Sol eller luft/vattenpump

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

André skrev:Som ni ser på stingrays förbrukning så märker man omg att solfångare inte hör hemma om man har vp om man ser till lönsamhet, Man ska nog ha för mycket pengar o va lite halv knäpp då.. :roll:

Även om man ser till Woddas siffror så är det 6140 kWh/år o då har han pool som värms, En luft/vatten vp hade det gått mindre än 2000 kWh/år för att täcka upp vad solfångarna gett..

Så några 6000:-/år är omöjligt att spara in med solfångare om man har vp, Ser man till stingray så skulle han inte spara 1000:-/år med solfångare så då tar det 35-40 år att spara in dom o då är de väl dax för byte.. :roll:

Det är möjligt att man får räkna på lite minskat slitage på t.ex bergvp om den får vila på sommaren o man har pool men en luft/vatten slits ju minst då det är varmt o mest då det är kallt men då ger inte solen nått..
Du räknar ju själv felaktigt när du räknar på värmepumpen.


Sen är det ju så att svaret på den ekonomiska biten är relativ per anläggning. Så den är svår att räkna fram.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Är det inte så att vp (l/v) ger lika mycket som den tar när det är kallare än -15. alltså att jag lika gott kan köra elpatron när det är riktigt kallt istället för att köra vp
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Zwentomen skrev:Alltså att dömma av svaren är resultatet detta:

Köp en vp

skit i panelerna

kärnkraften byggs ändå ut i Finland så strömmen lär inte bli allt för dyr för mig

Men ändå tycker jag att det skulle kännas mera "rätt" att satsa på paneler. Ingångskostnaderan är de samma "ungefär" i alla fall. Driftskostnaderna är lägre med panelerna de dagar som solen skiner eller?
Vad har du för exempel kostnader på solpaneler resp vp?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Anders S skrev:
André skrev:Som ni ser på stingrays förbrukning så märker man omg att solfångare inte hör hemma om man har vp om man ser till lönsamhet, Man ska nog ha för mycket pengar o va lite halv knäpp då.. :roll:
Du räknar ju själv felaktigt när du räknar på värmepumpen.


Sen är det ju så att svaret på den ekonomiska biten är relativ per anläggning. Så den är svår att räkna fram.
Vad är det som ä fel då??????????

Har man en förbrukning på t.ex 21000 kWh/år så bmnar du på 7000 kWh/år med cop 3 vilket gör att man sparar 14000 kWh/år o cop 2,5 lär inte vara några problem att nå med luft/vattenvp o då skulle det göra 8400 kWh/år mot 21000 kWh/år vilket spar 12600 kWh/år...
Solfångare ger max 3000 kWh/år om man har normal vv förbrukning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Om jag nu har laddat ner 7050kWh från taket på ett år. Inte dumpar solvärmen i en pool, inte dumpar mer än några kWh i avloppet typ sommarens 2 varmaste dagar.

Vart menar du att de kWh timmarna har tagit vägen ?.

Sen är det så i mitt fall, att jag även spara typ 1500-2500kWh till el om året ung.. Genom att jag knappt värmer vatten i maskinerna till varken disk eller tvätt.

Vart man ska tillgodoräkna sig de kWh i denna anläggning, det vet jag inte, men kanske solfångarna. Insparade är de i alla fall. Det syns ju i verkligheten.


Så allt hänger ju ihop.


Tycker du att en värmepump som Evi Heat, är alldeles bortkastade pengar när det gäller solenergibiten?.

http://www.eviheat.se/
Senast redigerad av Anders S den mån 28 sep, 2009 06:55, redigerad totalt 6 gång.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Zwentomen skrev:Är det inte så att vp (l/v) ger lika mycket som den tar när det är kallare än -15. alltså att jag lika gott kan köra elpatron när det är riktigt kallt istället för att köra vp
Nja. Lite bättre ska det vara om det funkar som det ska.


De nya pumparna har blivit bättre. Min (gammal modell) går till -17 per automatik, och går att köra till -20 ung. (det har vi aldrig här ändå i temp)

Så här är min enligt papper. +7/45 = 4,0, +-0/45 = 3,7, -10/45 = 3,4, -15/45 = 3,0. Sen kan du dra bort lite på det med förluster, avfrostning, cirkulation, nedisning o värmetråg.

Så elpatron kan man köra om det inte räcker till kallaste dagarna på året, eller som toppspets på varmvattensidan. Annars så är det bättre att lägga elen i kompressorn. Om man har en bra pump som fungerar riktigt.


Kör du borrpump så är ju utetempen mindre relativ.
Senast redigerad av Anders S den tis 29 sep, 2009 06:06, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Allt beror på hur man räknar.
Eller kanske på hur man VILL räkna. 8)

Vanligaste anläggningen är solfångare kopplad till en vedeldares acctank.
I de allra flesta fall har man "gratis" ved och kan aldrig räkna hem någon investering med solfångare. MEN man tycker det är skönt att slippa elda under sommarhalvåret. Normalt pris 20-30.000 kr för 4-6000kWh
Alternativet är en elpatron men av någon anledning är de flesta med egen ved helt emot elbolag i allmänhet. Många andra också.
Näst vanligaste är pelletseldare med acctank.
Där är ekonomin mer av intresse och man räknar då hem anläggningen genom att räkna med den typiskt dålig pannverkningsgrad i ex en kombipanna, brännar "strulet" med litet effekttuttag under sommaren och på pelletspriset.
Samma sak där 4-6000 kWh för 20-30.000 för den händige.

Nu kommer det roliga. VP.

Frågan är om en VP lever i ett antal år eller ett antal driftstimmar?

Om man räknar med drifttimmar får man ett pris per timma som VP går som består av förbrukningen + payoff. Visst man kan räkna med annuitet osv men som överslag....
Antag 50.000 timmar och ett pris om 25.000 kr det blir en gångtidspris om 0,5 kr/tim. + elpriset om kanske ytterligare 25 öre. Som exempel....

Om man då använder solfångaren när solen skiner och VP på övrig tid förlänger man livstiden på VP och sparar alltså pengar.

Och med VP vid höga utetemperaturer kan man få en lägre totalkostnad för varje kWh än till och med pellets. Dock inte när det är som kallast.
Men man kan köpa sig bekvämlighet.

Det är därför en luft vatten VP passar BRA ihop med solfångare och pellets och vedeldning.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur f-n gör man av med över 7000 kWh för vv sommarmånaderna :shock:

Årsförbrukningen liggar mellan 3-6000 kWh för vv o om man ligger på 6000 kWh så kan jag lova att det badas varje kväll istortsätt..
8-12 kWh/dygn har flera jag känner i elförbrukning för vv (4-5 pers familjer) vilket gör 2900-4400 kWh /ÅR (PER ÅR) så att då förbruka över 7000 för vv på halva året är ju vansinne..

Hållbarheten på solfångare är inget oändligt heller, Sen att en anläggning för 20000-30000:- inkl acktank skulle ge några 4-6000 kWh är oxå skit prat.. Jag tycker sfinx kan skicka upp minst 60 rör till gratis till min kompis så kanske han kan få 500 l tanken laddad över 70° utan uttag nångång alt skicka upp en energimätare som monteras in så nära solfångarna som möjlig för att visa att de inte ger som det sägs..
Kan isolera på rören dom 3 metrarna innan energimätaren flera gånger mer än vad som normalt görs om så önskas...
Att vinningen med vp blir större/satsad krona fattar nog dom flesta..

Kan ta ett exempel till:
För att göra av med 4100 kWh/år för vv så måste jag förbruka 100 m3 40° vv/år då inkommande vatten är +5° här uppe medans i södra delarna av landet sett både 10 o 15° på inkommande vatten vilket gör att ändå mer vv måste tappas, Jag har en årsförbrukning på 105-112 m3 vatten/år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nu är det ju så att i många anläggningar så värmer solfångarna lite mer än "bara" VV......
De ger hos mig även tillskott till värmen i huset och då vill jag lova att det är inga problem med att göra av med de 7000 kWh eller 4000-6000 kWh som det skrivs om i tidigare inlägg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

April till okt (6 mån) går det 1 ton pellets för mej iaf vilket är cirka 4000 kWh så om solfångarna klarar 100% den tiden så funkar det ju men de lär de inte göra, Mulet o blåsigt med 0-+5° ute så lär då inte solen ge några 40 kWh/dygn som krävs i en normal villa..
Va de inte runt 20-22 kWh/dygn för 60 rör i bästa fall mitt på sommaren, så nog behövs det mycket rör o stor tank o superisolerat för att kunna få tillgodo mer än 4000 kWh/år utan att ha det dockat mot pool..

Man kan inte heller räkna med mer än max 15-17 dagar sol under en månad, Räknade ifjol o då va det 13 heldagar med sol o 4 dagar med sol fram till kl 12 den bästa månaden från 1/3 -08 till den 1/11 -08
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Min "grundkalkyl" innefattar fortfarande gratis ved t.om. i vissa fall betalt för att jag skötare om andras skog (plus att jag inte behöver gå på gym). Pelletsen kommer p å andra plats de ggr jag är borta i arbetsresa eller känner mig lat (som de sista 5 veckorna).

Priset för paneler eller luft/vatten räknar jag med att skall gå ut på ett och samma 5-6ooo euro (pengar som finns på kontot och väntar på att användas i hobbysyfte). Driftkostnaderna sommartid är väl något olika?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Sfinx skrev:Allt beror på hur man räknar.
Eller kanske på hur man VILL räkna. 8)

Vanligaste anläggningen är solfångare kopplad till en vedeldares acctank.
I de allra flesta fall har man "gratis" ved och kan aldrig räkna hem någon investering med solfångare. MEN man tycker det är skönt att slippa elda under sommarhalvåret. Normalt pris 20-30.000 kr för 4-6000kWh
Alternativet är en elpatron men av någon anledning är de flesta med egen ved helt emot elbolag i allmänhet. Många andra också.
Näst vanligaste är pelletseldare med acctank.
Där är ekonomin mer av intresse och man räknar då hem anläggningen genom att räkna med den typiskt dålig pannverkningsgrad i ex en kombipanna, brännar "strulet" med litet effekttuttag under sommaren och på pelletspriset.
Samma sak där 4-6000 kWh för 20-30.000 för den händige.

Nu kommer det roliga. VP.

Frågan är om en VP lever i ett antal år eller ett antal driftstimmar?

Om man räknar med drifttimmar får man ett pris per timma som VP går som består av förbrukningen + payoff. Visst man kan räkna med annuitet osv men som överslag....
Antag 50.000 timmar och ett pris om 25.000 kr det blir en gångtidspris om 0,5 kr/tim. + elpriset om kanske ytterligare 25 öre. Som exempel....

Om man då använder solfångaren när solen skiner och VP på övrig tid förlänger man livstiden på VP och sparar alltså pengar.

Och med VP vid höga utetemperaturer kan man få en lägre totalkostnad för varje kWh än till och med pellets. Dock inte när det är som kallast.
Men man kan köpa sig bekvämlighet.

Det är därför en luft vatten VP passar BRA ihop med solfångare och pellets och vedeldning.
En sak när det gäller pumparna är servicen. Det tror jag alldeles för många slarvar med. Och då får de aldrig ut fullvärdet ur dem pg.a störningar som fel mängd kylmedie, felaktiga eller fel inställda ventiler/växelvetiler, felaktiga växlingar på medierna pg.a felaktiga flöden på sekundärsidan. Felaktig avfrostning, givare, intrimmning, ståendes i drag o.s.v .

Pumpar skulle säljas med inbyggt serviceintervall eller timm-relaterat larm på OP-skärmen, liknande BMW bilar (servicelarm vid x antal mil, kallsarter) et.c..
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

André skrev:Hur f-n gör man av med över 7000 kWh för vv sommarmånaderna :shock:

Årsförbrukningen liggar mellan 3-6000 kWh för vv o om man ligger på 6000 kWh så kan jag lova att det badas varje kväll istortsätt..
8-12 kWh/dygn har flera jag känner i elförbrukning för vv (4-5 pers familjer) vilket gör 2900-4400 kWh /ÅR (PER ÅR) så att då förbruka över 7000 för vv på halva året är ju vansinne..

Hållbarheten på solfångare är inget oändligt heller, Sen att en anläggning för 20000-30000:- inkl acktank skulle ge några 4-6000 kWh är oxå skit prat.. Jag tycker sfinx kan skicka upp minst 60 rör till gratis till min kompis så kanske han kan få 500 l tanken laddad över 70° utan uttag nångång alt skicka upp en energimätare som monteras in så nära solfångarna som möjlig för att visa att de inte ger som det sägs..
Kan isolera på rören dom 3 metrarna innan energimätaren flera gånger mer än vad som normalt görs om så önskas...
Att vinningen med vp blir större/satsad krona fattar nog dom flesta..

Kan ta ett exempel till:
För att göra av med 4100 kWh/år för vv så måste jag förbruka 100 m3 40° vv/år då inkommande vatten är +5° här uppe medans i södra delarna av landet sett både 10 o 15° på inkommande vatten vilket gör att ändå mer vv måste tappas, Jag har en årsförbrukning på 105-112 m3 vatten/år..
Jag vet att vi diskuterat din kamrats anläggning tidigare. Det problemet trodde jag var löst. Det måste ju varit något fel på den. Eller underdimmensionerat, eller så ligger han på något ställe som har mycket mulet väder/ fel väderstreck.

Vad det gäller gratis ved är det bara bekvämligheten man kan sätta pris på där. Ekonomiskt är det väl inte försvarbart på något sätt.

Eftersom jag har kWh räknare kopplad exakt vid in och utgången på solslingan i tanken + kalibrerad enligt konstens alla regler och av Tyskt märke, så tror jag inte jag har många procent glädjemätare där. Då hade det nog märkts på högre användande av värmepumpen. Elpatronen har jag aldrig haft i drift mer än för kontroll av funktion.

Här badas det och duschas varje dag med två tonårsdöttrar + fru som leker delfin. Samt att tvättmaskin/diskmaskin går nästa dagligen, ibland två tre gånger. Så nog går det åt varmvatten alltid. Sen är det väl så att hade man inte haft det billigt, hade man väl sett till att dra ner mer på användandet av varmvattnet.

Jag har 1,5kWh paneler. Säg att de levererar 1,2-1,3 i verkligheten x soltimmar på din plats i Sverige x antalet.

Var det gäller slitage så tror jag att många skulle se över sina solanläggningar för att inte matta materiel, köra lägre temp et.c, för att öka uttaget på dem. Mekaniska slitaget ligger ju annars på cirkulationspumpen som kostar 1000-2000:- i inköp. Det har jag bara bytt en i mitt liv som pajat på en gammal panna. Där spelar temperaturen de får jobba med stor vikt och renheten på mediet. När det gäller själva solfångaren så är det materielets utvidning och krympning vid temperaturväxlingar som jag ser som den stora boven och kan döda anläggningen i längden. Sen är det nog viktigt att man kollar så att heatpipe/vacuumrör är okej och ger det de ska innan man sätter dit dem. Annars så går man där i tron att allt är tipp topp, och kanske 10-15 rör på totalt 100 st. inte ger full kapacitet.

Läser av mätaren nu. Och på 20 månader har jag kört in 11730kWh från taket. Då skulle det gå at jaga in mer om jag inte laddar mot temp över 55 grader i tank.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Zwentomen skrev:Min "grundkalkyl" innefattar fortfarande gratis ved t.om. i vissa fall betalt för att jag skötare om andras skog (plus att jag inte behöver gå på gym). Pelletsen kommer p å andra plats de ggr jag är borta i arbetsresa eller känner mig lat (som de sista 5 veckorna).

Priset för paneler eller luft/vatten räknar jag med att skall gå ut på ett och samma 5-6ooo euro (pengar som finns på kontot och väntar på att användas i hobbysyfte). Driftkostnaderna sommartid är väl något olika?
Ska du köpa solpaneler. Kolla upp hur många soltimmar du ligger på vid din lat/long. , om du har möjlighet att få ut maximalt med soltimmar vid det läget du ska ha dem et.c. .

Sen kan du ta ställning till om det är värt investeringen.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

var kollar jag upp såna saker som log lat och öö eller vade det var?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar