Styrkortet i pannan en tickande bomb

Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Styrkortet i pannan en tickande bomb

Inlägg av Torsten »

Pelletsbrännare som kopplas in i de ledningar som gick till oljebrännaren blir inte alltid så lyckat har vi sett.
Riktigt gamla pannor klarar sig bra för där finns ingen elektronik. Lite nyare pannor har ett styrkort för pannans olika funktioner och dit brukar också oljebrännaren vara kopplad.
Problemet är att pelletsbrännarens tändelement drar betydligt mer ström än en oljebrännare och mer ström än vad styrkortet är dimensionerat för.

Pannor som vi vet har råkat ut för styrkortshaverier är Nibe City och Albin Futura. Skulle tro att det är många fler pannor som också kan råka ut för det här problemet.
En del pannor typ Diom, Euronom, Albin, TMV m.fl. finns nog inte reservdelar till alls så man bör väl vara försiktig.


Kanske vore det av intresse för många om vi kunde samla ihop uppgifter och kretsscheman för olika panntyper så att inte alla som ska installera en brännare i sin gamla oljepanna jämt måste börja från noll?

Själv har jag nu funderat på att skruva dit en elektrisk kontaktor som det faktiskt finns färdig plats för i Focus pannan. Mitt tändelement är dock bara på 200 watt så jag kanske ligger utanför riskzonen?

Den enda brännare som är helt riskfri i det här sammanhanget är Roslagsbrännaren som inte alls använder oljebrännarens gamla anslutningar.
EDIT: Janfire har också undvikit problemet genom att ha separat strömmatning.

Brännarens tändelement är ju orsaken till att problemet uppstår.
Verkar vara stor variation i effekten på tändelementen för olika brännare.
De effektuppgifter jag har hittat är följande:

TB Mini 300 watt (finns 2 typer av tändelement)
Eurofire 430 watt
Bionordic 200-250 watt
Janfire FlexA 1000 watt
Värmebaronen 400 watt
Iwabo En stor tändspiral antyder hög effekt men ?
KMP PX21 425 watt
Senast redigerad av Torsten den fre 23 jan, 2009 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Styrkortet i pannan en tickande bomb

Inlägg av Shakespeare »

Torsten skrev: Den enda brännare som är helt riskfri i det här sammanhanget är Roslagsbrännaren som inte alls använder oljebrännarens gamla anslutningar.
Hur är det med Janfire Flex-A? Den kopplas både till fast spänning och via panntermostatet. Man kan ju hoppas att tändelementet kopplas in via den fasta spänningen och att den i sin tur sitter direkt på en plint till inkoppmade spänning och inte går via pannans styrkort.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Jag trodde det var praxis att koppla matningen till brännaren via pannans överhettningsskydd och endast belasta elektroniken med styrning för brännarens start och stopp.
Så har det varit i de installationer jag varit i kontakt med.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Styrkortet i pannan en tickande bomb

Inlägg av Torsten »

Shakespeare skrev: Hur är det med Janfire Flex-A? Den kopplas både till fast spänning och via panntermostatet. Man kan ju hoppas att tändelementet kopplas in via den fasta spänningen och att den i sin tur sitter direkt på en plint till inkoppmade spänning och inte går via pannans styrkort.
mvh
Det är nog riktigt. Annars skulle det knappast fungera med ett tändelement på 1000 watt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Janfire NH kopplas på samma sätt som Flex-A.

Och att Roslagenbrännaren inte använder pannas anslutningar låter konstigt, har den ett eget overkokningsskydd som är oberoende av övrig elektronik ("självständig oberoende enhet") eller monteras den på ett olagligt sätt?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Mitt kretskort har "brunnit upp" just på grund av detta!
Känns lite surt, och att någon kanske borde vara ansvarig eftersom jag har fått installationen gjord av en "behörig" och rekommenderad installatör. Rekommenderad av Värmebaronen.

Kostnaden för att byta kortet blir cirka 2000 kronor!


Tror ni man har något att komma med om man konfronterar antingen installatören eller Värmebaronen?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jag tror definitivt att du har något att komma med.
Först och främst bör det finnas en angivelse i panndata någonstans vad som är max effektuttag eller strömuttag genom pannans styrkort.

Är den lägre än brännarens maxförbrukning, slå dem hårt i skallen med fakta.

Annars...... inte mycket att göra. Skall kortet enligt spec. klara strömmen men inte gör det är det ju panntillverkarens sak, men pannorna är väl i regel LÅNGT bortom garantitiden.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Min gamla Viking Bio skall kopplas på en konstant matad späning (matningsfas) här tas el till säkerhetsfunktioner, tändelement och skruv, kan vara något mer.

Denna säkring är 10A och belastar inget styrkort i pannan.

På termostaten från pannan kopplas endast styrningen till brännaren, start/stopp (manöverfas). Jag har inte mätt hur hårt den belastar.

I manualen står det "brännaren skall ha en separerad matnings- och manöverfas"

Jag trodde alla hade denna koppling för oftas kan man inte belasta ett styrkort med så mycket.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

DavidU skrev: Tror ni man har något att komma med om man konfronterar antingen installatören eller Värmebaronen?
Jag tror också att du har en del att komma med.
Enligt den här tråden:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... cfa6#75418
så är maxbelastningen på kortet 1,75 A. Är det då en ackrediterad installatör som gjort jobbet så har han slarvat med att kontrollera fakta.
Nibe City är ju till och med en panna som fortfarande finns att köpa!

Annars får du väl göra som Tunab ägarna, köra försäkringssvängen. :?

kenhje skrev: I manualen står det "brännaren skall ha en separerad matnings- och manöverfas"

Jag trodde alla hade denna koppling för oftas kan man inte belasta ett styrkort med så mycket.
Jo det är ju bra. VB har ju koll på vad både brännare och panna tål.
Värre är det då med pannor som såldes innan pelletsbränslet kom.

Hur är det förresten med ctc 1100. Den vanligaste av alla konverterade pannor? Hur lätt är det där att ta el till brännaren från övertemperaturskyddet utan att gå via något styrkort?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Väldigt Lätt.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Mappe99
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 14 nov, 2008 09:40
Ort: Falkenberg

Inlägg av Mappe99 »

Icecap skrev: Och att Roslagenbrännaren inte använder pannas anslutningar låter konstigt, har den ett eget overkokningsskydd som är oberoende av övrig elektronik ("självständig oberoende enhet") eller monteras den på ett olagligt sätt?
Färdig monterad termostat från fabrik...Antar att det är "dubbla" termostater i huset...ett överhetningsskydd och en termostat för styrning av bränaren...

Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

absolut så är det på RB en brännare som är färdigutvecklad godkänd o laglig
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Hur är det egentligen med överhettningsskyddet. Några säger att det inte behövs och andra att det behövs. I de unstruktionsböcker jag sett står dett att det måste kopplas via överhettningsskyddet.
En del säger att det är lagkrav men jag har aldrig sett någon hänvisning till aktuellt lagrum. Om det finns ett sådant hade det varit bra att få veta vilket eftersom denna diskussion förs hela tiden men aldrig tar slut. Så om någon vet lag och paragraf så kläm fram det!!!

:) :)
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ingen har väl någonsin påstått att det inte behövs ett överhettningsskydd!
Kan däremot vara svårt på en del pannor att koppla in sig på överhettningsskyddet utan att samtidigt blanda in pannans styrkort.
Inte så särskilt genomtänkt av brännartillverkarna heller att behöva använda säkerhetsutrustning som kan vara 40-50 år gammal. Skulle inte vara godkänt i någon annan branch men brännartillverkarna har fortsatt att kopiera varandra utan att tänka lite själva. Sparar ju några kronor i konkurrensen.
Roslagsbrännaren har i stället valt att leverera såväl termostat och överhettningsskydd med brännaren. En liten extrakostnad men bra för kundens säkerhet. Detta har retat en del så ända in i h-e. Därav denna diskussion hela tiden.

Är det olagligt att förse kunden med ett nytt överhettningsskydd så är ju det en sak att diskutera med allmänne åklagaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Ett förtydligande då, en del säger att det är lagkrav på att koppla via pannans överhettningsskydd och andra att det inte är lag på det. Det är det jag undrar, vilken lag och paragraf i så fall.
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar