Dåligt med värme, autoshunt inställning?

ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

[quote="Jag har ingen möjlighet att mäta temp efter shunt.
Det är drygt 8 ton
Sensorn sitter på en innervägg, mitt i huset. En bit ifrån ev värmekällor som kakelugn och vedspis i köket. Är det en felaktig placering?[/quote]

1.En temp du borde ha superkoll på är rumstemp i alla rum. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =141533738

2.Sensorn skall vara en bra bit ifrån solinstrålning och värmekälla

3.Elda ordentligt i kakelugn och vedspis...mummsbums. :wink: 8)

Jag tror om du gör 3 ordentligt (helst vid köldtoppar)+ tätar med nya lister på fönstren + att sommartid går det inte mycket "pelle" så är du nere på 6 ton...i ett nafs :king: Håller du även koll på rumstemp och håller en jämn temp låt säga 20-21 C ...19 C i sovrum...Så kan ni lägga överskottet varje år på en valfri :sunny: semester om så önskas..

Elda lugnt..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Med tanke på besparing.

Ett förslag kan vara att sätta upp elementfläktar. Där du vill ha lite mer värme.
(www.elementflakten.se)
Kanske är ett bra sätt att få lite extra effekt på elementen.

Är det någon som har provat dem?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

ronald:
Tack för inputen, den värmde och det kan behövas i dessa dagar :)

Jag ska köpa sådana där tempmätare, verkar smart. Då har jag nog iaf inte monterat sensorn fel? Den är nämligen inte enkel att flytta på nu så den får sitta där. Kakelugnen eldar jag två gånger om dagen i men den står i vardagsrummet, det är skönt att det är varmt någonstans men värmen behövs mer i kök och hall tyvärr...
Jag eldade igång vår gamla vedspis igår, den är gisten, väldigt gisten men efter lite inryk och varsam eldning värmde den nått kopiöst! Jämra i min låda vad värmen steg. Från +18 till +22 på en timme? Synd att vedspisen är så söndereldad. Ska se till att få en annan installerad så snart som möjligt. Får väl bli nästa sommar. Tur man har två stycken i bättre skick stående.

Jag var i kontakt med min panninstallatör. det är ändå dags för första slussvingsbytet och då tänkte jag att de skulle få se över inställningar och övriga saker på maskineriet. Jag är ju en sopa på det här så det ska bli intressant att höra vad proffsen kan tillföra. Han jag talade med i tel sa att de där tempmätarna till autoshuntarna kan ge sig. Dvs att kommunikationen dem imellan ibland kan lägga av. Då hänger den ju av förklarliga själ inte med. Den som lever får se. Ska bli intressant. Är någon intresserad kan jag skriva om de hittar något och vad åtgärden kan tänkas bli.

deasstore:
De där elementfläktarna verkar intressanta. Det kunde nog hjälpa till rätt bra hos oss. Blåser de nerifrån och uppåt genom elementet eller tvärtom?? De såg inte så avancerade ut. Möjligen hade de tänkt lite på det estetiska med kåpa osv men i övrigt såg de ut som vanliga 12v fläktar man hade som slutstegskylning i bilen förr :D
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Angående elementfläkt.
Jag tror de blåser nerfrån och upp.

Ser väldigt enkel ut. Jag ska ialf prova med en sådan i vårat kök där elementet inte hänger med riktigt.
Jag återkommer med info någon stans här på forumet.

mt4base Du kan ju rapportera här så vi andra vet hur det går för dig.
alltid intressant att läsa om hur problem löses o vad som var fel osv.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Idag var servicekillen här.
Tyvärr var det inga "generalfel" i utrustningen. Ja, med tyvärr menar jag att det inte var något solklart fel gjort från min sida. Önskar det hade varit så och att servicekillen kunde vridit på nån knapp och sagt, nu är det billigt igen! Nja, så blir det förstås inte, vissa saker framgick dock. Som jag inledningsvis frågade i tråden så var det INTE fel på autoshunten, den funkade fint. Framledningstempen på c:a 55grader var bra den med.

Vi stod och snackade några minuter under tiden han meckade ihop sina verktyg och då frågade han mig om askans färg. Jadu sa jag, den är svart och fet. Där har vi det sa han då. Den ska ju vara grå! Å fan, det har den ALDRIG varit sa jag för det har den inte. Jag visade honom var jag brukar tömma askan och han sa att färgen på den var helt fel. Detta kan ju troligen vara konsekvensen av bristfällig förbränning och frågan är då hur man åtgärdar det. Han var snäll och mätte draget i pannan under drift. Det var hälften så mycket som det borde varit. 0.07 istället för 0.15 nånting. Detta kunde enligt honom bero på att jag inte sotat rätt, dvs inte gjort rent en "hylla" på effectapannan där det är svårt att komma åt med dammsugaren osv. Ska göra rent där nu och se om askan ändrar färg.

Jag frågade honom om den nu INTE gjorde det, ja då skulle de återkomma och väga pelletsen osv, vet inte vad han menade med det dock? Det min panna tydligen behöver är bättre förbränning. Han ökade nu nån fläkt som i sin tur ökade på syretillförseln till brandhärden och därmed bättre förbränning? Ja, jag ska meka isär pannan och testa och sota den där hyllan och hoppas på det bästa. Eftersom jag inte fick så där jättebra information om skötseln på pannan när jag fick den installerad har jag gjort några minor. Främst när jag sotat, lyft upp autosotningen (magnetmanick som väger tre kvarts ton). När jag sen lagt tillbaks magneten har jag missat att hålla undan kabeln till autosotningen med påföljd att den kabeln brann upp. Sen gick säkringarna. Det löste jag då för ett halvår sen med att öppna magneten, byta kabel men det har fortfarande inte funkat. Det blev troligen en gigantisk kortis när det hände så thermostaten slutade funka helt. En ny skulle kosta c:a 1500:- i inköp, kan nog byta den själv men jag tror jag skrotar autosotningen. Det roliga var att vi fick igång den. Jag frågade om det var ok att öppna dosan och kolla om det satt nån säkring i. Mycket riktigt! Det satt en 3.15amps 240volt säkring som var så EXPLODERAD som jag aldrig sett en säkring vara någonsin. Den bytte vi och sen kom sotningen igång, dock med ett fel - den drog magneten men släppte den aldrig så det funkar ändå inte som det är tänkt - suck.

Kontentan då:
Den höga förbrukningen beror troligen på otillräcklig förbränning. 28säck på 10 dagar tyckte servicekillen "var skitmycket" - jag höll med...
Kan jag få ordning på draget i pannan kan vi kanske spara en del, vad tror ni?


Tips mottages tacksamt. Jag lärde mig mycket idag men känner att jag nog har ett tag kvar till nobelpriset i pelletseldning... :wink:
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Jag kan inte hur brännaren EcoTec fungerar men det borde väl inte vara så svårt att öka fläkten själv. Det är bara att öka ett läge och köra en dag eller två och sedan kolla färgen på askan. SKa som du säger inte vara svart utan grå och puder-aktig. När du ökat fläkten dvs. luften för mycket kommer verkningsgraden att minska så öka inte för mycket. För att ställa detta korrekt och få det ekononomisk ska man nog göra en rökgasanalys. Om jag har fattat det rätt så ska CO2 vara cira 12%, då är det rätt inställt.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Ja, jag blir inte klok på detta.
Ni får ta mig som en prövning med mina frågor, hoppas någon kan kasta lite ljus på detta.

Min autoshunt är monterad på utgående rör på pannan som jag förstått det. På denna manick sitter det en "motor" som elektronisk styr hur mycket det ska shuntas ut i huset. Inne i huset har jag en thermostat som jag förmodar har en termometer i sig - det är väl själva ideen? Problemet är fortfarande att när huset har 19grader där thermostaten sitter och den står på c:a 21 grader (man får väl räkna med en viss avvikelse från det faktiska värdet kanske) och jag flippar ur totalt och vrider upp thermostatratten från 21 till "max". Då borde väl autoshunten öppna helt och FORSA in varmvatten i radiatorkretsen för att försöka uppnå 25-29grader (jaja, ommöjligt och totalt oekonomiskt men som ett test)? När jag gör precis så händer INGET. Den höjer inget alls. Shuntratten på pannan rör sig inte. Inget öppnar, inget stänger. Är inte det underligt???

Vänligen förklara för mig för jag fattar ingenting.

Servicekillen som var här igår sa att "man inte kunde testa så" för systemet var redan varmt. Ok men vad gör autoshunten isf? Ökar jag thermostaten så borde ju pannan shunta upp som bara den? Ratten rör sig men jag undrar verkligen om den är frisk? Vår tanke med investeringen i autoshunt var ju att den skulle sköta allt själv, tex om vi eldar i kakelugnen så den shuntar ner pannan just då och när värmen försvinner från ugnen, att den shuntar upp. Ja ni fattar. Nu verkar det inte som den reagerar alls?

Är något felmonterat, feljusterat eller helt enkelt trasigt trots allt? När jag kopplar ur Autoshunten och vrider på shunten med handkraft blir det varmare. Ja, jag är lite nojjig men blir det kallt ute, då blir det riktigt kallt inne, fort, och jag är inte förtjust i att frysa...
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Ja, tycker det låter som om något med ditt system är fel. Försök att dela upp problemet som du verkar ha börjat med då du för hand ökar shunten och framtemperaturen och radiatorerna blir varma.

Går det att mäta vilket motstånd som innegivaren har och vad den ska ha vid en viss temperatur? Det låter som det är här någonstans finns (skulle jag gissa)!

Har du terostater på dina radiatorer? Om JA, så ska ju dessa strypa raditorerna när du t.ex. eldar en brasa. Så din shunt ska ju egentligen leverera ut tillräckligt mycket värme i radiatorerna så att termostaterna sköter den sista regleringen av värme i respektive rum.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

Lars Bergström:
Det är themostater på elementen. På bottenvåningen står de på max, allesammans. Säg att det skulle vara fel på elementens thermostater så är väl felet där möjligen. Saken är ju den att rören fram till elementen är tokvarma och då borde ju själva elmenten vara precis lika varma om thermostaterna släppte ut "rörvärmen" i elementet om du förstår vad jag menar? Dock förstår jag fortfarande inte varför inte shunten i det läget inte ökar och ökar tills rummet uppnår inställd värme? Den bör ju isf shunta ut som bara den för att "försöka nå" inställda 21 grader när det är 18 (som nu på morgonen). Elementen är ju varma men inte SÅ varma. Tar man på röret som leder fram värmen är det ju nästan glödhett, elementet är ju "varmt" men inte så mycket mer.

Elementen är ju luftade, jag har gått över flera gånger, det kommer vatten ur ventilen direkt. Så den teorin tror jag vi kan överge. Är det helt enkelt så problemet ligger i elementtermostaterna?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Bara för sakens skull kan du gå igenom alla ventilnålar och motionera upp dom ..alltså ta bort termostaten och motionera nålarna på alla ventiler (Obs! länge och väl inget småjuckande bara...tills dom fjädrar fint.. :) )...Och kolla om tilloppstempen fyller raddarna med det skållheta tilloppsvattnet..Som pockar på :bounce:

Sen skall ju shunten röra sig öppna om du ställer max stänga om du ställer ner osv så där verkar det strula...Ingen lös kabel eller nåt i termostatgivaren?
Givaren sitter inte nära värmekälla?kök...mm
Införskaffa annars en vandrande termometer Att mäta vid objekt?Bild 2..El liknande
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9999


Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Som Roland säger, ta bort termostaterna. Då borde radiatorerna bli lika varma som "rören". Annars låter det som om det är något stopp.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Du skriver
Saken är att det finns tre kretsar i huset. En i bottenvåningen, öppna rör som ligger längs golven, en rörs system. Sen finns en nybyggt enrörssystem på övervåningen. Helt nya radiatorer. Dessa är i princip helt avstängda nu. De verkar ha en JÄDRA kapacitet. Sen finns det två mindre rum på övervåningen som har ett eget tvårörs som blir glödhett direkt, är också nästan på min men ger bra värme.
Om de två elementen på tvårörslingan blir "glödheta" så har du värme ut i systemet, ingen större ide att leta efter fel på shunten i det läget.

Ett tvårörsystem med två element har garanterat mycket lägre motstånd än dina två enrörsslingor... dra igen termostaterna helt på elementen som sitter på tvårörsslingan så ska du se att du får ut varmvatten till de andra elementen

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

mt4base, läste du mitt inlägg på förra sidan i denna tråd, näst sista inlägget på den sidan?

----- EDIT, lägger till lite i mitt inlägg ------

Läste igenom dina inlägg igen. Som andra redan skrivit, du måste börja i en ände på alla dina problem med pannan/shuten/elementen/värmen.

Nu gör jag lite påståenden/ställer lite ledande frågor...

Pannan värmer, men den kanske inte går så effektivt, men panntempen är i alla fall tillräcklig.

Shunten reagerar inte när du ändrar temperaturinställningen på innegivaren, det kanske är så att det är en fördröjning på ett flertal minuter innan anläggningen börjar ändra shunten... eller så är det något fel på shuntautomatiken.

Kör du shunten manuellt så får du ut varmare vatten på stigaren.

Om du mauellt shuntar ut full värme, får du då värme på alla radiatorer där termostaterna är öppna.

Om du inte får fram värme på alla radiatorer, försök följa stigen så långt det går och försök känna på rören hur långt värmen kommer i rören.

Kolla upp detta med att du har flera värmekretsar i huset (det inlägg jag skrev om på förra sidan i denna tråd).
Senast redigerad av KB-U den ons 11 nov, 2009 19:04, redigerad totalt 2 gång.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
mcdiezel
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 15 dec, 2008 17:47

Inlägg av mcdiezel »

Om autoshunten gör att du får lägre Dt så minskar verkningsgraden och det syns tydligt på att rökgastemperaturen ökar.
Hur är shunten tänkt att fungera i ditt fall?
Var tar den sitt börvärde ifrån?
Har du hunnit motionera ventilerna?
Vad har du för temperaturer på framledningen och returledningen?
Powered by klorofyll
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Inlägg av mt4base »

KB-U skrev:
Pannan värmer, men den kanske inte går så effektivt, men panntempen är i alla fall tillräcklig.
Pannan är relativt nysotad, den har rökgastemp som är ganska högre än den brukar men inte så jätte mycket mer. Det finns en rökgastemp på pannan och den visar c:a 250grader när den gått en stund.
KB-U skrev: Shunten reagerar inte när du ändrar temperaturinställningen på innegivaren, det kanske är så att det är en fördröjning på ett flertal minuter innan anläggningen börjar ändra shunten... eller så är det något fel på shuntautomatiken.
Jo, det är en viss fördröjning, det ska det vara men sen händer INGET, när jag vrider upp rumsgivaren till max, ska väl shunten öppna max - oavsett? ja, iaf inom en 30 min period?
KB-U skrev: Kör du shunten manuellt så får du ut varmare vatten på stigaren.
Precis, så blir det. Då blir det varmare.
KB-U skrev: Om du mauellt shuntar ut full värme, får du då värme på alla radiatorer där termostaterna är öppna.
Ja men alla element blir inte lika varma som frammatningsledningen innan elementet är. Det förvånar mig lite. Om thermostatens på elementet står på fullt öppen, ska det väl inte finnas någon begränsning?
KB-U skrev: Om du inte får fram värme på alla radiatorer, försök följa stigen så långt det går och försök känna på rören hur långt värmen kommer i rören.
Det är värme på alla radiatorer men vissa är inte tillräckligt varma och en del (de på övervåningen är vrålvarma om man ställer på de elementens termostater).
KB-U skrev: Kolla upp detta med att du har flera värmekretsar i huset (det inlägg jag skrev om på förra sidan i denna tråd).
Jag vet inte vad jag ska kolla. Har luftat och känner på dem, de verkar "luftfria" och varma. (2 rörssystemet finns i två rum på övervåningen).

Samtliga elementthermostater på bottenvåningen (där problemet uppstår) är i princip nya. Vi bytte dem till MMA thermostater för ett år sedan ungefär.

Kan det vara så att all värme från hall och kök (ganska öppen planlösning) går rakt upp i trappen och evakuerar värmen från dessa lägre liggande rum?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar