Köpa brännare av Pelletsproffen/Sölversborgs pellets?
Håller helt med bebop ....Fast man är en digitalfreak
Det behövs igentligen bara en effekt som brännaren går på brukar ligga kring 15-16 kW ....Sen skall det inte pillas nå värst ..
Om det behövs justeras nåt vid olika lev mm så är det minimalt som brukar behövas om det behövs alls...egen erfarenhet..
Inte för att eurofiren är fel val för det....Man väljer själv...Du kommer att få backup här vilken brännare du än väljer...
Mvh
Det behövs igentligen bara en effekt som brännaren går på brukar ligga kring 15-16 kW ....Sen skall det inte pillas nå värst ..
Om det behövs justeras nåt vid olika lev mm så är det minimalt som brukar behövas om det behövs alls...egen erfarenhet..
Inte för att eurofiren är fel val för det....Man väljer själv...Du kommer att få backup här vilken brännare du än väljer...
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag talar av egen erfarenhet och har inga intressen i pelletsbranchen annat än att få varmt på ett enkelt och billigt sätt.bebop skrev: Det är inte ett dugg krångligare att skruva på en potentiometer och läsa volttal i multimeter jämfört med att fingra och flippra på menyer i en 1,5 tums skärm.
Om du är säljare och vill marknadsföra gamla antikverade grejor så finns det ju ett forum för MARKNADSFÖRING & ERBJUDANDEN
Varför alltid idiotförklara alla som inte tycker som du? Det ger väl ingen extra snurr på försäljningen?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Potentiometer är en styggelse dels för att det inte går att återställa utan mätinstrument (om ens då) men mest för att det kommer damm i dom och de blir slitna.
Är det hermetisk täta potentiometer är dammproblemet inte lika stort men slitaget är fortfarande ett problem, det finns anledningar till att potentiometer designas bort så långt det går i elektronik.
Och att ett digitalt system skulle trimma brännaren själv... nja, det kräver en lambdasond t.ex. och är en helt annan sak.
Är det hermetisk täta potentiometer är dammproblemet inte lika stort men slitaget är fortfarande ett problem, det finns anledningar till att potentiometer designas bort så långt det går i elektronik.
Och att ett digitalt system skulle trimma brännaren själv... nja, det kräver en lambdasond t.ex. och är en helt annan sak.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte säljare av pelletsprodukter - men jag ogillar villfarelse vilket det är när folk hävdar att det går att justera in brännare vid installation eller mellan olika pelletsfabrikat bara pga brännaren har digital justering och display.abene skrev: Jag talar av egen erfarenhet och har inga intressen i pelletsbranchen annat än att få varmt på ett enkelt och billigt sätt.
Om du är säljare och vill marknadsföra gamla antikverade grejor så finns det ju ett forum för MARKNADSFÖRING & ERBJUDANDEN
Kommer man med felaktiga påstående får man tåla tillrättavisning.abene skrev:
Varför alltid idiotförklara alla som inte tycker som du? Det ger väl ingen extra snurr på försäljningen?
Upplever du det som idiotförklaring att ifrågasätta hur digital justering ger dig korrekt injustering så avslöjar du din (o)kunskap på detta område.
Vore tacksam om du kan svara frågan om injustering så trådskaparen får ett svar baserat fakta istället för tyckanden.
För du vet väl att skador uppkomna av felaktig injustering inte täcks av garantin på produkten. Finns många exempel på detta forum med sönderbrända brännarrör och roster, taskig verkningsgrad osv. osv.
Att rekommendera en självinstallation och självinjustering av en fabriksny brännare till en nybörjare är snudd på oansvarigt tycker jag.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Att installera en brännare klarar väl i stort sett vem som helst? Såga upp ett hål/skruva fast en ev. stos/monteringsplatta, skruva ihop ett förråd (enklare än en IKEA möbel). Det enda är de tre kablarna om man nu är helt borta, sitter där en oljebrännare så har du kablarna du behöver där kopplade via överhettningsskydd/pantermostat. Kan vara lämpligt att montera ett jordat uttag på dessa kablar. Uttaget kan lämpligen skruvs på panna eller i närheten av styrenheten så är det bara att plugga i brännaren med vanlig jordad stickkontakt.
Kan dock hålla med om att man bör vara säker på att kablarna är rätt kopplade i pannan...detta kan de flesta elektriker kolla på 30sek......inte alla tyvärr.
Injustering kan jag till viss del hålla med om är halvsvårt om man inte har kunskap. Men innan start kontrollerar pelletsmängden man matar på efter att det packat sig riktigt i skruven, låg effekt brukar vara att föredra. Fläkt fungerar med fabriksinställning, Iallafall på Eurofiren brukar det röra sig om max tre steg upp eller ner för optimal förbränning.
Sen kan man ringa någon som justerar in med instrument för ca:1000kr, då justerar de brännaren i driftläge, ytterst få bryr sig om att optimera uppstarten. Möjligen kolla startdosen....
Elekriker ca:500kr, injustering/rökgasanalys 700-1500kr.......
/Vednisse
Kan dock hålla med om att man bör vara säker på att kablarna är rätt kopplade i pannan...detta kan de flesta elektriker kolla på 30sek......inte alla tyvärr.
Injustering kan jag till viss del hålla med om är halvsvårt om man inte har kunskap. Men innan start kontrollerar pelletsmängden man matar på efter att det packat sig riktigt i skruven, låg effekt brukar vara att föredra. Fläkt fungerar med fabriksinställning, Iallafall på Eurofiren brukar det röra sig om max tre steg upp eller ner för optimal förbränning.
Sen kan man ringa någon som justerar in med instrument för ca:1000kr, då justerar de brännaren i driftläge, ytterst få bryr sig om att optimera uppstarten. Möjligen kolla startdosen....
Elekriker ca:500kr, injustering/rökgasanalys 700-1500kr.......
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Han sa aldrig att det var "självjusterande", det enda han sa var:Upplever du det som idiotförklaring att ifrågasätta hur digital justering ger dig korrekt injustering så avslöjar du din (o)kunskap på detta område.
Vilket är helt korrekt.Av egen erfarenhet kan jag säga att inställningarna hos en brännare som Eurofire inte är något problem, allt är digitalt och enkelt, du kan lätt komma tillbaka till ett tidigare inställt värde.
Att påstå att det är lika enkelt att justera ett värde med potentiometer och multimeter än display är väl i och för sig att vara ute och resa en hel del däremot, hur stor tror du risken är att en nybörjare kortsluter något på kortet eller överhuvudtaget hittar rätt ställe att mäta på kortet, att han inte satt multimetern på amperemätning eller något annat ?
Och jag har aldrig haft någon som har justerat min brännare, jag installerade själv och justerade själv och det funkar hur bra som helst, och nej jag vet inte co värde osv, men brännaren funkar bra.
Det bör kanske nämnas att jag haft en granne som fick sin brännare justerad av en "professionell installatör", när han var färdig med sitt justerande och alla hans värden såg så fina ut så var han nöjd och åkte hem, brännaren gick som en säck med skit, den sotade något kopiöst, så jag fick hjälpa honom att få ordningen på den och nu funkar den fint (helt utan instrument) och sotar inte något nämnvärt och nej jag vet inte co värdet, antagligen sämre än när den var "professionellt" justerad...
Det hjälper inte hur mycket instrument du ha har om det är en idiot som sköter instrumentet och för det mesta har du väldigt lite koll på hur mycket en så kallad "installatör" vet.
Så jag vill nog påstå att det är hugget som stucket om du justerar själv eller inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 206
- Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
- Ort: Halland
Jag har alltid ställt in min brännare själv och den går som en klocka.Att det skall vara så viktigt med CO och sånt fattar jag inte.
Hur många är det som kör ecokörning med bilen t.ex.?Då är det nog inte många som bryr sig och inte är det många som lämnar in bilen en gång om året till verkstad för att ställa in motorn heller.
Hur många är det som kör ecokörning med bilen t.ex.?Då är det nog inte många som bryr sig och inte är det många som lämnar in bilen en gång om året till verkstad för att ställa in motorn heller.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Bilar är förvisso med självjustering i form av lambdasond så det är en ganska missvisande jämförelse.
Nu kör jag min brännare med lambdasond och jag ser variationer från dag till dag och hur sotig pannan är osv.
Jag ser dock också att om förbränningen är skaplig optimal bildas det en del sot, sotaren sa en gång då det var en del sot att det inte alltid var lönt att hålla den på 13% CO2 (som ju ska vara optimalt).
Jag ska försöka hitta ett sätt att täta luckorna i pannan, silikon är ju bannlyst då det pajar lambdasonden så jag vet inte riktigt hur jag ska göra än men jag jobbar på det.
Nu kör jag min brännare med lambdasond och jag ser variationer från dag till dag och hur sotig pannan är osv.
Jag ser dock också att om förbränningen är skaplig optimal bildas det en del sot, sotaren sa en gång då det var en del sot att det inte alltid var lönt att hålla den på 13% CO2 (som ju ska vara optimalt).
Jag ska försöka hitta ett sätt att täta luckorna i pannan, silikon är ju bannlyst då det pajar lambdasonden så jag vet inte riktigt hur jag ska göra än men jag jobbar på det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nej, du har missuppfattat micke_932. Han sade:micke_932 skrev:Han sa aldrig att det var "självjusterande", det enda han sa var:Upplever du det som idiotförklaring att ifrågasätta hur digital justering ger dig korrekt injustering så avslöjar du din (o)kunskap på detta område.
Vilket är helt korrekt.Av egen erfarenhet kan jag säga att inställningarna hos en brännare som Eurofire inte är något problem, allt är digitalt och enkelt, du kan lätt komma tillbaka till ett tidigare inställt värde.
Hävda att man sparar pengar på att justera en Eurofire och att detta är möjligt bara pga digitala justering är fånigt. Det är precis lika möjligt på en Pellx, Effecta, Janfire eller you name it som har potentiometer. En multimeter för 200 kr är vad som krävs.abene skrev: Du tjänar pengar på att slopa Effecta. Ska du betala 1000 till installatör varje gång du köper ny pellets så blir pelletseldning dyrt.
Jag slängde min gamla brännare och köpte en modern och det tjänar jag pengar på för nu ställer jag in brännaren själv.
Om man inte klarar av att träffa tre potentiometrar på en sockel utan att kortsluta kretskortet så ska man nog inte installera brännaren heller. Man kan ju missa luckan med borrmaskinen och träffa pannans vattenmantel om man är så darrhänt.micke_932 skrev: Att påstå att det är lika enkelt att justera ett värde med potentiometer och multimeter än display är väl i och för sig att vara ute och resa en hel del däremot, hur stor tror du risken är att en nybörjare kortsluter något på kortet eller överhuvudtaget hittar rätt ställe att mäta på kortet, att han inte satt multimetern på amperemätning eller något annat ?
Om man inte klarar av att sätta en multimeter på läget växelström så ska man nog inte installera själv överhuvudtaget.
Du kanske kan tipsa bilverkstäder och bilprovningen om att de kan skippa sina 100 000 kronors instrument och justera in bilar tills de går bra. Det blir väl fint ?micke_932 skrev:Och jag har aldrig haft någon som har justerat min brännare, jag installerade själv och justerade själv och det funkar hur bra som helst, och nej jag vet inte co värde osv, men brännaren funkar bra.
Man måste förstå att trots en "fin" förbränning och aska som ser "bra" ut så kan brännaren gå helt fel och ha en verkningsgrad på nedåt 75% utan att det visar sig med blotta ögat.
Att det gå kan gå för hett och skada brännaren kan du se bevis på i detta forum, underforumet värmebaronen brukar vara ett bra ställe att hitta värmeskador i.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Suck, 667 inlägg på detta forum och ännu inte förstått att "CO och sånt" är viktigt. Börja med att läsa denna enkla tabell.Taxen skrev:Jag har alltid ställt in min brännare själv och den går som en klocka.Att det skall vara så viktigt med CO och sånt fattar jag inte.
Hur många är det som kör ecokörning med bilen t.ex.?
http://www.agerods-bioenergi.se/forbranning.php
Det är väl en herrans skillnad på "ecokörning" med bil och pelletsbrännare. Bilen går med bästa möjliga förbränning hela tiden pga styrenhetens programmering vid varje enskilt varvtal och motorbelastning, detta optimeras med hjälp av lambda sonden.
Eco körning handlar om att använda bilen i de fartområden och användningssätt som den drar minst bränsle på.
Senast redigerad av bebop den fre 20 nov, 2009 21:41, redigerad totalt 1 gånger.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Vilket svammel.
Undersök saken först och snacka sedan är en bra regel.
För att ställa in fläkten på en P21 brännare räcker det inte med en multimeter för 200 som du säger. Ska jobbet göras måste det till en multimeter som kan mäta True RMS.
Lämpligtvis också en multimeter med löstagbar display om det ska bli lika lätt som tre knapptryckningar på en lättåtkomlig PLC.
Den här t.ex. blir väl lagom:http://www.fluke.se/comx/show_product.a ... &pid=38657
Penna och papper behövs väl också för frågan som det gällde var att kunna komma tillbaka till ett redan tidigare utprovat värde.
Behöver man inte ta bort kåpan på brännaren för att mäta?
Är det i enlighet med gällande lagar att vem som helst går in och ansluter till livsfarlig högspänning. Eller ska brännaren stängas av först innan man ansluter multimetern och sedan ska brännaren startas?
Undersök saken först och snacka sedan är en bra regel.
För att ställa in fläkten på en P21 brännare räcker det inte med en multimeter för 200 som du säger. Ska jobbet göras måste det till en multimeter som kan mäta True RMS.
Lämpligtvis också en multimeter med löstagbar display om det ska bli lika lätt som tre knapptryckningar på en lättåtkomlig PLC.
Den här t.ex. blir väl lagom:http://www.fluke.se/comx/show_product.a ... &pid=38657
Penna och papper behövs väl också för frågan som det gällde var att kunna komma tillbaka till ett redan tidigare utprovat värde.
Behöver man inte ta bort kåpan på brännaren för att mäta?
Är det i enlighet med gällande lagar att vem som helst går in och ansluter till livsfarlig högspänning. Eller ska brännaren stängas av först innan man ansluter multimetern och sedan ska brännaren startas?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
- Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg
snacka om löjlig off topic diskussion..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Torsten skrev:Vilket svammel.
Undersök saken först och snacka sedan är en bra regel.
För att ställa in fläkten på en P21 brännare räcker det inte med en multimeter för 200 som du säger. Ska jobbet göras måste det till en multimeter som kan mäta True RMS.
Visst dyrare multimeter behövs kanske till PX21 om man vill ha ett sant värde, My fault jag erkänner att jag tog fel på om man skulle ha en TRMS multimeter eller ej till PX21. Ändra prisuppgiften till 1200 kr istället.
Men för att utföra injustering med rökgasinstrument behövs inte en TRMS multimeter, det går bra med en vanlig enkel.
Värdet man får är relativt och användes som relativt för att höja eller sänka fläkten. Värdet är således inte ett sant värde och kan inte användas för jämförelse med andra multimetrar. Så länge man använder samma 200 kronors multimeter vid varje mätning så går det alldeles utmärkt.
Multimeter med löstagbar display ? Ge dig. Är det verkligen så svårt att ställa multimetern jämte brännaren ? Är papper och penna verkligen ett jätteproblem ? Är det lättare att komma ihåg 76% än 76 Volt ?Torsten skrev:Lämpligtvis också en multimeter med löstagbar display om det ska bli lika lätt som tre knapptryckningar på en lättåtkomlig PLC.
Uppskattar du en digital display mer än det faktumet att PX 21 numera har inre och yttre rör brännarrör i värmetåligt gjutjärn ?
Man kan väl ändå inte köpa brännare pga en sådan enkel parameter som justeringen av något som ända ska mätas med ett rökgasinstrument ?
Skulle ex sverigebrännaren bli mycket bättre av att få digital justering ?
Såååå stor betydelse har inte justeringsförfarandet för en brännares totala funktion och kvalite.
Hur byter man roster i Eurofire ? Just det, det går inte.
Man får byta hela svindyra brännarkroppen, en synnerligen olämplig brännare att labba med utan tillgång till ett instrument för injustering, oavsett hur jädra digital displayen är.
.
Vet inte riktigt vad jag ska säga om nivån på dina argument.Torsten skrev: Behöver man inte ta bort kåpan på brännaren för att mäta?
Är det i enlighet med gällande lagar att vem som helst går in och ansluter till livsfarlig högspänning. Eller ska brännaren stängas av först innan man ansluter multimetern och sedan ska brännaren startas?
Du ger 19 nov, 2009 13:51 utförliga råd om hur trådskaparen ska göra en olaglig elektrisk installation av sin brännare.
Nu när det passar argumentationen så besvärar det dig att man måste ta av kåpan på brännaren för att ansluta multimetern ? Är det förenligt med gällande lagar undrar du ? Helt jädra otroligt......
.
Senast redigerad av bebop den lör 21 nov, 2009 03:14, redigerad totalt 4 gång.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex