Egensotning

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Egensotning

Inlägg av Taxen »

Ja.i morgon skall jag gå på en 6 timmars kurs i egensotning,på brandstationen Viktoria,Uppsala,för att få sota själv mellan brandskyddskontrollerna.Skall bli spännande att se vad de har att erbjuda, förutom det som vi skriver om här på forumet :wink:
Får väl berätta hur det var, i morgon kväll.
Är ju egentligen bara skorsten kvar att sota,då jag gör sotning av panna,rökrör,brännare och botten av skorstenen varje helg.
Blir väl en massa paragrafer och risker som belyses på kursen :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Spännande väntar själv på att få nåt svar på min ansökan om egensotning här. Verkade dock inte som att man behövde göra nåt mer än att fylla i blanketten och skicka in den till kommunen. En månad sen jag gjorde det, men har inte hört nåt ännu.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det verkar som om kurserna inte är så ofta,så jag anmälde mig snabbt,när jag så att det skulle vara en den 26:e.
Är blanketten en ansökan till kurs eller tillstånd?Har du sett nåt datum för kommunen/brandförsvarets kurser?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

En "ANSÖKAN ATT SJÄLV FÅ RENGÖRA FÖRBRÄNNINGSANORDNING MED TILLHÖRANDE RÖKKANALER" står det.

Inga kurser vad jag vet, fick den här informationen av räddningschefen:
Egensotning kan beviljas för fastighetsägare som själv bor och nyttjar aktuell fastighet.
Samtliga ägare skall underteckna ansökan.
Sotningsfrist enligt gällande krav.
Dokumentation vid egensotning samt redovisning vid kontroll.
Ev. Anmärkningar vid brandskyddskontroll skall vara åtgärdade.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Fick lite mer information nu, handläggningstiden var ca 2-3 månader så det blir ju klart innan det är dags för nästa sotning hos mig. Ska sotas 2 ggr per år och jag hade sotning för en månad sen.

Detta skulle tydligen göras för att godkänna ansökan:
Tar in uppgifter från sotarkontor och fastighetskontor,
samt kollar att anläggningen vid brandskyddskontrollen är ua,
samt att ägarförhållandet stämmer med ansökningshandlingar

Så inga kurser eller nån kontroll över om jag klarar att ens ta mig upp på taket verkar det som.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ja då var man anmäld jag med! skulle nog bli i slutet på mars?...Det skall bli suuper :) 8) ..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Nu har jag fyllt i den här blanketten och skickat till brandchefen :wink:

http://img187.imageshack.us/img187/514/sotning.jpg

Fick ett kompendium att studera ang.Lagar,anläggningskunskap,förbränning,sotningsteknik,säkerhet och brandrisk.

http://img187.imageshack.us/img187/514/sotning.jpg

Skall sen skicka den påskrivna blanketten till Sotarfirman.Ev.skall det bli ett hembesök för genomgång av sotning och brandskydd,men jag fick brandskyddskontroll i Nov.-08,så jag vet inte om det behövs.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

En fundering så här i väntans tider...Vad skiljer sig kupade sotviskan mot den raka (Prestanda)? http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea ... stensviska

Sen har jula en också väldiga prisskillnader undrar om man får det man betalar för?. http://i39.tinypic.com/27xi7h0.jpg
Är det nån skillnad på classes och julas helakittetset?förutom att julas var väldigt billigt

Mvh[/img]
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ronald det är stor skillnad. Jula:s viska är gjord av tjock plåt och stenhård.
Stor risk att den blir sittande i skorstenen för den är fäst i snöret bara med en böjd järntråd.

Köpte en proffsviska som ser ut som classes kupade. Den var gjord av härdat sandvikenstål. Plåten där är tunn och fjädrande.

Är det någon som vet åt vilket håll man ska vända den kupade viskan?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Den skall stoppas i som ett upp och ner vänt paraply
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Topp!Torsten..Då går julas viska bort på direkten...
Själv behöver man 2 st viskor 125 pannan och 150 kaminen om jag inte minns alldeles tokigt...Då funkar classes utmärkt det var väl bara att ta med och skifta dom "uppnedvända"paraplyviskorna när man skall sota...
Man får väl fråga järnet på sotarkursen sen också....Kanske finns det nån specialviska som kursledaren(brandmannen) har i bakfickan... :) 8)
Skulle faktiskt behövt en fyrkantstubborste till pannan ivilketfall.

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Var upp på taket och mätte rökrören nu, det från pannan är 160 mm och det från braskaminen är 150 mm. Tror ni att man klarar sig med en sotviska då?

Står ju så här på clas ohlsons hemsida:
"Skorstensviska av kupat, härdat fjäderstål. 150 mm för braskaminer samt rökkanaler med insatsrör 80-150 mm, 230 mm för kanaler 160-230 mm."

Om jag köper den som är 230 mm och kapar ner den lite runt kanten så borde den ju fungera för både braskamin och pannan?
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Det borde ju gå alldeles utmärkt.Fremar!...Och jag behöver ju faktiskt själv bara en jag med... :) :study:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Nu hade jag fått min ansökan om egensotning godkänd så då är det bara att sätta igång och inhandla sotviskan mm nästa gång jag är förbi clas ohlson.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag gjorde min första egensotning av skorstenen den 12/4."Pumpade" 5 ggr och fick ca två sopskyfflar med brun aska/sot,längst ner i skorstenen.Nu kan jag vänta till Oktober till nästa gång.Pannan sotar jag ju en gång i veckan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar