dragbegränsare

danne t
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 feb, 2009 23:29

dragbegränsare

Inlägg av danne t »

snabb fråga hur mycket har pellets har ni sparat efter att satt in en sådan
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej danne t
Du undrar hur mycket pellets man kan spara med en bra dragbegränsare !
Besparningen kan uppgå ifrån 0 till 25 %
Allt beroende på hur utgångs värdet är.

Obs med en bra dragbegränsare menar jag en dragbegränsare som räcker till anläggningen och håller draget så exakt det går att hålla önskat undertryck!

Vad är det som gör att en dragbegränsare sparar bränsle ?

Lättare att kontrollera luft bränsleblandning, minskade förbrännings förluster.
Mindre mängd oönskat tjuvluft som ökar pannans förluster.

Håll pannans luckor så täta det går ! Detta minskar förlusterna också!

Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den ons 04 mar, 2009 14:49, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

På sommaren sparar dragbegränsaren knappast ett skvatt för mig, draget i skorstenen är alldeles för lågt till att den har någon speciell effekt.

MEN på vintern stiger draget i skorstenen avsevärd, detta betyder att den inställning som passar om sommaren ÄVEN passar på vintern utan att justeras.

Men exakt hur mycket jag sparar på det vis kan jag inte svara på men ATT jag sparar märkbart kan jag gå i ed på.

Om inte annat än att jag slipper att "vinterinställningen" sotar som helvete på sommaren (har ingen elpatron till VV) eller att "sommarinställningen" går med stort luftöverskott på vintern.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Den spar energi även på sommaren under en förursättning att det eldas..
Det är som du påtalar att vinter inställningen fungerar även på sommaren.
Alltså ren besparning även här.

En uppgift till som dragbegränsarn gör året om, den utjämnar draget när det blåser ut. den ger säkrare återstarter av pelletsbrännaren.

TIPS
Om nu någon stänger av pellets eldningen på sommaren
Låt gärna dragbegränsarens lucka stå helöppen för skorstens ventilation
Gäller enbart om eldning inte skall ske.

Öppnas luckan! Gör en PM LAPP som påminnelse om luckans omställning!!
Så den inte glöms av att återställas inför eldnings perioden !

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vid sotning öppnar jag den helt och det "har väl hänt" att jag har glömt att släppa loss den efteråt. Resultatet är att brännaren stannar pga. överhettning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Varför öppnar du den vid sotning? Jag tycker det är ganska bra att det drar in i pannan vid sotning så att man inte får ut allt damm i luften (OK, jag förstår att man vill ha ut askan men jag tar den helst liggande...).

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

När jag skrapar rökgasröret mellan panna och dragbegränsare vill det lilla sot som finns flyga med i draget och jag vill ha det ner i pannan för vidare bortrensning, likaså när jag rensar vis rökgasspjället är det en fördel med minimalt med drag genom pannan för att få askan rätt väg (neråt).

Så vid att öppna för fullt kan jag minska drager ganska mycket.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Inställning dragbegränsare

Inlägg av LW »

Hej
Idag fick jag en tigerex dragbegränsare installerad. Jag fattar inte bara hur den ska ställas in. Ska luckan vara öppen när pannan har kommit upp i 80 grader för att sen när brännaren går igång stänga, eller?
Hur gör jag dessa finjusteringar?

Tacksam för svar
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Dragbegränsare

Inlägg av LW »

Tack för beskrivningen men hur ska jag vet avr jag ska placera balansvikten. Är det 15 Pa som är standrad för pellets eller?

Lasse
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

olja och pellets 10-15Pa
Ved 17-20 Pa

Börja med den grundinställning som den har (10 Pa) och pröva dig fram.
Min står på 10 och öppnar när värmen börjar komma från brännaren.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
LW
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 19 okt, 2007 18:44
Ort: Falun

Dragbegränsare

Inlägg av LW »

Bra, du skriver att den öppnar när brännaren går igång, den ska inte vara stängd då??
Jag känner mig helt förvirrad och ärligt talat en smla dum över detta.
Man jag vet uppenbarligen inte hur en dragbegränsare funkar, kan en vänlig själ förklara hur det ska vara och den funkar vore jag tacksam.

Lasse
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Den är stängd när pannan är kall och öppnar mer efterhand som rökgastemperaturen ökar.Den späder ut rökgaserna med pannrumsluften.
Vill du läsa mer så skriv i SÖKfunktionen : dragbegränsare eller dragregulator,så finns det massor av trådar om detta :wink:

Olle45 är vår expert i området och kommer säkert in här och förklarar lite bättre än jag :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej ALLA
Svarar här hur dragbegränsaren fungerar, vad som är drivkraften till dragbegränsaren, hur den reglerar draget i anläggningen.
Hur kan man se om en dragbegränsare räcker till att hålla draget på en inställd nivå ?

Svar om dragbegränsarens lucka står fullt öppen längre tider uteblir fin regleringen och över går till grovreglering i övre området.

1 Kall skorsten och panna ger inget drag därför inget att dragbegränsa det betyder stängd lucka.

2 Brännaren startar förbränningen som ger värme till pannan och skorstenen genom varma rökgaser....

3 Skorstenens temperatur stiger och skapar motorn till draget i skorstenen och dragbegränsaren öppnar först när undertrycket överskrider inställt värde i Pa .

4 Här kommer dragbegränsarens fuktion in som skall hålla undertrycket på en så stabil och önskad nivå som möjligt.

5 Blåsigt väder kan skapa snabba svängninar i undertrycket som kan påverka så att pelletsbrännarens återstart uteblir.

6 Inte alltid att en dragbegränsare räcker till att utjämna så stora svängningar som kan uppstå vid blåsig byig vind.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
BertilHelge
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 maj, 2009 17:34

Montering dragbegränsare ?

Inlägg av BertilHelge »

Hej alla !

Detta blir mitt premiärinlägg i forumet. Här däremot läst och begrundat info här ett tag.

Hade problem med driftstopp ungefär en gång per vecka. Tillkallad rörmokare menade att tändelementet skulle bytas. Det är ett år gammalt, så det blev inget med det.

Efter mycket funderande och experimenterande kom jag fram till att det var draget i pannan som var boven i dramat. Tillfällig lösning blev att ställa upp dragregulatorn för vedeldningen (kör bara pellets) och det verkar fungera.

Den uppenbara långtidslösningen måste ju vara att montera en dragregulator som gör skäl för namnet och ställer om sig efter omständigheterna.

Nu mina frågor; ungefär där jag inbillar mig att dragregulatorn bör monteras finns ett annat spjäll som hade med vedeldningen att skaffa.
http://medlem.spray.se/nallebjoern2/panna/090724_02.jpg

och här ser vi själva spjället:
http://medlem.spray.se/nallebjoern2/panna/090724_03.jpg

Kan detta spjäll demonteras och därigenom få bort 'spaken' för detta och bereda plats för en framtida dragregulator ?

Här en översiktsbild på panna, brännare o del av magasin
http://medlem.spray.se/nallebjoern2/panna/090724_01.jpg

/B
Skriv svar