motdragluckeundring m.m.

Skriv svar
sylta
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug, 2008 21:00
Ort: ulricehamn

motdragluckeundring m.m.

Inlägg av sylta »

På min panna har jag en tigex 25. När jag inte eldar står den stängd (om det inte stormar förståss) men när brännaren har gått en stund så börjar den öppna sig. Borde det inte vara tvärtom? Har jag för dåligt drag? Tigexen är ställd på 0,15 Hpa.
Det sitter en såndär rostfri slang i pipan.

Har väl som många andra problem med att det blir mycket aska i brännarkoppen (iwabo), Är det dragrelaterat?
Har förövrigt provat lite olika hålbilder på rostret för att se om det blir bättre samt tänkt tillverka en tryckluftsotning.

När jag kollat med rökgasinstrument så verkar det som att pannan får för mycket luft men inte genom rostret men hittar inget nämnvärt läckage!?
Drar jag ner luften till bra rökgasvärden i pipan så blir det fullt upp i röret med pellets efter några dar!

Kommentarer!!!
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
saaboholic
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 01:44

Re: motdragluckeundring m.m.

Inlägg av saaboholic »

sylta skrev:När jag inte eldar står den stängd (om det inte stormar förståss) men när brännaren har gått en stund så börjar den öppna sig. Borde det inte vara tvärtom?
Nu finns det säkert någon som kan förklara det vetenskapliga bakom, men varm luft stiger uppåt samt tar mer plats än kall luft, detta borde ju göra att draget ökar vilket i sin tur leder till att dragbegränsaren måste öppna för att kompensera för det ökade draget.

Så, nej, det borde inte vara tvärtom.

Vart i "pipan" mäter du ?

//Magnus
Brännare: Viking BIO B16GL "Pimped ed."
Panna: Calmarpannan V25 + 2 x 500 liter acktank.
Laddomat 21. KW05
Förråd: Mafa Mini, småsäck 16 kg
Dataloggning på alla temperaturer
Hus: 150 kv + 75 kv källare byggt 1929
sylta
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug, 2008 21:00
Ort: ulricehamn

Inlägg av sylta »

Mitt rökrör ur pannan kommer ca 60 cm från golvet. Där går en plåtkanal ca 30 cm till väggen för att sedan fortsätta ca 80 cm, sedan 90 grader vänster sedan 1m och sen börjar det gå uppför. Dragbegr. sitter i plåtröret direkt utanför pannan.
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Rökgasvärden är det temperatur du menar? Om så går det inte att strypa för mycket på våra gamlingar till pannor..man får ta en 200-230 C i R-temp... :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

sylta jag tycker det låter helt normalt, Om luckan skulle varit öppen då brännaren står så har du ett ruskigt bra drag o då har du inte klarat dej med bara en tigex 25 utan behövt en betydligt större drakbegränsare..
Ju varmare det blir i pipan ju bättre blir draget..

Sen så kan det bli mer sintring i brännaren med lågt drag så det är bara att prova dej fram, Oftast beror sintringen på pelletsens kvalite..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sylta
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug, 2008 21:00
Ort: ulricehamn

Inlägg av sylta »

Nej jag har kollat rökgasvärdena med en riktig rökgasanalysator(har på jobbet). Ang.sintring trodde jag att det berodde ,förutom oren pellets, att man tillsatte för mycket syre så det blir för varmt.
Då innebär det ju att en motdragslucka inte fungerar som tjuvluftspjäll när brännaren är avstängd med resultat att pannan blir onödigt avkyld av draget?
Man skulle ju egentligen ha ett motorspjäll också!? När jag ändå tänker på motorspjäll så skulle man ju ha ett på ventilen i väggen också som öppnas när brännaren startar så blir det inte så kallt i källaren.

Är det nån som kan förklara med bilder eller ord hur färgen på lågorna samt askan bör se ut vid fullgod förbränning?
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Lågan=gulvit
Askan=ljusgrå eller lite brunaktig....
Pannväggarna=ljusgrå

Hoppas att det inte gjorde nåt att jag beskrev min egen panna och brännare :wink: :santa:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Du har en tigex 25. När du inte eldar står den stängd om nu inte skorstenen är varm och har ett undetryck som överstiger den inställningen som dragbegränsaren är inställ på!

När brännaren har gått en stund och skorstenen börjar bli varm igen då ökar draget och den öppnar inte förren draget överstiger inställtvärde.

Att det överstiger inställtvärd när det blåser ute är helt normalt
här är det viktigt att dragbegränsaren inte är allt föliten i sin storlek
här kan det bli både stakta och snabba dragändringar ( ryckigt drag, ostabilt ) det kan störa åter tändningen på pellets brännaren
och omstart uteblir.
Glöm motor styrtdrag! Den hinner helt enkelt inte med att reglera draget!

Tigex25 har en inställning på 15 HPa betyder att den inte skall öppna för ett lägre undertryck!

Nu är 1mm Vp = 9,81 Hpa

I ditt fall kolla över alla pannans luckor så de håller så tätt det går
Vid stillestånd är dragluckan öppen tills undertrycket är under inställt värde.
Det betyder att hela tiden som den är öppen hjälper den till kyla rökgastemeraturen också = mindre stillestånds förluster när brännaren inte går.

Sintrings problem uppstår precis som du säger, vid hög temperatur
Detta beror på att det kan finns med mineraler som är lätt smälta.
och har utsendet som smält sand eller glas.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
sylta
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug, 2008 21:00
Ort: ulricehamn

Inlägg av sylta »

Ang. motorstyrd lucka så menade jag att man skulle ha en lucka till som öppnas när pannan har varit avstängd en stund och som stänger när brännaren går igång. Och tvärtom med luckan i ytterväggen.
Har ju nämligen inget spjäll i brännaren som stänger tjuvdraget när brännaren står still. Fast förlusten kanske blir lika stor för man kyler ju murstocken istället?!
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Motorstyrning skulle jag redan lanserat då Tyska tillverkaren av dragbegränsare har motorstyrda spjäll för olje och gaseldning men inte för fastbränsle pågrund av förgiftnings risk, samma sak gäller för öppna spisar med förtidigt stängda spjäl det är många som dött på grund av koloxid förgiftning.
kodioxid är färg och lukt fri dödligt giftig gas.
Koldioxid är lömsk då detta gift stänger ute vårat viktiga syre till vårt blod omlopp.

Om det är någon som har mer kunskaper i ämnet skriv gärna en rad.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
sylta
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 11 aug, 2008 21:00
Ort: ulricehamn

Inlägg av sylta »

Tänkte kolla med ni som kan om det vore lönt att sätta dit ett motordrivet
spjäll på luftintaget i väggen som styrs av brännaren för att förhindra kallras när inte brännaren går.
Tänk vad bra det vore att suga in luften i en annan skorstenspipa in i pannrummet och på så sätt förvärma luften men det är ju klart att det går ju inte för det skulle ju komma massa avgaser!!!
CTC 260B-65
Iwabo S1
Enplanshus med källare 72+68 m2
ELMEK
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 03 jan, 2009 00:06
Ort: EKERÖ

Inlägg av ELMEK »

SYLTA Angående spjäll på luftintag så är det nog svårt att få till. Med tanke på att, så vitt jag vet bygger stora delar av brännarens säkerhetsfunktioner på undertryck/bra luft till försel även när den inte går.
Att ta luft från en skorstenspipa är nog svårt med tanke på att du får två sugande luftkanaler som jobbar mot varann i samma utrymme.
Man får elda endel åt kråkorna när man eldar med pellets :(
undrar hur många Kwh det är på ett år :?:
IWABO VILLA S1 2006 VECKOFÖRRÅD
2.5M SKRUV
ERYL DP 1.8
EL VB 9003F
110 SLANG 9M EMAX DRAGLUCKA
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Sen jag installerade ett kallras-skydd typ (stort torktumlarutblås) fast vänt åt andra hållet, så har det blitt mycket trevligare i pannrummet.
Lamellerna är tillräckligt tunga för att hålla draget borta när pannan står still, men tillräckligt lätta för att öppna sig när pannan behöver luft.

Just nu fungerar det inte så bra, då jag inte har någon pannrums-dörr.
Så nu suger min dragbegränsare luft ur hela källaren...så det blir kallras i alla friskluftsventiler... ;)
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

sylta skrev:Ang. motorstyrd lucka så menade jag att man skulle ha en lucka till som öppnas när pannan har varit avstängd en stund och som stänger när brännaren går igång. Och tvärtom med luckan i ytterväggen.
Den tanken har jag också tänkt. Fast jag vet inte riktigt hur man ska lösa det rent praktiskt, och det ska ju vara säkert dessutom...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Annars kan du ju göra som någon här på forumet gjort. Han har satt en frigolitskiva som hänger ner från väggen och täpper till när det inte behövs luft....så är den upphängd i överkant och vippar upp när luften strömmar in.
kommer inte ihåg vem det var, men någon annan kanske minns?
Bara fantasin som sätter gränserna..

/Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
Skriv svar