Pelletstransport med cyklon.

gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Pelletstransport med cyklon.

Inlägg av gwyrlim »

Hej.
Tänkte jag skulle dela med mig av mitt lilla projekt. Det är inte färdigt men det lär ta lite tid så lika bra att visa hur det ser ut just nu.

Grovdammsugaren och en Mini CV06 från ClearVue Cyclones. Det är version 1 av sugboxen. Den blev lite för stor med tanke på hur lågt i taket det är. Själva pelletsförådet under ska byggas i hop med sugboxen för att hindra damm att virvla upp men jag måste fila lite på luckmekanismen. De stannar pellets på luckan och då blir det inte riktigt tätt när jag slår på dammsugaren igen. Den ska också kompletteras med någon typ av nivåvakt samt kanske en automatisk på och av av dammsugaren. Nu är det manuellt avslag som gäller när pelletsen kommer upp i cyklonen.

Bild

Själva inloppet inne i bulkförrådet. Här står jag och "dammsuger" pellets. Har inte någon riktigt bra lösning på en automatisk inmatning av pellets till slangen men det få duga än så länge. Bättre än att bära i hink i alla fall. Jag hade ingen tanke på att suga pellets när jag byggde förrådet så det är inte byggt för att göra det på något enkelt sätt. Förslag mottages gärna.

Bild

Pelletsen sugs genom ett vanlig 50mm avloppsrör + en grovisslang i början. Allt som allt ca 5-6 m. Å det är inga problem. Har även provat men den 50 mm spånsugslangen som Jula har och det funkade men gick trögare.

Det coola,tycker jag, med cyklonen är just dess förmåga att separera partiklar och luft. Det hamnar i princip inget i dammsugaren. Det gör att man aldrig får problem med igen satta filter i den. Om bara dammsugaren hade haft möjlighet till HEPA filer så hade det varit perfekt men det ska väll gå lösa på något sätt.

Gjorde en liten video och la upp på youtube. Taskigt ljusättning och obefintlig regi men den kanske kan ge lite. Det är ju i alla fall actionbilder. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=bIlnl5VGqJA
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Se intressant ut. Gärna fler bilder och beskrivningar.
Cyklonen, har du köpt den någonstans eller är det ett hemmabygge?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Inlägg av gwyrlim »

Här finns lite fler bilder. http://picasaweb.google.com/matehall/Pelletssug.

Cyklonen är från http://www.clearvuecyclones.com/. Det finns ett bildgalleri där om man är intresserad. Den går att bygga själv då design beskrivningen finns fritt att tillgå här http://billpentz.com//woodworking/cyclone/index.cfm. Jag planerar att bygga en också då jag egentligen hade tänkt använda denna som spånsug i mitt hobbysnickeri i garaget. Det är lite jobbigt att springa fram och tillbaka med den och jag riskerar att paja den tillslut även om den är mycket stadig. Den är gjord i PETG plast och MDF. Den gick på ca 1500kr så det går nog göra den billigare själv.

Sugboxen är är bara en låda av spånskiva som jag tror rymmer lite drygt 30 liter vilket är onödigt mycket. Den är inte helt plan i botten som kan ses på några bilder. Luckan har en motvikt av gängstång och en järnklump. Som tätning i luckan och mellan cyklonen och boxen har jag vanlig självhäftande tätningslist. Slangen mellan dammsugaren och cyklonen är en bit av Julas 50mm spånsugslang. Det är som sagt första versionen av boxen och jag har redan lite idèer till förbättringar.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Inget fel på kostruktionen, men för guds skull skaffa riktiga slangar så att du inte får en smäll av stastisk elektricitet genom dessa avloppsrör du använder. Efter en tid så kan det bli en rejäl smäll och till följd brand. Tro mig jag har testat, det slår ibland rikligt med blåa knistor i dessa rör. Du måste jorda med slang som har en jordfäta inbyggd. Dessa rör går bra till skruvar men är inte att föredra med en pellets med hög hastighet och spån.

Kan även tipsa om att kanske ULMA säljer sin korta vakuumsugskruv löst, ca en meter lång, 89mm rör med 60spriral och har en anslutning för vakuumslang på 50mm. Dom säljer också slang till bra pris.

Annars så kolla på Lajac, efter rör och slang.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

gwyrlim skrev:Cyklonen är från http://www.clearvuecyclones.com/. Det finns ett bildgalleri där om man är intresserad. Den går att bygga själv då design beskrivningen finns fritt att tillgå här http://billpentz.com//woodworking/cyclone/index.cfm. Jag planerar att bygga en också då jag egentligen hade tänkt använda denna som spånsug i mitt hobbysnickeri i garaget. Det är lite jobbigt att springa fram och tillbaka med den och jag riskerar att paja den tillslut även om den är mycket stadig. Den är gjord i PETG plast och MDF. Den gick på ca 1500kr så det går nog göra den billigare själv.

Sugboxen är är bara en låda av spånskiva som jag tror rymmer lite drygt 30 liter vilket är onödigt mycket. Den är inte helt plan i botten som kan ses på några bilder. Luckan har en motvikt av gängstång och en järnklump. Som tätning i luckan och mellan cyklonen och boxen har jag vanlig självhäftande tätningslist. Slangen mellan dammsugaren och cyklonen är en bit av Julas 50mm spånsugslang. Det är som sagt första versionen av boxen och jag har redan lite idèer till förbättringar.
Jag tyckte att jag kände utseendet på cyklonen. Den har jag tittat en del på som extra cyklon i mitt sugsystem eftersom det går en hel del finmaterial rakt igenom den cyklon som sitter i mitt system. Och detta finmaterial tätar det luftfilter som sitter i min sugare, så efter 1-2 veckor så är filtret så tätt att sugen tappar orken och pelletsen fastnar i sugslangen. Så mitt system är i behov av jämna filterrengöringar. I övrigt fugerar det fint.

Du beställde din från hemsidan i USA, och cyklon inkl frakt, moms och tull gick på 1500:- ..... tål att tänka på.

Vad tror du ett hemmabygge skulle gå på ?? Kanske lika mycket ?? Det är ju det där med materialvalet så att det inte bildas statisk elektricitet.....(bom).....

Har själv hämtat hem måttskiss på cyklonen men inte riktigt kommit på vilket material jag skall använda och hur man skall foga materialet.
Har funderat lite på att göra den i plåt men ännu ej kommit till skott.... man skall ju få lite tid över också......

Hur länge har du kört din cyklon ? Är det bulk- eller säckpellets som du förflyttar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Inlägg av gwyrlim »

Jag har sugit pellets i ca 2 veckor och det är bulkpellets som sugs. Jag provade att mäta dammsugarpåsen före och efter sugning men det var så liten förändring så den låg nog inom felmarginalen på vågen. Jag får nog göra utvärderingen efter en längre tids annvändning. Enligt tester så ska den separera 100% av partiklarna ner till 5 micrometer och 60% ner till 1,7 micrometer.

Jag hade tänkt bygga den i 3mm PETG plast, samma som CV har byggt sina i. Fördelen är ju att man kan se vad som händer och om allt verkar funka som det ska. Annars kan man ju göra den av vanlig plåt. Jag har inte dyk någe djupare i den ekonomiska biten men jag hittade PETG för 450kr/m2 online men man var tvungen att beställa för 1000kr exkl moms så man får nog bygga 2 eller 3 st. Det kan ju vara en finger visning åt vad håll det luta i alla fall. Vad plåt kostar har jag ingen aning om.

Det är ju förstås smidigt att beställa men jag hade tänkt i framtiden att bygga en full stor cyklon och detta kunde tjäna som lite uppvärmning.

Å så var det det där med statiskelektrisitet och dammexplotion. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro i frågan för de ända som liknar en undersökning, som jag hittat, säger att det inte är ett problem. Dock så verkar alla tycka att det är ett problem. Nu kan jag har missuppfattat det jag läs och möjligt är att man inte kan applicera det på pelletstransport. Jag tänker undersöka det närmare och om någon har tipps på ställen/rapporter/skrifter/länkar där man kan läsa om det så vill jag gärna ha dom.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Skall bli intressant att följa dina framtida erfarenheter. Skriv gärna mer när du har provat under lite längre tid.

Skulle du få för dig att bygga någon cyklon själv så är en beskrivning här med bilder och erfarenheter, jättemycket välkommet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

På tal om Hepafilter så har de extrapris på Järnia på en asksugare med HEPA filter för halva priset 149 kr se sida 2 på kampanjbladet

http://www.jarnia.se/www/live/publik/ca ... eeID=13061

Det är väll värt pengerna bara för filtret?

Köpte en sån idag för att använda som framtida cyklon bygge. Om man skulle kunna ha kvar filtret in i tratten av cyklonen och ändå kan komma åt att göra rent det vore det väll perfekt?

I bruksanvisningen står att man inte ska använda den till sot :shock: med aska går ju bra.

Provade idag att använda den som den är och det gick ganska bra, men filtret blev helt igensatt efter en användning, däremot gick det jättebra att skölja ut filtret även fast det inte stod nått i bruksanvisning att det går bra. Bara man låter filtret torka ordentligt igen så tror jag inte det ska vara nått problem? Så är det iaf med hepa filtret i dammsugaren.

Filtret släpper i varje fall inte igenom någoting till damsugaren en stor skillnad med andra ask fällan som bara har ett metallnät!

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

När det gäller jordning av sugledningar så är kraven stenhårda på min arbetsplats. Visserligen suger vi PE och PP i ledningarna och inte träpellets men det är damm som är farligt. För en 20 år sedan blåstes väggarna ut på en av våra byggnader av en dammexplosion och det var rena turen att en av våra anställda klarade sig med lättare brännskador. Efter det fick vi gå en utbildning där det demonstrerades genom att blanda trädamm och luft i en plexglascylinder och sedan tända med gnista. Imponerade smäll. Så den som säger att det inte behöver jordas vet inte vad han talar om. Trädamm blandat med luft i rätt mängd behöver bara en antändningskälla, gnista eller hög värme för att explodera, smällen skakar fram mer damm och sedan kommer den stora smällen + brand, det var vad som hände hoss oss...Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
dossedoss
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 01:17

Inlägg av dossedoss »

Jag har en vedpanna ifrån effecta (som ofta eldas med pellets.)

Jag köpte en "mullvad samt deras sugsystem... fungerar perfekt.

kolla:

www.xxxx.se
Edit: Reklam borttagen / Roli moderator
Edit : Detta inlägg får tas med en "nypa salt" då författaren jobbar på Effecta / moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Hur hög är mini cv:n och vilken sughöjd har Du just nu?

Gärna antalet watt på dammsugaren också.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Inlägg av gwyrlim »

nissetib skrev:Hur hög är mini cv:n och vilken sughöjd har Du just nu?

Gärna antalet watt på dammsugaren också.
Ledsen att jag inte svarat tidigare men av någon anledning får jag inga mail att det har postats något i tråden. Får surfa in här lite oftare.

Själva mini cv:n är runt 50cm hög. Jag suger bara från golvhöjd och upp under taket, blir bara ca 1,9m. Dammsugaren är på 1400w och är bara filtret rent så är det inga problem att suga.

Jag har inte gjort några större förändringar sedan initial postningen, tiden räcker inte till. Jag har nog sugit runt 4 ton. Högst på listan av saker jag vill få till är en automatisk avstängning av dammsugaren när det blir fullt i sugboxen. Fortsätter jag suga när det är fullt så suger jag in pellets och dam i filtret så det degraderar sugförmågan rejält. När det gäller statisk elektricitet så blir slang och rör statiska och visst kan man få sig en kyss men det har bara hänt någon gång. Då det inte går att isolera en isolator så låter jag det vara som det är.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
JoBy
Fröträd
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 31 okt, 2008 12:09
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Problemet är väl om gnistan blir invändigt i trädammet så hela skiten exploderar ... En liten stöt på utsidan är inget att bry sig i.
Jonas Bylund
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Inlägg av gwyrlim »

Nu är det ett tag sedan jag sökte runt och läste om plaströr och spånsugning men som jag minns så var det näst intill omöjligt att i labbmiljö få det att explodera. Nu handlade det om spånsugning och inte pellets men det borde inte bli lättare med pellets. Här http://home.comcast.net/~rodec/woodwork ... myths.html är den skrift jag stödde mig på då jag valde att göra så här. Jag har även ett rörsystem till spånsugen av 160mm markavloppsrör. Det stora problemet vid spånsugning är i alla fall att man kan får in en gnista i systemet när man tex kör på en spik med något verktyg. Men det borde ju inte inträffa vid pelletssugning.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Jag hittade en bok hos Svenska Brandskyddsföreningen som tar upp ämnet:

http://www.svbf.se/eHANDEL2/Forlag/Dammexplosioner.asp


/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Skriv svar