Från ved till pellets?

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om du inte får grym dålig effektivitet eller din panna är "omöjlig" att peta in en pelletsbrännare i kan ett byte vara befogad men mitt råd är:
Investera i en bra pelletsbrännare (jag vet ju vilken jag rekommenderar...) och håll kvar pannan. Viser det sig att det går åt helvetet för mycket pellets pga. en usel effektivitet kan du alltid byta senare, brännaren kan du ju hålla kvar.

Besparingen äts ganska snabbt upp av investeringen och bara om du har planerat att bo kvar LÄNGE kan den bättre effektivitet vara ett bra skäl att byta.

Sedan kan det vara sotningshänsyn, mindre jobb som kanske kan vara mindre besvärligt, det kan också vara argument att tänka på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja en ny panna får du det ju bekvämast med förstås men då kanske även jord/bergvärme ska funderas på oxå.. :roll:

Har du ett radiatorsystem som aldrig behöver mer än 50° i framledning så är vp ett bra alternativ annars om det behövs typ 70° då det är som kallast rekomenderas pellets....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Trädkramarn
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 01 jan, 2009 17:00
Ort: Lappland

Inlägg av Trädkramarn »

Själv skulle jag granska ulmas kombination väldigt noga, verkar vara fina grejor, priset avskräcker inte heller. skulle jag köpa beg. så skulle ecotec A3 komma ifråga och därtill lämplig panna. A3-an är trots allt en sjusärdeles maskin, några få viktiga saker att hålla koll på så går den i alla väder.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Trädkramarn skrev:Själv skulle jag granska ulmas kombination väldigt noga, verkar vara fina grejor, priset avskräcker inte heller
Tycker nog att priset är högt för en panna-brännare med enkel fallrörsteknik utan några särskilda finesser om man får en CTC Ecoflex 6500:- billigare.

Annars tycker jag nog det vore synd att slänga ut panna och tank för att sätta in en ny pelletspanna. Askutrymme finns bra tilltaget i den gamla pannan och tanken ger en varmvattenkomfort som ingen pelletspanna kan nå upp till.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Min Arimax har funkat otroligt bra tillsammans med RB, o du har ju i stort samma panna
jag skulle välja att behålla pannan o vid en eventuellt pannhaveri sätta i en hyfsat enkel o billig panna som klarar framåt brinnande brännare
Tankarna bör hålla länge än

Att panna o brännare är av samma fabrikat eller avsedda för varandra anses inte ha någon betydelse

sen är det så att brännare o pannor med massor av finesser krånglar mer o brännarna är ofta låsta i sina inställningar som bara "experter" kommer åt
att justera med onödigt extra kostnader som följd
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Torsten: Tycker nog att priset är högt för en panna-brännare med enkel fallrörsteknik utan några särskilda finesser om man får en CTC Ecoflex 6500:- billigare.

Hur definierar du särskilda finesser?? Och vilka finesser saknar du på Ulmas paket?? Och vad är det för fel med enkel fallrörsteknik? Inga rörliga delar som behöver underhållas alls, men det kanske är dåligt?
Dessutom finns det ju laddpannor som är ännu billigare än ecoflex, tex EcoTec Mini Q.
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar