Från ved till pellets?

jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Från ved till pellets?

Inlägg av jan004 »

Jag har, i likhet med många andra, med stor behållning läst det mesta i Pelletsinfo. Eldar med ved i en finsk panna med keramik, Eneka 25 kW, mot en accumulatortank sedan 1986. Förbrukning cirka 18 m3 vad travat mått (Örby i Sjuhäradsbygden). Åldern, dvs min ålder, börjar nu ropa efter större bekvämlighet och då tror jag pellets är ett bra alternativ. Tänker mig en start på min pelletsera eldningssäsongen 2009/10. Tror det finns så många kunniga i detta forum så jag kan få hjälp att fundera på hur jag ska lösa det hela.
Sätta in en brännare i befintlig panna eller köpa ny? Vad tänka på?
Bulkförråd (av bekvämlighetsskäl) i carporten 5 m från pannrumsväggen i källaren. Skruvmatning eller vaccummatning? Risk för stopp, möjlighet att rensa?
Kommer säkert med fler frågor vad det lider!
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Det är en bra förutsättning att vara gammal vedeldare om man skall elda med pellets och då syftar jag inte den personliga åldern utan på erfarenheten. Eftersom jag växte upp på en bondgård hade jag grunmurad erfarenhet av vedelning stöttad med koks kalla vinternätter och uppskattade verkligen oljeeldningens bekvämlighet. Blev dock förvånad över hur enkel och bekväm pelletseldning faktiskt är. Visserligen till ett pris i kronor mot vedeldning men jag skulle inte tx kunna åka på tjänsteresa utomlands på vinter och lämna frugan med vedeldningen. Nu laddar jag bara förådet innan jag åker och det har aldrig krånglat än. För min del satte jag in en brännare i den gamla pannan, inte efektivas i % verkningsgrad men med oslagbara 18500sek i investering. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej Jan 004

Som du ser i min profil kör jag en Roslagsbrännare i en Arimax 25 som funkar mycket bra,det verkar ju som Eneka o Arimax är lika som två bär

Som jag ser det skall du absolut montera brännaren i nedre luckan o den skall vara framåtbrinnande,rostert måste bort

Eftersom jag kör RB utan det minsta problem rekomenderars den på det "varmaste"

Skall du dessutom montera den själv finn all el färdigkopplat,mycket enkel att istallera

MVH Tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Skall du dessutom montera den själv finns all el färdigkopplat, mycket enkel att installera" ?????

Hur det nu kan vara möjlig iom att matningen till brännaren MÅSTE genom överkokningsskyddet på pannan. Det är en fast installation som enl. reglerna ska tas om hand av en behörig.

Och överkokningsskyddet ska vara en "självständig" enhet, den får inte ingå i brännarens elektronik.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Från ved till pellets?

Inlägg av jan004 »

Håkan: Tack för ditt uppmuntrande svar. Jag fortsätter med mina funderingar och blir forhoppningsvis klar till hösten, som sagt.

Håkan:
Har för mig att försäljaren av pannan sa att Eneka byggdes av avhoppare från Arimax. Men, jag har endast en lucka på pannans framsida. När man öppnar den kan man dels ta ut asklådan, dels ta ur ett vertikalt galler (så att man kommer åt att raka ner askan genom rostret till asklådan. Rostret vilar i framkant mot en horisontell balk. Ovanför balken finns ett utrymme på cirka 7 cm. Brännaren ryms väl inte där utan att balken skärs av? Eller ska man sätta in brännaren mellan balken och asklådan?
Framåtbrinnande måste den säkert vara för att lågan ska få riktning mot "efterbrännkammaren".

Vänliga hälsningar
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Från ved till pellets?

Inlägg av jan004 »

Ursäkta mig Tutte. Det var naturligtvis dig jag vände mig till i andra delen av mitt förra inlägg.
Icecap: Jag tänker använda mig av behörig elektriker!
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Öö måste överkokningsskyddet gå på det sättet....

Har en Biona monterad i en arimax 35 och satte själv dit den och i styrningslådan fanns ett överhettningskydd som slår av brännaren ifall pannan blir för het.... Jag har medvetet testat det och ALL ström bryts i brännaren och matningen till brännaren om den överhettas.

Rekommenderar inte Bionan om man vill ha bekymmersfri pellets eldning

Vill du ha bekymmersfritt köp en brännare / panna av någon av de stora aktörerna som har utvecklat bort barnsjukdomarna och fått tillstånd en bekymmersfri produkt
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Brännare sitter i oljebrännarhålet som finns på sidan på den pannan. De gånger jag vill använda dyr pellets
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Från ved till pellets?

Inlägg av Torsten »

jan004 skrev:Ursäkta mig Tutte. Det var naturligtvis dig jag vände mig till i andra delen av mitt förra inlägg.
Icecap: Jag tänker använda mig av behörig elektriker!
Jan
Ja finessen med roslagsbrännaren är bl.a. att man inte behöver in och riva i det elektriska för att koppla in den till en vanlig oljepanna. Termostat och övertemperaturskydd följer med brännaren. Det här har säljare av olika brännarmärken som inte förstått saken härjat vilt om även förr i tråden: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ec2d5e7c4e

Elektriker eller inte gör du naturligtvis som du själv vill om. Nog blir det en mer avancerad koppling om du har acktank och ska styra brännaren från tanken och samtidigt styra laddningen från en rökgastermostat.

Att det fungerar bra för Tutte Gustav är väl en bra början. Mer hållbar brännare tror jag knappast går att finna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Jan 004
På min panna har jag skuret upp dragluckan så att brännaren sitter under rosteret,men detta måste bort vid pellets annars överhettas brännaren,asklådan kan man ju ta bort
Det kanske inte ser exakt lika ut på Eneka som Arimax,men monteringen av RB på min panna var inga problem

Icecap
Du är tydligen inte insatt i hur ett färdigkopplat system från RB funkar

Alla termostater o övriga elkomponenter är kopplade o levereras på detta sätt tillslagstermostatet placeras på tanken i ett dykrör frånslag o överhettning placeras på pannan i dykrör,alltså behöver man ej lossna någon el för att montera denna brännare sen sätter man i stickproppen o kör igång

Anser du fortfarande att RB ej uppfyller kraven för självinstallation??? Bör du väl framföra dina synpunkter till RB eller aktuell myndighet

MVH Tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Jag vet inte vad "lagen/försäkringsbolagen" säger men dom flesta brännarna har eget överhettningsskydd idag. Men SKA ändå kopplas över pannans överhettningsskyd enligt installationsanvisningarna. Klickar det ena så klickar förhoppningsvis inte det andra.

Man kan väl säga att Eurofiren också är pluggin likt TB'n om man inte följer Baxis instruktioner. Bara att trycka kabeln till PLC'n i vägguttaget och trycka i tempgivaren på lämplig plats så brinner det med säkerhet i form av överhettningsskyddet i PLC'n.

Vet att TB har andra instruktioner och kan inte säga om dessa är felaktiga.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

jan004 då du har en vedpanna så bör det inte vara några större problem med pelletseldning/brännare..
Nu har jag ingen aning om hur din panna ser ut men för uppåtbrinnande brännare så behöver du 15 cm fritt ovanför brännaren/ovanför luckan där brännaren ska monteras annars går det inte med en sån utan då är det framåtbrinnande el t.ex en janfire med lågriktare, Även om luvköppningen inte skulle vara stor nog så går det bra om man monterar en stos så brännaren kommer ut från pannan o bara lågan går in..

Iaf så ska överhettningsskyddet kopplas på pannan o om du ska köra mot acktanken (vv har du väl i den?) så ska tempgivaren som styr brännarstarten sitta på tanken, Gärna då med en styrning så du kan ställa start o stopptemp typ E-kontroll Tk1 el liknande..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Från ved till pellets?

Inlägg av jan004 »

Tutte Gustaf
Tack, jag förstår, det är ju bara att skippa asklådan så får brännaren plats under rostrets upplag. Keramiken ska jag väl låta vara kvar?

André
Har försökt klippa in en bild av den aktuella delen av pannan men inte lyckats. Någon länk till tillverkaren har jag inte (pannan slutade nog tillverkas innan Internet uppfanna?). Tack för din info i övrigt. Vv-slingan har jag i tanken, pannan har bara 60 liter vatten vill jag minnas.

Vänliga hälsningar
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Jan 004 Jag har låtit keramiken sitta kvar,ser ingen nackdel med detta
min brännare brinner rakt in i keramiken,det behövs ingen lågriktare

MVH Tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
jan004
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 12:39
Ort: ÖRBY

Från ved till pellets?

Inlägg av jan004 »

Hej igen!
Har nu funderat ytterligare några dagar. Nu är jag inne på att byta ut min anläggning - vedpanna och acc-tank - mot en pelletspanna/brännare. Som jag tidigare nämnt är jag nu ute efter att uppnå större bekvämlighet. Pannan o tanken är ju trots allt 23 år gamla - men fungerar iofs klockrent. Tar gärna emot synpunkter på mitt "tänk".
Jan
Ulmabrännare i Ulma-panna, Derome-pellets bulk, som sugs från förråd Mafa Villa till dygnsförråd Ulma Air Move.
Skriv svar