Råvarukris?

Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Kanske kan höjja timmer priserna så bönderna börjar hugga igen? :cry:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Daniel Forsberg
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 11:09
Ort: Lindome
Kontakt:

Inlägg av Daniel Forsberg »

Flöjto skrev:Kanske var lite kallare i vinter än tidigare vintrar. :twisted: 8) Eller så kanske du har glömt att stänga nåt fönster eller nån dörr man vet aldrig vad som kan hända när man eldar med pellets, du kanske fick med några pellets sorkar med senaste leveransen dom kan ju lätt sätta i sig 3-4 kg pellets om dagen.
Har en kompis som kör gruslastbil som känner en som har en kusin som kör bulklastbil, han fick med 3 pelletssorkar i en kula, dom käkade upp 500 kilo över en helg som lastbilen stod parkerad. inte kul att komma till kunden med 500 kg för lite :oops:

Glömde säga att vi i sommras bytte alla fönster på huset samt tilläggsisolerade 9 cm.

Och av in kommentar att dömma borde du nog tänka på vad man säger eller du kanske är pelletsleverantör och det är klart att det inte får koma ut att pelletsen i år har varit under all kritik.



Sorkar..... hmmmmmmm :? sagan om varjen
Jag siktar på att vara bra
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Nu är det ju så här att pelletsen är klassad enligt nån typ av standard å håller den inte klassningen så är det bara att reklamera. Men har man eldat upp pelletsen är det inte mycke att göra åt :D :D :D
Sen skulle jag vilja veta hur man gör dålig pellets kan du förklara?
Kanske är jag leverantör kanske inte, men jag gillar att skoja lite ta inte allt som Flöjto skriver på allvar. Lite humor måste man ju ha även om man eldar med pellets.
Daniel Forsberg
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 11:09
Ort: Lindome
Kontakt:

Inlägg av Daniel Forsberg »

Flöjto skrev:Nu är det ju så här att pelletsen är klassad enligt nån typ av standard å håller den inte klassningen så är det bara att reklamera. Men har man eldat upp pelletsen är det inte mycke att göra åt :D :D :D
Sen skulle jag vilja veta hur man gör dålig pellets kan du förklara?
Kanske är jag leverantör kanske inte, men jag gillar att skoja lite ta inte allt som Flöjto skriver på allvar. Lite humor måste man ju ha även om man eldar med pellets.
Det skall jag inte behöva förklara för dig, du verkar ju kunna allt redan. :D :D :D

Klart man undrar vad som händer när man gör av med en årsförbrukning på tre månader.

Har ett helt nytt system inköpt 06 från ecotech ( allt är nytt från skorstenen till pelletsförråd) och har eldat med agrol pelets från lantmännen inget annat någon gång
Jag siktar på att vara bra
Jens K
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 05 maj, 2007 23:53
Ort: Sandhem

Inlägg av Jens K »

Hej!
Jag kan nog instämma i Forsbergs kritik. Har kört med Neova i 5år och aldrig fått dålig pellets men efter leveransen i höstas så blev det MYCKET mer sintring i koppen, Sotar varje vecka på vintern och det märktes en klar ökning både på förbrukning och sinter i koppen. Pratade med Bioshop när jag förlängde fastprisavtalet men dom hade inte fått några andra klagomål. Vore väldigt konstigt om min brännare helt plötsligt fått fnatt och ändrat inställningar. Kan det vara så att dom ljuger om kvalitén :shock: eller tror någon att min brännare har fått hustomte som justerar utan instrumen när jag inte ser :lol:
// Jens
165 m2 + källare. Nibe Pellux 200 -2011 med Janfire NH Mody -2012
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Potentiometrar för brännarinställning kan man inte lita på. Behövs ingen hustomte utan bara lite fint damm i potentiometern.

Att pellets ändrar sammansättning mellan inköpen är bara naturligt. Har du kört 5 år utan att ändra inställningar har du nog haft tur.
De flesta får nog justera om brännaren när det kommer ny pellets för att ekonomin ska bli den bästa.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Skriv svar