"Pelletspropp" i nedre fallrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Mr. Koni
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 20:04
Ort: Laholm
Kontakt:

"Pelletspropp" i nedre fallrör

Inlägg av Mr. Koni »

Hej

Har haft 3-4 misslyckad start inom ett par veckor nu. Har då tagit bort slangen och tittat ner i fallröret och där har det varit pellets en bit upp.så har det varit pellets en bit upp.
När jag tagit ut brännaren har dessa pelletsar åkt ner till rostret och jag har tagit för givet att det är falluckan/läppen som kärvat.
Idag lyckades jag dock ta ut brännaren utan att dom rasslade ner, och såg då att "stockningen" var en bit innan falluckan/läppen och det var precis som pellets bränt fast litegrann.
Skakade till lite så dom ramlade ner och nu går brännaren igen. Fotomotståndet är rent och har "fri sikt", men funderade lite på om det ändå kan vara den som är boven?
Att den uppfattar som att lågan slocknat så en ny startdos pushas på och det kväver den låga där är. Pellets som åkt ner på rostret förbränns och den pellets som står kvar i nedre i fallröret bränner fast och orsakar en propp? Hur är det om lågan tappas under drift, matas det på en ny startdos då?
Hur brukar ett defekt fotomotstånd indikera sig, är det antingen helt eller trasigt, eller dessa fenomen kan uppstå?
Har testat enligt instruktion att lysa med ficklampa och låga-lampan tänds efter ca 20 sek.
Pelletsen är väldigt ren från spån, så inga proppar av den orsaken.

Med tanke på den mängd pellets som sitter i ”proppen” så borde det motsvara ett antal varv på skruven.

Har ni några andra tips som kan hjälpa mej?

Mvh Conny
_________________
Panna: TMV Alpha 1 -93
Brännare: Viking Bio -06
Termostat: Original panntermostat
Vikingfredrik
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 06 sep, 2006 11:25
Ort: Värnamo

Troliga anledningar till stopp.

Inlägg av Vikingfredrik »

Jag har haft likadana stopp som du och det har berot på:

1. Långa pelletsar, hade smålandspellets ett tag (aldrig mer), det fanns extremt långa bitar.

2. (Den troligare) Kontrollera muttern under det innre brännar-röret, den som håller skyddsplåten över tändelementet. Om den ramlar av höjs hela
rostret uppåt när det blir varmt och felaktig förbränning blir. När det sedan kallnar går det ner igen och inget märks.(lurigt).
CTC 1100 -98 Viking Bio-06
Norsk pellets i Bulkförråd
Vikingfredrik
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 06 sep, 2006 11:25
Ort: Värnamo

Troliga anledningar till stopp.

Inlägg av Vikingfredrik »

Jag har haft likadana stopp som du och det har berot på:

1. Långa pelletsar, hade smålandspellets ett tag (aldrig mer), det fanns extremt långa bitar.

2. (Den troligare) Kontrollera muttern under det innre brännar-röret, den som håller skyddsplåten över tändelementet. Om den ramlar av höjs hela
rostret uppåt när det blir varmt och felaktig förbränning blir. När det sedan kallnar går det ner igen och inget märks.(lurigt).
CTC 1100 -98 Viking Bio-06
Norsk pellets i Bulkförråd
Vikingfredrik
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 06 sep, 2006 11:25
Ort: Värnamo

Sorry

Inlägg av Vikingfredrik »

Trög lina.
CTC 1100 -98 Viking Bio-06
Norsk pellets i Bulkförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag lägger också en krona på det första alternativet som Vikingfredrik skriver. Vad kör du för pellets? Är det mycket långa pellets?

Nu har du ju en relativt ny brännare, så risken för att falluckan kärvar känns ju tveksam. Men kolla vid nästa sotning. Eventuellt kan den behövas tas bort och borstas ren om den har mycket beläggning (vilket också är ett tecken på att förbränningen inte är helt hundra och sker lite för långt in på rostret).

Fotomotståndet kontrollerar ju att låga finns. Den tror jag inte är orsaken till de problem du beskriver.

Vi avbrott på låga under drift, så pushas en ny startdos ner, och tändelementet kopplas in, och brännaren försöker återstarta.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torben
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 12:18

Pellets fastnar

Inlägg av Torben »

Hej

Jag har haft samma problem sedan jag hade service på brännaren i början på december.
Han bytte inre brännarrör och ändplattan inkl. nedre fallrör + lite annat.

Pelletsen är samma batch från Agrol, inte långa.

Innan hade jag kört dem hela hösten utan stopp, nu har det varit stopp 8 ggr sedan början december.

Samma symptom: De fastnar en bit upp i fallröret, fallplåten hänger fritt även vid stopp.

Jag misstänker det tjockare godset i det nye brännarrör. Om det har blivit en kant någonstans som pellerna hakar upp sig på?
Förslag?
------------------------------------
Panna:Värmebaronen Star
Brännare: Viking Bio
Pellets i småsäck, Agrol
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pellets fastnar

Inlägg av GoForIt Pellets »

Torben skrev:Hej

Jag har haft samma problem sedan jag hade service på brännaren i början på december.
Han bytte inre brännarrör och ändplattan inkl. nedre fallrör + lite annat.

Pelletsen är samma batch från Agrol, inte långa.

Innan hade jag kört dem hela hösten utan stopp, nu har det varit stopp 8 ggr sedan början december.

Samma symptom: De fastnar en bit upp i fallröret, fallplåten hänger fritt även vid stopp.

Jag misstänker det tjockare godset i det nye brännarrör. Om det har blivit en kant någonstans som pellerna hakar upp sig på?
Förslag?
Får du pelletsen att fastna i gavelgenomföringen menar du?
För fallröret (det som sitter skruvat ovanpå gaveln) är det bytt också eller?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torben
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 12:18

Re: Pellets fastnar

Inlägg av Torben »

[quote="GoForIt Pellets"][quote="Torben"]Hej

Samma symptom: De fastnar en bit upp i fallröret, fallplåten hänger fritt även vid stopp.

Jag misstänker det tjockare godset i det nye brännarrör. Om det har blivit en kant någonstans som pellerna hakar upp sig på?
Förslag?[/quote]
Får du pelletsen att fastna i gavelgenomföringen menar du?
För fallröret (det som sitter skruvat ovanpå gaveln) är det bytt också eller?[/quote]

Nej, förfallröret inte bytt (Vad jag vet...)
------------------------------------
Panna:Värmebaronen Star
Brännare: Viking Bio
Pellets i småsäck, Agrol
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

När jag bytte gaveln så upplevde jag att fallröret hade väldigt dålig passform mot gaveln. Jag fick slutligen ändra vinkeln på fallröret för att lösa problemet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Torben
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 12:18

Re: Pellets fastnar

Inlägg av Torben »

Fortsättning: När jag skulle sota i förra helg låg fallplåten på rostret, helt sönderrostat/bränd. Svårt att säga om det har kommit i samband med ett stopp, trasig var den i alla fall. Jag fick den bytt utan problem hos installationsfirman, han sa att han hade haft samma problem på sin egen brännare och redan hade tre andra fallplåtar liggande som skulle skickas in.

Angående stoppen i fallröret kom servicekillen och tittade på brännaren idag men kunne inte se något fel. Jag hängde inte kvar (Hemma med sjukt barn som skulle sysselsättas), men han var kvar därnere någon timme.

Han sa han hade en ide till vad det kunne vara och skulle ringa Värmebaronen, men sa inte vad det var...

Fortsättning följer...
------------------------------------
Panna:Värmebaronen Star
Brännare: Viking Bio
Pellets i småsäck, Agrol
Torben
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 12:18

Re: Pellets fastnar

Inlägg av Torben »

Fortsättning:
[quote]Han sa han hade en ide till vad det kunne vara och skulle ringa Värmebaronen, men sa inte vad det var...[/quote]

Inte f*n hade han hittat något. Jag fick bara en faktura där det stod 'Troligen pelletsproblem'. Att han sedan hade justerat förbränningen igen är ju inte fel, men det var ju gjort i december.

Dock inga stopp efter besöket, så kanske det gamle trixet att plocka isär grejorna, titta argt på dem och sätta ihop igen har fungerat :-)

Jag hade känt det tryggare om han hade hittat något, men förstår att ett sådant slumpvist fel kan vara svårt att hitta.

Fler förslag?
------------------------------------
Panna:Värmebaronen Star
Brännare: Viking Bio
Pellets i småsäck, Agrol
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Kan det vara så att när det varit kallt eller blåsigt,så får du för stort drag i skorsten vilket gör att brännaren inte tänder utan det det fyller på med en ny startdos och ytterligare startdos och o.s.v då byggs det på upp ifallröret och då kan pelletsbromsen ramla av sin upphängning för den hänger ju bara där på sitt fäste.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

lövet skrev:Kan det vara så att när det varit kallt eller blåsigt,så får du för stort drag i skorsten vilket gör att brännaren inte tänder utan det det fyller på med en ny startdos och ytterligare startdos och o.s.v då byggs det på upp ifallröret och då kan pelletsbromsen ramla av sin upphängning för den hänger ju bara där på sitt fäste.

//Lövet
Fast för att det scenariot ska kunna uppstå krävs ju att brännaren tänder så pass att flamvakten reagerar för att det finns låga. Annars larmar den ju för misslyckad start.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Du förklarade det jag försökte få fram! (tack GoForIt Pellets)

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Torben
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 12:18

fallrörsstopp

Inlägg av Torben »

Joooe... hur förklarar det att det sitter en propp en bit före omnämnda plåt?
De stopp jag har haft måste jag ha in fingrarna över fallplåten för att knuffa till proppen så den lossnar. Jag når nätt och jämt, och jag har hyfsat långa fingrar.
Upp till proppen är det tomt.
------------------------------------
Panna:Värmebaronen Star
Brännare: Viking Bio
Pellets i småsäck, Agrol
Skriv svar