Pelletspriset måste ner!

Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Problemet är att det kostar pengar att flisa upp rundvirke och pelletskvaliten blir också sämre jämfört med att andvända sågspån från sågverk som råvara.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Att regeringen har svårt att få loss någon millisekund att ägna år energifrågorna när man är fullt upptagna med viktigare saker som integration privatisering och skattesänkning kan man väl förstå.

Det verkar dock ändå finnas liv i Boverket som kommit med nya hårdare regler för eluppvärmning.
http://www.byggindustrin.com/energi--mi ... pump__6160

Borde vi inte verka för att det blev också restriktioner i värmeverkens användande av värmepellets när nu pellets blivit en bristvara?

Finns ingen logik i det nuvarande systemet.
Först statliga bidrag till pelletsinstallation för att minska elberoendet.
Sedan pelletsbrist som leder till att priserna ökar och värmepumps- och elanvändningen åter igen ökar.

Finns det ingen intresseorganisation som verkar de privata pelletseldarna så står vi bara vid sidan om och tittar på.

Hur ska vi påverka utvecklingen är frågan. Eller ska vi inte påverka och bara låta utvecklingen ha sin gång?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
glasman
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 16:12

Pelletspriser

Inlägg av glasman »

Lite hjälp kan du få på http://www.pelletskoll.se. Åtminstone hittar du de billigaste leverantörerna där
glasman
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu kommer nog priset på pellets att stiga, Sågverken höjer priset på spån till 125:-/m3 den 15/2 mot tidigare 80:-/m2 här i norr iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Inlägg av Ricke77 »

Jag beställde hem 4 pallar igår. 9800:-!! :cry:
Helt sjukt vad priset har gått upp!! Om det inte händer något så tror jag faktiskt att vi byter värmesystem...
Jag vet inte vad man kan göra för att påverka det... Jag blir bara trött när man tänker på det... :cry:
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
hatte
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 31 aug, 2007 16:35
Ort: Kristianstad

Inlägg av hatte »

Ricke77. Vilken sorts pellets betalar du så mycke för?
Du skulle kunna köpa 4 pallar vida pellets för 9200 inkl frakt.
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fy satan 2944:-/ton :shock:

Det gör 72 öre/kWh i en ny panna av dom med bästa verkningsgraden (årsverkningsgrad på 85%) så med en äldre panna o om man har sotning 2 ggr/år + brandskyddskontroll gör det att man betalar närmare 90 öre/kWh vilket är ca 13-14 öre mindre/kWh än vad jag betalar för elen..

Nää forsätter det så här så är nog pelletstiden förbi, Blir bara fjärrvärmeverken som kommer köra med pellets o dom kan ju i sin tur höja priset för kunderna tills det går ihop..

En luft/vatten vp får man ca cop 2 på iaf o då betalar man ca 55-65 öre/kWh berg/jord vp kring 35-45 öre/kWh..
Men det är klart att ska vi byta ut oljan som drivmedel mot el så kommernog elpriset bli ruskigt högt, Det är väl ca 2/3 av energiförbrukningen som är olja o 1/3 som är el.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Har drygt tre årsförbrukningar pellets hemma. När dom är slut är min korta pelletstid över, då har iallafall bränaren betalat sig med råge.

Tror inte prisbilden ser bättre ut då, meeeen elpriset kommer nog att gå uppåt likaså tyvärr. Inte ens veden är billig längre om man inte har egen skog, t om kompispris är för högt idag i förhållande till jobbet.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

Ja, själv så säger jag tack och adjöss till pelletsen nu, kopplar in en luft/vattenpump förhoppningsvis innan påsk, så någon-några pall till sedan blir det pellets när det går under 7-8 minus vilket borde bli en vecka om året här nere. Ska sedan tillägsisolera vinden med lösull och källaren med isodrän så jag hoppas jag ska kapa ungefär 10 000 kr per år med mitt elpris jag har idag, kontra pellets i en dålig kombipanna. Pellets är roligt att hålla på med om man tjänar ordenligt på det, gör man inte det så finns ju ingen mening med sotning och askning samt brandrisker och liknande.....
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Hörde senast idag av en som pratat med en sågverksägare att det enda som dom tjänar pengar på nu är avfallet,inte konstigt att pelletsen har blivit dyr.Men jag tror att dom gräver sin egen grav om det ska fortsätta med prisökningar.Håller med Andre att pelletstiden då är förbi,rörisarna som satte in pannan oss mor sa att fler och fler går över till värmepump eller fjärrvärme för det är inte värt jobbet när man knappt tjänar något på det längre, för det är ju en del arbete med pellets.För mors del blir det fjärrvärme när dom drar förbi inom några år, bara att lyfta luren när när det inte funkar.Sen borde det vara förbjudet att elda stora värmeanläggningar med pellets,dom kan använda flis eller sopor istället.Vad tycker politikerna,tror ni i denna fråga för dom tycker ju att vi ska använda biobränslen istället för olja och el.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Jag ska förklara hur det funkar så till åmä ett fruntimmer förstår.
Olle äger ett sågverk han sågar plankor, han tjänar pengar på plankor. Men han säljer oxå sågspån, han säljer 100 sågspån för pengar. han har köpare till 100 sågspån.
Helt plötsligt vill ingen köpa plankor, och sågar inte Olle plankor blir det inget sågspån.
Men dom som köpte sågspån vill köpa sågspån, olle sågar bara fram 50 sågspån nu när ingen vill köpa plankor.
Så den som betalar mest får köpa sågspån. = spånpriset blir högre.
Och pelletstillverkaren jobbar inte idelt han vill ha sin lön, han vill inte jobba gratis bara för nån otacksam pelletseldare tycker att det är för dyrt.
Och om nån kunde förutspå finanskrisen som råder kunde väl han ha sagt nånting för typ 2 år sedan så kanske nån annan kunde ha stoppat krisen i tid, eller hur svårt kan de va?
BETALA ELLER FRYS!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är väl ändå tur att vi pellets eldare kan välja ett annat uppvärmningssätt. Jag tror inte pelletseldaren har något intresse om olle får lön eller inte

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä alla ser ju om sina egna kostnader..
Handen på hjärtat hur många eldar biobränsle enbart för miljön även fast det är dyrare??

Se bara på etanolförsäljningen, Då det är billigare med bensin väljer ju folket det vilket även folk skulle göra om det va billigast med oljeeldning..

Det kanske är dags för politiker att förbjuda pelletseldning i fjärr/kraftvärmeverk, Dom kan hålla sej till flis o sopor..

Men att det skulle bli dyrt med pellets skrev jag för rätt länge sedan för då det blir lågkonjuktur stannar sågarna o då blir det brist på spån mm för även flis priset skulle öka rätt kraftigt nu då det även blir brist på det..

Lär väl bli elbrist så det dammar om det då elbilarna kommer ut på vägarna om 1-2 år vilket rakar iväg elpriset, Tur man köpt vindkraftsandelar kanske.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Speedy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 11 apr, 2006 18:40

Inlägg av Speedy »

Pellets i småsäck 1900:- 832Kg

Pellets i storsäck 1800:- 800kg

Antagligen billigast i Sverige

Svensktillverkad

0411-72124

Ystad
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Nu verkar det ha hänt något.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 28&rss=554
Gamla reaktorer ersätts med nya? Låter tvetydigt. Det måste väl till både gamla och nya. Är det den snöfattiga vintern som fått fart på tankeverksamheten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar