Råvarukris?

Mappe99
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 09:40
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mappe99 »

Min leverans från stockhorvan blev nån dag försenad då dom hade leverans problem.

Dock bara 1 dag.

//Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Brynäs skrev:Jag tror att många försöker att pressa upp priserna på pellets genom att säga att det är råvarubrist.
Sverige har så mycket skog till förfogande att många av pelletstillverkarna kan gott och väl köpa nedlagda sågverk och börja såga själva allt till kutter och spån.
Vad spelar det för roll om de använder trän till kutter eller spån och inte till plank och dylikt.
Resurser finns det kan ingen säga utan vad de vill är att tjäna en extra slant genom att höja priserna och skylla på råvarubrist. :twisted:

Alla för söker bara lura dig de klart de finns sågspån. Jag har börjat sälja spån själv till pellets tillverkarna, de kan du oxå göra. det är bara till att köpa ett motorsåg på biltema å börja göra spån av grannens träd för sånna har man ju inte själv.
Om alla hjälper till så är problemet löst, och om vi skänker spånet till tillverkarna så sänker dom säkert priset.:thumleft:
jan johansson
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 13 feb, 2008 21:20
Ort: Härjedalen

Överskott

Inlägg av jan johansson »

kommer inte riktigt ihåg men tror det var inom 10 år tillbaka.
Då hörde jag att det flöt omkring cirka 5 miljoner ton sågspån som ingen ville ha.

Visst det ändras hela tiden..
Men tror nog att det finns ett överskott på sågspån även idag..Men det blir för dyrt att transportera den.

Undrar om inte sågverksförening sköter allt det där...Finns nog siffror att få fram antar jag.
:?
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Hur många pellets fabriker har tillkommit dom senaste 10 åren? Överskott har de inte varit dom senaste 3-4 åren.
Det pratas om att averka skog enbart till pelletstillverkning men det blir dyrt tyvär.
holyanna
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 10:58
Ort: Skåne

Inlägg av holyanna »

Mate skrev:
holyanna skrev:Otroligt förargligt. Till sist måste man kanske installera en värmepump, trots att jag tycker att det är förkastligt att värma hus med el. Men elen borde väl inte heller direkt bli billigare...
Är det inte med el vi i framtiden BORDE värma våra hus med? Den är lätt och miljövänlig att transportera, minimala förluster i både transport och vid användning, inga lokala utsläpp m.m. Sen får vi ju hoppas att nåt snille kommer på ett miljövänligt och billigt produktionsätt.

Missförstå mig rätt nu, jag vill värma mitt hus med pellets, men i dessa tider börjar man att fundera.
Jag anser att elen bör reserveras till det som det verkligen behövs just el till, alltså inte användas till uppvärmning. Det verkar vara svårt att producera tillräckligt med el på ett hållbart och miljöriktigt sätt, så det bästa vore nog att minska elanvändningen.
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tyvärr allt kommer drivas med El framöver..bilar.!. uppvärmningen av hus! gör det redan alla möjliga vp´s El.!..Vem äger dom största pelletsproducenterna..jo elbolagen och gör dom inte det kommer dom att köpa upp dom snarast möjligt..Och när det sen börjar vända så och det börjar sågas igen så hamnar om det blir pelletsöverskott i alla fall i värmeverken...Så en blandning av pelletseldning -vedeldning..elberedarkörning Eller då nån El -Vp av nåt slag och full isolering på vinden är nog melodin framöver...Jag läste att tyskarna betalar ca : 2.20 kWh så beställ isolering redan idag :wink: :pirat:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Pellets brist

Inlägg av PSAB »

Det är nog bara att inse att de goda tiderna är förbi, Inga virkeslager längre som efter stormarna Pär och Gudrun, Samt att det troligen är för många tillverkare efter det,Framförallt i småland, Samt att efterfrågan är nog större med nu en före stormarna texbåde konsumenter och större förbrukare fastighetsbolag och fjärrvärmeverk
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Näää nu är det ingen bluff med låg tillgång på spån, Spån/flispriset har höjts med 55% här uppe nu den 15/2 o inte tror jag det blir billigare pellets i framtiden heller..
För 5-6 år sedan betalade en kompis 20:-/m3 inkl moms o nu höjdes den till 125:-/m3 + moms.. :shock:
Då övriga europa ska börja med biobränsle för klimatmålen som kommer "våran" pellets att säljas där o priserna drivs upp..
Än kör vissa sågverk här för fullt medans andra stoppar sågningen, SCA bl.a har avverkningsstopp nu pga överfulla lager..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Re: Pellets brist

Inlägg av Joachim A »

PSAB skrev:Det är nog bara att inse att de goda tiderna är förbi, Inga virkeslager längre som efter stormarna Pär och Gudrunk
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2529470
Thermia Biomatic 20+
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Brist

Inlägg av PSAB »

Detta verkar ju lurt med dessa virkes depåer,Men det är ju Vida som äger partiet,Hur som haver så saknas det råvaror som tex såg och kutterspån,Virket måste ju förädlas först,Ingen efterfråga på virke just nu flera stänger sågverk och pellets fabriker,Är det et spel för att höjja priset ????????
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Hur dyrt blir det att flisa energiskog och slopa sågspånen helt?

Sågverken som stängt lär inte dra igång igen. Baltikum ligger i bidragsskyddad zon i EU. Lönerna där är låga, skyddsbestämmelser och avtal saknas nästan helt och det finns en stor grupp människor där som helt saknar mänskliga rättigheter.

Sådant är kalas för företagarna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
hakank
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 11 aug, 2007 21:52
Ort: Åmål

Råvara

Inlägg av hakank »

Min leverantör sa att man inte kan garantera tillgång på pellets efter Mars månads utgång.Börjar likna etanoltänket.Först lura in en massa mäniskor till något som inte är hållbart.
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Man kan liksom inte börja flisa timmer till pelletstillverkningen. Då kommer prisbilden bli ändå värre. Nej, det är sämre råvara som skall användas. Den som blir kvar i skogen idag.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Börjar man andvända det som blir kvar i skogen idag får vi problem med sintring p.g.av att det kommer med grus i prossesen. Skräpet går bra att flisa upp för större fjärrvärmeverk men vi pelletseldare vill ha så ren och fin pellets som möjligt.Hur vi än vänder och vrider på det så är råvaran begränsad om priset skall vara lågt och kvaliten hög. Men det löser väl sig när pelletspriset blir så högt att de flesta byter till värmepump. En fråga om balans och efterfråga.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Så mycket grus finns det inte i skogen, så jag tror att det skulle uppstå några problem där. När det gäller kvalitetskraven på pellets, så tror jag vi måste inse att de måste sänkas. Brännarna får justeras där efter.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar