Eldning.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
MrMerkel
Prima virke
Inlägg: 49
Blev medlem: sön 19 feb, 2006 23:14

Eldning.

Inlägg av MrMerkel »

Hej då jag för tillfället är utråkad så tänkte jag skriva lite om min vedanläggning bra och dåliga saker bara för att ha nåt att göra.

Min anläggning består av vedpanna nibe vedex 3300 och två tankar på vardera 1000liter där den ena tanken har vvb och solslinga dock utan att jag har någon solpanel ännu .

Vedpannan
+ Liten och kompakt.
+ Lättanvänd.
+ Snabb att få upp i temp , liten vattenvolym i pannan.
+ Bra pris och service .

- Dum plåt när man lägger in ved fast den har alldrig trillat ut.
- Högt fläktljud.
- För liten eldstadsvolym.
- Ett fel direkt någont fel på rökgastermostaten ( men snabb service)

Just nu funkar allt bra vedpannan har funkat kanon förutom ett fel med rökgastermostaten men det ska isoleras bättre både tankarna samt rören som nu är oisolerade , och jag eldar nu var tredje dag på ett hus med knappt 140kvadrat (90 nere med gjuten platta och golvärme och 50 uppe med element ), huset är med timmerstomme och endast lite isolering på utsidan och väldigt lite på insidan. Bor mitt i värmland och ska snart börja med veden bara det torkar upp lite han en bra dag.

MrMerkel
Vedex 3300 1000liter borö med solslinga och 110vvb och 1000liter borö slavtank.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Låter likt mitt system.
Har en baxi innova med 2st borö tankar
Timmerstomme med lite isolering utanpå.Ca 140kvm

Är nöjd med pannan men tankarna är mycket dåligt isolerade.
Här kan man se live loggning av systemet
http://web.telia.com/~u88408780/
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Tony41
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 30 okt, 2007 20:39
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Eldning.

Inlägg av Tony41 »

MrMerkel skrev:
- Dum plåt när man lägger in ved fast den har alldrig trillat ut.

MrMerkel
Min installatör missade att sätta på den där plåten, så jag har kört nu i snart 2 år utan.. och vet inte hur det ska se ut för manualen säger ingenting om nån plåt... kan du "plåta" den så jag får se hur den ska sitta? min plåt ligger bredvid pannan :)
Nibe Vedex 3300 2st lösullsisolerade strömsnäs 750L, en med 120 koppars.Kronan snus husqvarna 154 motorsåg. Gränsfors bruks klyvyxa. 4 radiatorer på mittenplanet. 1 på överv. ,3 i källaren. 1 1/2 plans trähus byggt 38 ca 140 m2. Valmet Valtra T140
Skriv svar