Laxåpellets stark doft

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Laxåpellets stark doft

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Jag har köpt en leverans bulkpellets från Laxå. Den har en mycket stark doft som jag aldrig känt tidigare med de andra pelletstillverkarnas pellets. Jag har satt tvärdrag genom förrådet och det luktar starkt runt hela huset från avluftningsröret och påfyllningen och ändå så luktar hela huset inne starkt. Starkast i källaren såklart. Någon som känner igen sig och har samma erfarenhet? Och vad beror det på? Går det att ventilera bort?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har också haft stark lukt från "nyköpt" pellets (kommer inte ihåg vilka/vilken leverantör/er).
Vad det beror på vet jag inte, men lukten försvinner efter en eller några veckor........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Du har troligen fått en leveans mad pellets tillverkad av ren fura.
Det är all olja och terpentin som luktar.
Lukten försvinner inom någon vecka.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag testade några säckar från Byggmax i Uplands Väsby, tror det var "Norrlands trä" som hade levererat.
Där kan vi snacka lukta terpentin!

Jag blev tårögd och fick gränsfall till andnöd när jag fyllde 3-4 säckar i mitt förråd.
Jag har ganska tätt lock på förrådet så lukten i pannrumet försvann kort efter att locket lades på.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Terpentin, mmmm. luktar gott :)
Hade också problem med pelletslukt härom kvällen. Hade slagit i nya säckar.
En verkligt konstig lukt men man har ju läst på forumet om folk som klagar över dålig pellets.
Sedan visade det sig vara bonden som var ute och spred svingödsel och vinden låg på mot pannrummet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Allt har sin förklarning. "sometimes you scratch your ass a lttlte to much, and all you get, is a red ass" Som vissa apor har fått.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ikväll fick vi sätta tvärdrag på alla planen i huset pga lukten. Oerhört stark och ögonen rinner och det är obehagligt att andas. Förrådet står under tvärdrag via påfyllningen och avluftningen och det luktar runt hela huset. Jag har ju köpt en hel del pellets under åren men aldrig varit i närheten av denna lukt. Lite svagt kan någon leverans ha luktat och lukten har försvunnit snabbt men i dethär fallet pratar vi helt andra nivåer. Jag har fått en känsla att lukten bara ökar så kan det vara någon kemisk reaktion...
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Du har fått helt färsk pellets å den luktar nästan alltid starkt av terpener.
Normalt så har tillverkaren pelletsen lagrad x antal veckor innan den får levereras men som det har vart den senaste tiden så har det inte funnits möjlighet att lagra pga tomma lager.
Vissa leverantörer har upplyst om detta vid beställning bla, agrol.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för ditt svar. Ja det kan vara så för något starkare får man leta efter. Luktar fortfarande runt huset då det nu blåser friskt genom förrådet. Dock är det mindre nu men vid leveransen var det nästan omöjligt att vara i huset. Man borde berätta att så är fallet vid beställning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar