Underhållseld?

Skriv svar
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Underhållseld?

Inlägg av Bassman »

En sak jag har funderat på sen jag knåpade ihop min hysteres är vad som egentligen är "bäst"? 15-20 graders hysteres och el-tändning eller underhållseld utan hysteres?

Det tar ju ett antal minuter för brännaren att tända och ibland går elpatronen igång när man tar en långdusch (eller ett bad) om panntempen sas är precis över påslagstempen när man börja tappa varmvatten...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Kallstart och hög hysteres hör ihop.
Underhållseldning och låg hysteres hör ihop.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Jo men vad är bäst ur pelletsförbrukningssynpunkt?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

UH-eldning förbrukar pellets och ger så pass låg effekt att pannan knappast kan ta tillvara den, å andra sidan håller UH-eldningen uppe värmen i brännaren.

Totalt sett tror jag att det är liiiiite mindre ekonomisk med UH-eldning men att skillnaden är ganska liten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

När brännaren ska tändas ofta borde UH bli intressantare? I så falll vore det väll beroende på hur kallt det är ute?

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Icecap skrev:Totalt sett tror jag att det är liiiiite mindre ekonomisk med UH-eldning men att skillnaden är ganska liten.
Bionordic har åtminstone tidigare hävdat att med underhållseld så går brännaren 15-20% snålare. Jag har de 2-3 sista åren försökt att få detta belagt med någon typ att underbygda siffror/statestik men ännu ej fått något vettigt svar. Har både varit i kontakt med Bionordic och lagt ut frågor här på forumet om denna sak.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tidigare generationer av brännare där man använde pannans termostat med mycket låg hysteres kunde nog tjäna en hel del på underhållseld.
Ideliga start och stopp med renblåsning efter varje avslutad eldning måste vara oekonomiskt.

Moderna brännare där man kan ställa hysteresen till 15-20 grader behöver inte startas så ofta.
Är det bara tillräckligt kallt för att köra på underhållseld tror jag nog man tjänar lite på det. Det kylande kalldraget genom pannan under paus ersätts av en mindre uppvärmning. Framför allt nedbringar man med underhållseld de energislukande renblåsningarna efter avslutad eldning (eller renblåsning före eldning som en del brännare har).

Nu bor man inte i något köldhål så möjligheten att testa ordentligt är liten.

En verklig fördel med UH eld är som sagts att man obehindrat kan dusha och tappa upp badkar utan att elpatronen går igång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Här räckte det inte ens med -18 grader ute i för att det skulle fungera med underhållselden. Har väldigt liten hysteres eftersom att brännaren styrs av oljetermostaten. Brännaren går över till eltändning igen efter en timme på underhållseld, sen tillbaks till underhållseld efter att den gått två gånger. När underhållselden brann så steg panntemperaturen sakta och brännaren sotade väldigt svart, så jag kommer nog aldrig att köra på underhållselden.

Lutar nog mer åt att införskaffa någon ställbar termostatlösning för att kunna köra från 65-80 grader eller nåt liknande.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan inte vara möjligt att brännaren inte behöver starta under 1 tim vid -18° med liten hysteres om inte vattenvolymen är extremt stor el passivhus..

En vanlig pellets/oljepanna har ca 150 l vatten, Med hysteres/diff på 15° gör det 2,6 kW vilket skulle klara en 150 m2 rätt ok isolerad villa varm 1 tim vid 0° ute, Normalt brukar vara 3 kW vid 0° i ett sånt hus..
Med hus på 117+117 m2 ligger nog förbrukningen på ca 7 kW vid -18° :roll:

Sen en annan sak beror ju på vilken brännare det är oxå hur mycket den matar in för underhållsglöden, Min drar 55-60 gram var 90:e min..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det blir ju lite annorlunda med en övermatad brännare, det blir väl inte så mycket glöd direkt.... :shock: skulle nog tro att det ligger på mellan 1 och 2 kW med underhållselden på på de flesta övermatade brännarna som har funktionen. jag har nästan 100 grader ut i rökröret med underhållselden på.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

André skrev:Kan inte vara möjligt att brännaren inte behöver starta under 1 tim vid -18° med liten hysteres om inte vattenvolymen är extremt stor el passivhus..

En vanlig pellets/oljepanna har ca 150 l vatten, Med hysteres/diff på 15° gör det 2,6 kW vilket skulle klara en 150 m2 rätt ok isolerad villa varm 1 tim vid 0° ute, Normalt brukar vara 3 kW vid 0° i ett sånt hus..
Med hus på 117+117 m2 ligger nog förbrukningen på ca 7 kW vid -18° :roll:

Sen en annan sak beror ju på vilken brännare det är oxå hur mycket den matar in för underhållsglöden, Min drar 55-60 gram var 90:e min..
Jo den startar igen efter typ 20 minuter när den har eldat klart med vanlig förbränning, sen går underhållselden igång och då sjunker inte tempen på en timme och då slår den av underhållselden för att sen gå igång igen efter 20 minuter.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Aha då är det med andra ord en slösaktig brännare att ha på underhålls fyr.. :wink:

Jag eldar mot acktank o kör underhållsfyr på vintern, Laddomaten har ingen självcirkulationsfunktion så ingen värme förbrukas men om det går t.ex 8-10 tim innan den behöver starta är pannan nere under 30°

Annat va det med janfiren där va det tur pannan läckte värme annars hade den överhettat vid lågt värme uttag..

Såg hos kompisen att hans biomatic va tvungen att köra igång o värma pannan utan uttag i sommras då ingen tank behövt laddas på över ett dygn o han inte ändrat till eltändning, Så inte är det mycket som går till underhållsglöden med vissa brännare..

Min brännare med 90 min mellan inmatningarna förbrukar ca 900 gram/dygn för underhållsglöden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar