CTC Regent kommer ej upp i temperatur

Här diskuteras allt kring vedeldning
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Hej pannan är klart för liten du skulle behöva den dubbla storleken.
Har själv ett hus i samma storlek och en panna på 25kw med 1000liter i ack tankarna och den är märkbart för liten redan vid 10 minus.
Har du 20kw eldar du med en medel effekt på kanske 12kw om då huset kräver låt oss säga 6kw vid 20minus då blir det 6kw att ladda tankarna med för att höja temperature från 40-90gr i tankarna tar det då 8,3 timmar.
För att hålla huset varmt 1 dygn med ett utag på 6kw till värme skulle det krävas eldning i 12 timmar.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Ny panna är inget alternativ för mig just nu då vi precis har köpt huset. Men visst misstänker jag att pannan är underdimensionerad.
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Inlägg av Göran.W »

Hej en laddomat kommer förbättra anläggningen något men det primära problemet kommer finnas kvar.
Ser man på min egna anläggning så funkar den ner till någon minusgrad på ett vettigt sätt under det så börjar den kännas klen.

Nu bor jag i skåne och har ganska få dagar med under -10grader så i mitt fall går det inte ihop ekonomiskt att byta anläggningen i förtid.

Ta det lugnt och sätt er och räkna på det för det är kanske mer ekonomiskt att köra med el när det inte räcker elda med ved för man får ganska många kw för dom pengarna en ny anläggning kostar.
Glöm inte räkna in priset för veden när ni räknar på det.

Men en laddomat tycker jag ni ska investera i om ni vill fortsätta elda med ved.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Sen jag själv agerade som laddomat så har jag inte behövt använda el när det är runt -20 grader kallt ute. Däremot går det åt avsevärt mer ved och det är knappt så att ackumulatortankarna orkar hålla värmen i huset på natten. Men det är helt klart stor skillnad.
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

Sandstugan skrev:jag har samma problem med min.
jag eldar 6 timmar och ändå"äör itne 750l tanken fullvarm.

måste vara pga den skitpannan
Jag fick en jäkla fart i pannan idag, efter att ha sotat ordentligt i rökgången. Det kan ju vara så att det är turbulatorer installerat, något som jag dock inte har fått nån info om när jag köpte kåken.

Idag så blev de sån fart i pannan att den började att koka. Men det var nog mest pga att jag pillat på shuntregulatorn (En förbannad jäkla Ta230 som är helt hopplös att justera in)
TA:n tyckte att den inte skulle släppa ut nån värme i elementen, så det var inte så konstigt att pannan blev rätt varm.
bamsejon
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 01 okt, 2008 12:57

Inlägg av bamsejon »

bmos skrev: Kom på en annan sak som kanske inte har med laddningen i sig att göra, men stänger du igen pannan efter eldning så den inte ventilerar ur all värme via skorstenen? Kanske dum fråga...
Hur menar du då? Ska man stänga luftspjället?

Om det är fallet, så nej...
bmos
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 11 okt, 2008 20:58
Ort: Härnösand

Inlägg av bmos »

Jo, det är ju bra om man stänger igen spjällen till pannan efter avslutad eldning. Då slipper du en luftström som kyler ner pannan snabbare än nödvändigt... :)

Jag märker i alla fall en liten skillnad i min gamla kökspanna, men det beror nog rätt mycket på hur systemet ser ut med ventiler, laddkoppel, shuntplacering etc...
Skriv svar