu till frågan
Finns det något löst överhettningsskydd och köpa till bra pris ? Så enkelt som möjligt.

Edit: Hittade denna. Finns det billigare ?

http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... d-kmp.html
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Överhettningsskyddet (ÖHS) sitter i PANNAN, inte i brännaren!

I min panna är termostaten i samma kapsling som ÖHS, ena sidan har ett vred att ställa temperaturen och andar sidan har återställningsknappen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Överhettningsskyddet sitter i pannan. Det är därifrån som matningen till brännaren ska tas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Icecap

Inlägg av Gotte »

Visst är det så, att jag hellre anlitar en kunnig brännarinstallatör, än en elektriker som inte tar sitt ansvar och sätter sig in i hur en brännare fungerar. Fel inkopplat kan förstöra en brännare oavsett hur bra elektriskt utfört det är. Så är det och så är verkligheten ute idag. Därför bör man se till att man får tag i en elinstallationsfirma med kunnig personal om pelletsbrännare.
I övrigt blir jag konfunderad om dessa frågor om överhettningsskydd.
Med alla brännare följer en manual med elschema, eller så kan man få ett ex. från tillverkaren. (www)
Följ tillverkarens installationbeskrivning så blir brännaren rätt inkopplad, och rätt säkerhets-tänk från tillverkare uppfylls, svårare är det inte..

Angående Kan jag använda denna här överhettningstermostaten. (inlägg ovan)
Då hamnar Vi åter på tillverkarens säkerhets-tänk. Blir avkännaren placerad på rätt ställe på pannan. Passar överhettningsskyddet på avsedd plats på pannan.. Vi är då inne på rörkrökarens område, då placeringen av denna EJ är elektrikerkunskap.
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Icecap skrev:Överhettningsskyddet (ÖHS) sitter i PANNAN, inte i brännaren!

I min panna är termostaten i samma kapsling som ÖHS, ena sidan har ett vred att ställa temperaturen och andar sidan har återställningsknappen.
Så ser prylen med återställning jag hittade vid oljebrännaren
http://www.ladda-upp.com/bilder/27863/-C3-B6verhettning
Och så här ser temostaten ut, inget mer finns vad jag kan se
http://www.ladda-upp.com/bilder/27864/-C3-B6verhettning
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Om du tar bort vredet och kåpan på bild http://www.ladda-upp.com/bilder/27864/-C3-B6verhettning så hittar du bakom två termostater.Den utan vred är för överhettningen
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Spontant känner jag att den där termostaten kanske gjort sitt.
Den är åtminstone 30 år gammal och borde bytas ut enligt mitt sätt att se på saken.

Jag hade köpt en vanlig dubbeltermostat för oljeeldning och monterat dit.
http://www.maniarmatur.se/?artnr=6471302
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

30år ? snarare 40 :wink: Som ny mao

Tack för alla svar !

Edit: Direktciteringar skall inte göras :roll: , borttagen. / Roli modrator
Skriv svar