Economen, driftstopp gång på gång...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Economen, driftstopp gång på gång...

Inlägg av bamyl »

Hej !

Min Econom är nu uppe i 4700 timmar.
Men har börjat krångla, blir larm på "misslyckad tändning" och "flamvakt" lite då och då....
Jag vet inte varför...allt är fritt framför flamvakten och den verkar registrera ljus vid tändning, för "är-värdet" ändras.
Men helt plötsligt så vill den inte. :(

Nån gång jag kikat ner i pannan vid "misslyckad tändning" så låg det endast en hög med förkolnade pellets på rostret.

Min panna installerades 2005, jag har inte fått nån ny optovakt, men det borde väl inte vara den eller? Skulle man få en ny sån på garantin ?

Plus, är det någon som vet vad det kostar att byta ut "dubbelmanteln" ?
Den är helt deformerad....
Dessutom är keramikröret sprucket...plus att externskruvens motor har gått sönder......ska det vara så ? efter dessa ynka drifts-timmar?

MVh
Anders
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Börja med att kolla nivåvakterna. De kan vara lite smutsiga och då tror pannan att det finns pellets i internförrådet. Du kan även se detta på är-värdet så att det hoppar upp till 550 då det är dags att fylla upp.

Optovakten är sällsynt att den blir smutsig, men kolla även den så den är ren och fin...

Men en troligare orsak är att luckbrytaren tror att topplocket är öppet, och då stannar frammatningen till inmatningsskruven med ingen låga eller tändning misslyckad.
Brytaren är en mikrobrytare och du kan böja till armen lite för att justera så den trycker ned den ordetligt.

Optovakt? Garanti? Näpp. Kostar ett par hundralappar...

Att byta dubbelmanteln....Jag har bytt på en panna, men det var garanti, så jag vet inte riktigt vad det kostade.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Näe, alla de där sakerna är kollade. Så jag vet inte vart jag ska kika härnäst. men optovakten borde väl antingen fungera, eller inte fungera, det är väl inte så att den kan förlora lite av sin resistans, så att styrningen får fel signaler ?
Ser att under tändning, så tar det ett bra tag innan den kommer upp i 550.
Men det kanske är normalt...

Var det svårt att byta dubbelmanteln?
Varför byttes den ut på garanti ?

Externskruvens motor, vart ska jag få tag på en sån billigast ?
Min leverantör har konkat....så jag har ingen att vända mig till längre...kanske därför jag inte fått alla fina utbytesdelar från Ecotec heller... ;(
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Troligem var röret för inmatningen felmonterat så det hade blivit ett hål på det. Därför byttes hela dubbelmanteln ut för att själva kopplingen mellan dubbelmanteln och inmatningsröret var kasst.

Externmotorn är säkert en av de SPG motorerna med lite fett i, så den är bara att byta, eller om du kan plocka isär den och smörja upp det hela.
Det är axeln till det lilla nylondrevet som brukar fastna.

Har du den nya inmatningsenheten med kedja och grövre spiral, eller har du den gamla modellen med bara en motor och den tunnare "ståltrådsspiralen" ?

Har du den gamla har du felet där.

Har din ÅF konkat så finns det säkert en på annat håll som kan hjälpa dig att skaffa fram delar till dig.

Min panna har gått 8800 timmar och jag ser inga fel på varken dubbelmantel eller keramikrör. Men jag skall kolla lite mer noggrant vid nästa sotning...

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Jag kom på en sak till...

Har du den gröna eller blå externskuvsmotorn ??

Är det den blå varianten så kan det vara kondensatorn som spökar..

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Hej !

Det är den gröna modellen. Jag har försökt att plocka bort motorn från axeln, men det går inte :(
Ska man inte bara skruva ur den lilla skruven, sen dra allt rakt upp ?

MVh
Anders
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Jag är inne på min tredje dubbelmantel...
Min panna var en av de första seriemodeller där det fanns förseriedelar kvar. Första bytet av dubbelmanteln skedde på konstruktörens initiativ efter han hade skikad in och konstaterade att just inmatningsröret vart felmonterad som MatsH skriver. Sedan byttes inmatningskruven en gång i samband med detta.
Efter knapp två år började jag får samma fel som Bamyl, misslyckade tändningar och driftstopp. Då hittade jag en sprucken keramikrör och en deformerad dubbelmantel. Något hade gott galet. Lyckligtvis byttes allt på garanti. Jag fick den nya inmatningsskruven med det samma. Inga kostnader för mig. Har fungerat nu sedan dess. Har dock märkt att den nya skruven har benägenhet att gnissla.
Har numera runt 8000 drifttimmar. Vit inte exakt då jag några gånger fått oförklarliga nollställningar (elavbrott?)

Någon som vet varför Ecotec inte längre marknadsför Economen?

Ecotec Econom
Effekta BBS750
Laxå pellets i småsäck
Kör pellets året om
StefanOl
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 13:30

Driftstopp Econom

Inlägg av StefanOl »

Jag hade liknande driftstopp (flamvakt utlöst) på min Econom. Efter mycket letande visade det sig att doserskruven slirade på motoraxeln (en liten låsskruv hade släppt). Detta gjorde att pannan fick alldeles för lite pellets ibland när skruven stannade trots att motorn gick. Om den lyckades tända så gick den ojämnt. Jag loggar allt via en PC med temp.givare och webkamera så det var därför jag kunde följa driften och hitta felet. Titta in och kolla ibland så doserskruven går som den ska under drift!

Den här veckan pajade rostret efter knappt ett års drift sedan förra utbytet av roster. Kedjelåset till en av de två kedjorna hade gått upp så kedjan gick av. Det visade sig att den plåt som trycker ner kedjorna mot kuggdreven blir sliten med tiden. Det bildas djupa spår i plåten efter kedjorna och till slut tar kedjelåset i plåten varvid låset går upp och rostret stannar. Då bygger det snabbt upp en askhög inne i pannan på rostret medans pannan bara matar på pellets i vanlig takt. Till slut hinner inte pelletsen brinna upp utan det blir stockning med pellets i inmatningsskruven och så blev det en bakbrand med utlöst bakvärmeskydd...! Det var först då jag märkte att nåt var fel och efter mycket letande så hittade jag den trasiga kedjan på rostret...

Jag har också fått matarskruven utbytt till den nyare kraftigare modellen och jag upplever också irriterande gnissel från skruven rätt ofta!

Förbränningstekniskt sett så är pannan mycket bra. Svagheten är tydligen de rörliga delarna som motorer, växellådor och kedjor.

/Stefan
Kava
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 25 dec, 2007 06:27

Inlägg av Kava »

Econom pannan är inte i produkton längre. Pga alla problem är den nerlagd.
Har ni fått de nya motorkondingarna monterade? Svarta plastklumpar som man kopplar i serie med motorkablarna. 3 st.
På senare tid har även den nya kondingen till den horisontala skruven gått sönder. Det kan man se om man öppnar lilla runda locket på matarröret och tittar på skruven under uppstart eller drift , den går baklänges i bland.
etmattias
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 feb, 2007 19:23
Ort: Skövde

Inlägg av etmattias »

Jag har också en Econom panna, det vore intressant om vi kunde få ett eget underforum. Det vore bra att kunna sammal alla FAQ under ett forum, samt veta vilka andra som har samma panna, då vi inte är så många.

Fördelen med EcoNom verkar dock vara att den är ganska enkel i sin konstruktion och lätt att serva.

Jag har nog en av de senare modellerna, har fungerat ganska så bra (4500 timmar) nu. Enda problem har varit kondensatorerna som någon påpekat ovan.
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
Custom Sam
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 21 nov, 2005 02:20
Ort: Tjörn i Bohuslän

Inlägg av Custom Sam »

Kava skrev:Econom pannan är inte i produkton längre. Pga alla problem är den nerlagd.
Har ni fått de nya motorkondingarna monterade? Svarta plastklumpar som man kopplar i serie med motorkablarna. 3 st.
På senare tid har även den nya kondingen till den horisontala skruven gått sönder. Det kan man se om man öppnar lilla runda locket på matarröret och tittar på skruven under uppstart eller drift , den går baklänges i bland.
Jaha, det var bara det som fattades, "inte i produktion längre" :( :x .

Jag har en tidig panna, tillverkningsnummer 47. Förstår att min förkärlek för nyheter har spelat mig ett spratt denna gången...

Från EcoNom har jag inte hört ett ljud om några utbyten på grund av omkonstruktioner.

När pannan var ny kunde jag kontakta dem direkt och fick då en del utbytesdelar snabbt. Däremot, senast när den tunna inmatningsskruven gått sönder igen fick jag inte tala med dem, utan det skulle absolut gå via deras återförsäljare. (som har noll koll på just denna panna).

Det levererades en ny grov skruv, fick då veta att jag måste byta motor för att det skulle fungera. Jag åkte till järnaffären i stället, och köpte ett par meter ståltråd... funkar utmärkt. Får ha några färdigbockade trådar på lager.

Rosterrensingen funkar däremot dåligt, så jag sotar dessutom manuellt.

EcoTec upplever jag inte har tagit problemen med pannan på allvar, kommer inte att köpa något från dem igen.

De har full kontrol på vilka som installerat deras pannor, och kan enkelt ta fram adresser etc för att se till att ev. omkonstruktioner kan läggas till hos alla. Kostar pengar ja, men det kostar pengar med missnöjda kunder också.

Som etmattias nämnde, de är ganska enkla att serva så av den orsaken ska det väl gå att hålla liv i bråten i ett antal år till. Som tur är eldar jag bara i pannan under vinterhalvåret, annars är det sol som gäller.
Custom Sam

Ulma Laddpanna , Ulma 2000 TCA 2 plus Inka Solfångarsystem kopplad till 500+500 lit ack.tank. Bulkförråd samt MAFA Micro som mellanförråd.
F.D Econompanna, vila i frid...
Econom
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 14:54
Ort: Skene

Inlägg av Econom »

Jag har också börjat få misslyckad tändning gång på gång efter ca 4900 driftstimmar. Plaströret till luftfläkten har smält sönder vid mynningen till förbränningskammaren på grund av att tändröret sitter alldeles bredvid och är igång väldigt länge vid varje uppstart.
Vid uppstart händer det ingenting och när jag efter misslyckad tändning startar om pannan så säger det poff och det börjar brinna som bara den, från 0 till 550 på flamvaktsmätaren på 1 sekund.
Vet ej vad som är pannans fel än men jag hoppas på lite kloka reflektioner från er Econom-ägare där ute.

Sorgligt att pannans produktion har lagts ner, gillar den skarpt.
Ecotec Econompanna med bulkförråd 6m3
Effecta Acktank 500l sol
Värmebaronen elpatron 9 kw
4m2 Effecta vaccumsolfångare
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Hej !

Rent spontant när jag läser ditt inlägg, känns det som ett problem med dragförhållandet.
Vet du vad du har för undertryck i systemet?
Är du noga med att aska ur ordentligt, och även snurrar den lilla plåten ett par varv extra?

Det slog mig även att kondensatorn till fläktmotorn kan vara trasig, så att fläkten går åt fel håll och suger in varmluftgen...
Men då borde inte pelletsen bli varm för att sedan "poffa" som du säger.
Har du plockat ur tändelementet och kikat så att det inte är fullt med aska ivägen för luften?

Börja med att kolla över draget.
Återkom sen och se.
När du får misslyckad start, kolla ner på rostret, och kika hur det ser ut.
Ligger det mycket, eller lite pellets. Ligger de närmast tändningen, eller längst åt andra hållet?
Vad har du för tid på startdosen?

Lycka till !

Mvh
Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Econom
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 24 jan, 2006 14:54
Ort: Skene

Inlägg av Econom »

Tack för tipsen! Jag har faktiskt aldrig kollat ner i röret, så jag tog en titt och det låg klumpar med aska i vägen som inte åkt igenom rostret, sintring skulle jag tro.
Vid senaste uraskningen var det rejält fullt och det kan ha varit problem med draget och trycket tack vare det. Nu har jag haft en rad med lyckade tändningar och jag hoppas sintringen upphör med bra drag i pannan. Ska kika ner i röret regelbundet hädanefter.
Ecotec Econompanna med bulkförråd 6m3
Effecta Acktank 500l sol
Värmebaronen elpatron 9 kw
4m2 Effecta vaccumsolfångare
etmattias
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 04 feb, 2007 19:23
Ort: Skövde

Kondensator till fläktmotor

Inlägg av etmattias »

Jag har fått en ny kondenstaor till fläkt motorn, den gamla fungerar dock fortfarande.

Är det några problem om jag även kopplar dit den nya? För att undvika ev. framtida fel med att fläktmotorn går baklänges.
--------------------------------------------------
EcoTech EcoNom panna med 750l acc.tank
Skriv svar