Styrkortet i pannan en tickande bomb

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har inte paragraffer men efter vad jag har lärt mig har överhettningsskyddet med att göra att om allt går fel kan en panna bilda en stor "ångbomb" och innan någom påpekar att det minsann finns övertrycksventiler osv: javisst gör det men likaväl är det ett krav att det finns ett överkokningsskydd.

Och skickar RB med ett överkokningsskydd är det väl bra, jag kollade på lite bilder och efter vad jag ser är det precis samma teknik som de gamla oljapanna-termostater av typen som jag har på min brännare, enheten är alltså ny men tekniken är uråldrig ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Visst det är den samma dubbeltermostat som på oljebrännare,med ett drifts o ett överhettningsskydd

med vad är det för fel på en gammal teknik som funkar till 100 % till skillnad från brännare med massor av elektronik som mest krånglar
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

De flesta brännare har idag egna överhettningsskydd. Men kopplas ändå över pannans som en extra säkerhet. Klickar den ena så fungerar den andra förhoppningsvis.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar