Adios pellets?

Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tycker också att det är ganska lite slantar för den bekvämligheten. Hur många timmar skulle gå ut att tända, bevaka, släpa ved. Vad blir timpriset på förtjänsten?

Jag har relativt liten förbrukning så i mitt fall väljer jag bekvämligheten men förstår att vi alla har olika mkt fritid och värmebehov.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Förtjänst o förtjänst? Timpris har man väl på sitt arbete o inte på sin fritid? Måste man ha en timpeng när man sover oxå? :roll: 22 tim la ja ner i år på kap o klyva års förbrukning med ved.Ska ja bara lägga några timmar en eftermiddag i höst o stapla in ett i pannrummet oxå,inte så värst jobbigt... :D
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Smaken är som baken (delad) likaså åsikterna i detta forum och därför finns det ett forum så att alla har rätt till sina åsikter.
Så nu har jag framfört min åsikt angående detta och jag tror att det blir fler som som kommer med sina åsikter angående det jag skrev och det har de rätt till enligt min åsikt. :mrgreen: :safe:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag får nog hålla med här. Vad _jag_ väljer att använda min fritid på är _mitt_ val och jag kräver inte att andra ska förstå eller välja lika på samma underlag.

Vad som kan löna sig beror på de förutsättningar var och en har och man ska inte bara räkna pengar i vad som kan löna sig.

Jag har t.ex. bil men jag cyklar helst, inte för att det är enklare men för att jag behöver motionen. Jag har t.ex. byggt en lastcykel som klarar av att transportera 190kg äpplen i flaket, den är en seriös bitch när det lutar uppåt men jävla vilken träning den ger!

Inte lönt rent ekonomisk, ren djävleskap att trampa full lassat men _jag_ anser att den är värd det!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Elda med ved i en befintlig gammal kombipanna är nog det sämsta man kan göra för miljön. Förekommer sådant är det inte konstigt om myndigheterna helt drar in rätten att elda ved för att få värme.

Att byta ut pellets mot värmepump kan mycket väl bli en kostnad som tar mycket lång tid att tjäna in.

Den sittande statsministern har i politisk polemik sagt att han inte alls kan se något fel i att Sverige exporterar miljövänlig el till länderna i europa.
Vore detta sagt av en miljöpartist gjorde det ingenting men nu sades det av en person som kommer att leda Sverige de närmaste 5 åren.

Moderaterna har utvecklade planer på att bygga ut de nu ganska klena kablarna till kontinenten mot kablar som kan integrera Sverige i det europeiska elnätet.
Nu har vi tillgång till billig finsk atomkraft och billig vattenkraft vid vissa årstider som inte kan exporteras eftersom kablarna är för klena.
Därför har vi billig el i Sverige.
Blir Sverige integrerat i det europeiska elnätet får värmepumpsägarna snällt konkurrera med uråldriga tyska, belgiska, franska och spanska elektrostålverk som hålls under armarna med feta EU bidrag och förklädda statsbidrag. Vill inte Sverige exportera så är det konkurrensbegränsning. Vid vissa köldknäppar är det inte uteslutet att det blir brist på el så att värmepumparna stannar.

Värmepumpar förekommer knappast på kontinenten eftersom elen är för dyr. Blir det pga. kyla en elbrist så är det ur EU perspektiv mycket viktigare att hålla järnvägarna och de elslukande stål- och aluminiumverken igång än att några värmepumpar borta i hotaheiti får tillräckligt med el.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag har t.ex. byggt en lastcykel som klarar av att transportera 190kg äpplen i flaket, den är en seriös bitch när det lutar uppåt men jävla vilken träning den ger!
Är det inte knöligt att se till att ha så mycket äpplen hemma alltid 8)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Absolut!! Det är anledningen till att jag igår cyklade till soptippen med resterna efter en "lätt beskärning" medelst min motorsåg. Och i morgon ska jag dit igen med en del mer.

Himla vilken kondis jag håller på att få...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Jag är en av dem som överger pellets nu. Anledningen är priset och arbetet. Tycker inte jag spar nog mycket för det jobbet jag måste utföra. Har äve en för liten beredare (eller rättare sagt slinga) i pannan så pannan måste vara nygången för frugan skall kunna ta ett bad. Känns inte riktigt 2009 eller hur?! Att då investera i en ny pelletspanna känns inte som ett alternativ då man kan få en luft/vattenpump för inte så mycket mer. Har lågtemp system och bor i stockholm så jag vette fan om pellets ens hade blivit billigare rent kronor räknat. Tar men sen in bekvämlighet och slippa jobbet som krävs är valet givet.

Nån som vill köpa en brännare med panna? Funkar kanon (85-87%). Dock en slinga i bara så badera kanske inte är så sugna...;-).
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Måste hon bada? :roll: Duscha går bra!! :lol: :mrgreen:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Våtservetter från Lidl besparar varmvattenbehovet yttligare ett snäpp...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Fattar inte heller grejen med att bada. Tvättar man sig ligger man ju och skvalpar i "skiten" och måste duscha av sig iallafall innan man kliver upp. Sen har vi en vedeldad bastu i kåken med men den står oanvänd från hennes sida (så den får man ha för sig själv..;-)).

Daikin Altherma 9 Kwh installerad inom kort..:-))
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Pocca skrev:
Nån som vill köpa en brännare med panna? Funkar kanon (85-87%). Dock en slinga i bara så badera kanske inte är så sugna...;-).
En brännare kanske skulle vara intressant. Vad skall du ha för den?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Gammal (flintskallig) man gör så gott han kan.
Tur att det alltid finns en svensk till hands att hjälpa till vid internationella nödsituationer. De diaboliska ryssarna förgiftade ju nästan de stackars känsliga balterna med sin billiga gas och olja.

Reinfeldt vill exportera el österut
2009-06-05 16:18

Statsminister Fredrik Reinfeldt vill bygga ut kärnkraften och exportera överskottet.



Syftet är enligt honom både att skapa jobb och förbättra miljön.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?o ... vudnyheter
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Speedy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 11 apr, 2006 18:40

Inlägg av Speedy »

Kärnkraft är inte miljövänligt, du kanske vill sprida ut avfallet i din trädgård, och vad är det för budskap man sänder ut till omvärlden om man bygger ut kärnkraften?
Förnyelsebar energi är det enda ansvarsfulla(vuxna) alternativet.

Sen kan man ju gissa vad Reinfeld funderar göra med de ev. intäkterna...
...medans vanligt folk får finna sig i prishöjningar.

Tack men nej tack!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Kärnkraft får nog räknas till ett rätt så miljövänligt alternativ, restprodukten är endast radioaktiv och den förorenar inget så länge den förvaras på rätt sätt, framåt 2020 skulle det visst ha blivit ett kg avfall per svenskt hushåll eller nått åt det hållet och dom får gärna gräva ner mitt kg på min tomt.

Både vatten och vanlig jord är oerhört effektiva isolatorer mot radioaktivitet, det räcker att gräva ner skiten ett par meter så går det inte att mäta någon radioaktivitet på ytan, men givetvis bör lämplig behållare användas.

Kärnkraft släpper inte ut någon direkt co, indirekt släpps ut en del men det är rätt lite och kan minskas ännu mera, moderna kärnkraftverk släpper dessutom nästan ut rent vatten till skillnad från dom som vi har idag som släpper ut en viss radioaktivitet i vattnet.

Vattenkraft är inte speciellt miljövänligt, svensk vattenkraft har utrotat ett antal svenska djurarter, förstört massor med vattendrag och ställt till en hel del elände.

Vindkraft kan tyckas vara rätt miljövänligt, men om man frågar dom som bor intill dom så verkar dom inte helt överförtjusta i att ha dom där, buller kan ju dessutom räknas som en förorening också, motståndet mot att ha ett vindkraftverk inpå tomten kan nog jämföras med att ha en kärnavfallsförvarningsanläggning som granne.

Solkraft verkar inte vara genomförbart i sverige eftersom vi har för lite sol för att det ska vara lönsamt eller för att det ska räcka till.

Om det gick att fixa hela rasket med vatten, vindkraft och solenergi så vore det ju bra, men om man ska vara realistisk så verkar det inte vara genomförbart.

Man ska komma ihåg att det finns nästan inga människor som är villiga att betala för att vara miljövänliga, så priset får inte vara högre, titta på alla våra så kallade miljöbilister som skryter med att dom tänker på miljön och kör "miljövänligt", så fort etanolpriset blir högre än bensinpriset så byter dom allihop till bensin igen, så miljötänkade sträcker sig bara ett par cm längre än näsan.

Vad jag känner till så finns det inte tillräckligt med förnyelsebar energi tillgänglig för att ersätta kärnkraften idag, så man kan tycka hur mycket man vill men lite realism får man kanske stoppa in också.

Vad det gäller Reinfeld och intäkterna så förstår jag inte skillnaden mot vad elbolagen gör idag ?

Men allt går att lösa, vätgasen är för dyr för att den ska vara användbar, men man kan få ner kostnaden genom att producera vätgasen av naturgas istället säger dom :? dårarna som funderade ut det skulle kanske ta sig en funderare till.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar