Lamdan?

Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jaså, du har köpt ett PICKit2? :-) Bra grej.

Till frågan:
RA3 är även -MCLR (+VPP), DEN VILL DU HA LEDIG!!!! Använd inte den som port! Kan i övrigt inte driva något vidare.

RA4 & RA5 används till analoga ingångar, denna AD-funktion ska slås av, det har du gjort på ANSEL & ANSELH. Du måste även setta CONFIG till internklocka, ingen klocka ut, pinnarna som vanlig port.

Har du "saknar pinnar"-problem vill jag tipsa om att Microchip faktisk tillåter att man samplar ett fåtal kretsar GRATIS! Är du smart tar du en 40-pinnars PIC18Fxxxx med massor av minne och grejer, kostar ju inget och du har ett överflöde av allting vilket är bra när man utvecklar.

Med en PIC18Fxxxx fungerar PICKit2 även som en ICD vilket betyder att du kan stega programmet igenom steg för steg MEDAN ALLTING SITTER I KRETSKORTET, alltså "på riktigt"! Med alla grejer anslutna osv.

Man kan låta den köra till ett visst punkt, stoppa den, läsa/ändra minnen/portar och köra vidare och en massa annat roligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Tack för svar!

Jo, en PICKit2 förgyller mitt skrivbord. Köpte starterkitet med MPLAB och ett litet demokort för 20-pinnars PIC'ar. MPLAB tyckte jag var skräp och kör nu med MikroC istället. Mycket trevligare. Och demokortet var inte mycket att ha heller, så jag hade egentligen kunnat köpt bara programmeraren och sparat en hundring. Men jag har inte listat ut om det går att använda MikroC med PICkit-programmeraren i ICD-läge?

Måste man ha PIC18Fxxx för att kunna köra ICD? Det går inte med PIC16Fxxx?

RA3 står det att man ska kunna ha som I/O (input only), men jag förstod inte hur man kan kombinera det med Vpp och -MCLR som du säger. Kanske bäst att låta den vara ifred. Jag är då två portar kort med min PIC116F690 och måste upp en nivå. Ev löser en PIC16F886 problemet (om nu ICD fungerar på den vilket vore väldigt trevligt!). Kostar 49 Kr på Kjell & Company så det är inte så belastande.

INTOSCIO-flaggan är nog den jag glömt kryssa i tror jag, angående att RA4 och RA5 inte fungerar. Ev även stänga av ADC och Comparators i ADCON och CMCON. Kan inte testa just nu för jag sitter på jobbet... :roll:
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag använder själv MikroC, det är trevligt men tyvärr inte vassaste verktyg i lådan. Jag har upplevd lite buggar då och då men de har alltid gått att lösa.

Jag är dock tveksam till att du kan använda PICKit2'an i ICD-läge i MikroC, de har ju en egen "dongel" till detta och det är nog bara den de supporter.

MEN kör du med PIC18 finns det en C till MPLAB som kan tankas hem, det finns en "studentversion" som är aktiv i 60 dagar men råkar man installera om den gäller de 60 dagar från det nya installationsdatum...

PICKit2 kan köra som ICD på alla(?) PIC18Fxxx och på de nyare PIC16Fxxxx men exakt vilka står på Microchips' hemsida.

Fördelen med PIC18 är att man har mer minne och färre banker men ska du använda lilla kortet som är med PICKit2 är du ju "lite" begränsat i vilka du kan välja.

Och samplingen betyder att det kommer ett lite paket hem i din brevlåda, inget köpkrav, faktura eller något, bara trevliga saker. Dock högst 3 kretsar åt gången och det kan ta en vecka eller så.

Det får ju sägas att vara en del billigare än vadfansomhelst...

I övrigt vill jag rekommendera Svenska Elektronikforumet till denna sorts frågor.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Ok, tack för tipsen!

Till Svenska Elektronikforum vi gå! (jag har redan varit där och lurat lite...)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Ok, lite follow-up på vad som hänt. Jag har köpt en LC-1, likadan som anivision har (se tidigare inlägg i tråden).

Problem 1 som dök upp var håltagning och gängning i rökröret. Hittade en 16,5 mm borr på stan. Gängtapp var värre. Kostar drygt 400 spänn om man köper en ny. Hittade dock en på Tradera för 80 spänn som fungerade finfint.
Så jag borrade först med en 8 mm borr och sen med 16,5 mm borren. Troligen ett misstag att "förborra" eftersom den stora borren då högg tag i det lilla hålet med följd att den hoppade och for som en galning. Trodde jag skulle bli galen... Men det gick vägen trots allt. Gängningen gjordes med en svängarm från min gamla Kamasa-tools låda med diverse hylsor. Svängarmen är den som man kan sätta hylsan i mitten och vrida lika på båda sidor. Men lite kreativt pusslande med hylsor hittade jag en kombination som fick utgöra gångtappshållare. Med detta gick det "enkelt" att gänga upp. Och det blev finfint resultat. Stort Puh!
Just placering av hål, håltagning och gängning har jag våndats för i veckor. Men nån gång får man ta tag i det... :)

Hålet sitter nu i rökröret nära pannan, ca 15 cm ovanför sensorn för rökgastempen om ni känner till Biomaticen.

Problem 2. Matningspänning till LC-1. Den ska ha 12 V, minst 5 A. Och det är inte bara att ta vilken batterieleminator som helst. Så det fick bli ett gammalt ATX-nätaggregat som ju har massor av kräm. Det är inte helt trivialt att använda då man måste ha en "last" till nätagget för att den ska fungera. Det finns flera beskrivningar på nätet för detta hur man omvandlar ett ATX-nätagg till lab-nätdel. (googla). Jag satte en gammal hårddisk som "last" så jag skulle få en stabil spänning ut. Fungerar finfint nu, men ser ut som ett kråkbo. Det får fixas till så småningom.

Problem 3. LAbWorks programvaran som medföljer verkar bara logga i logfunktionsfönstret upp till lambda 1.523 vilket är för lågt. Den har också en mätare som visar momentanvärden och den går upp till sisådär lambda 6. Men jag skulle gärna vilja köra loggning via PC för att kolla hur inställningarna svänger. Om nån vet hur man kan ställa om skalan i logfönstret så den inte sätter taket vid 1.523 så vore jag tacksam för tips!

Slutsats. Det är ett fantastiskt hjälpmedel för att trimma in pannan, men samtidigt inte problemfritt. Lambdavärdena slår ibland lite upp och ner ibland ända ner mot 1.3 och upp mot 1.9 så det är svårt att ibland se "trenden" och hitta rätt medelvärde. Det beror också lite på om man är i början av förbränningscykeln eller i slutet. Jag misstänker att min dragbegränsare är lite klen och att draget inte är helt stabilt...
Jag har från mina protokoll från tidigare injustering kvitto på att lambda 1.65 borde vara ett bra mål för min injustering, så det är det jag siktar på.

Ibland verkar det vara verkningslöst att dra på mer fläkt. Lambdavärdet "svarar" inte alltid som man förväntar sig. Knepigt.. Beror kanske på placeringen av lambdan som inte är helt centrerad i röret (nåt som Karla påpekade).
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Hej Barsk, jag fick ändra skalan på lambdavärdet första gången jag körde men jag kommer inte riktigt ihåg hur bara. Jag ska köra igång min laptop imorgon så återkommer jag med ett svar.

mvh
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

anivision skrev:Hej Barsk, jag fick ändra skalan på lambdavärdet första gången jag körde men jag kommer inte riktigt ihåg hur bara. Jag ska köra igång min laptop imorgon så återkommer jag med ett svar.

mvh
Lugn, hittade det själv. "Extended range". Sen var saken biff!.

Utmärkt funktion också med triggad logg. Då startar loggningen automatiskt när lambdaväret pannan är igång och stoppar när den är klar. Jag satte brytvärdet på 2.5 lambda.

Intressant att se hur förbränningsvärdena kan "kantra". Om man t.ex har aningen för låg fläkt, dvs syreunderskott under en tid så kan lambda värdet vara ok, men långsamt sjunkande. Dock ansamlas bränsle eftersom det förbränns för långsamt och helt plötsligt kan lambdan krypa ner mot 1.3. Även om man då ökar fläkten lite så tar det lång tid innan allt ansamlat bränsle har förbrännts och en ny balans uppnås.
Samma sak med för hög fläkt, först händer nästan inget, men efter att bränslet har förbrännts och syreöverskottet blir ett faktum, då rakar lambdan i höjden med ett huj. Så man måste helt klart ha balans totalt sett. Tar ett bra tag att få koll på inställningarnma helt klart.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Man får också lägga med i beräkningen att du kan få detta fenomen om du har lite för mycket bränsle i koppen så du täcker för lufttillförseln under en kortare period. Detta kan uppstå när varje matningcykel träder in med internskruven (den rör om i eldhärden). Här är en nackdelen med denna brännarkonstruktion, den är väldigt känslig om du övermatar den.

Sedan får du beräkna lite tröghet i Lambdan innan den reagerar, så i stort sett så kan du ha bra eller dålig förbränning under längre perioder. Det som vore intressant är om du hade ett instrument så att du även kunde kontrollera och ha koll på CO- halten när du trimmar in systemet.

Denna brännare bör klara att ligga längre perioder ned mot 1.4 utan att den ska sota. Alltså ge för höga utsläpp i ppm (CO- halt). Sedan försöka att hålla den mellan detta och max 1.8 så har du varken underskott eller för mycket luft. Om du har en jämn förbränning så ska ett vanligt litet instrument typ Testo 325 ligga och pendla på max 1-2% på O2. Ibland kan det bära iväg, det beror helt på bränslekvaliteten och omrörning i koppen. Men det ska snabbt stabilisera sig inom någon minut om det är okej, du kan även få sämre resultat om du som exempel kört en längre period utan att göra rent pannan/brännaren.

Du kan även jämföra lambdavärdet med O2.
1,4- 1,8 lambdavärde
ca: 5,0-9,0 O2%
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Ja, jag har ägnat några timmar i pannrummet stirrande på dataloggarna till min sambos stora förtjusning. Så jag har börjat få en bra förståelse för vad som påverkar lambdavärdet. Matningen i Biomaticen går med intervaller och det ser man väldigt tydligt i hur lambdavärdet börjar stiga när bränslet tar slut och sjunka när nytt matas in. Också de variationer du nämner med att bränslet inte är homogent märks tydligt, dvs ibland brakar värdet iväg uppåt eller neråt beroende på hur bränslet hamnar i koppen. Normalt stabiliserar det sig, men inte alltid... Exmpelvis hade jag en perfekt jämn förbränning med mineffekten, och då gick den periodiska renblåsningen med full fläkt igång. Det bränner slut på bränslet och lambdan brakar i höjden. Det hämtade det sig aldrig från på de 15 minuter jag följde förloppet. Så jag fick sänka fläkten ett snäpp där trots att det var "perfekt" innan. Man får försöka kompromissa lite och hitta ett läge som funkar Ok med olika förutsättningar. Det tar tid...

Helt klart skulle det finnas ett stort värde i att ha en kontinuerlig styrning av bränsle eller fläkt utifrån lambdavärdet. Som det är nu är det lite lotteri om det blir perfekt. Oftast stabiliseras värdet på rätt nivå efter en tid, det kan gå en 15 minuter utanför de gränser jag vill ha ( 1.5-1.8 ) innan man är tillbaka. Och värdena förändras också lite mellan sotningar/rengöringar. Inte så mycket som jag trodde, men lite.

Att du nämner 1.4 som Ok låter bra. Ibland hamnar jag neråt där.

Du nämner CO-mätare som komplement till mätningen. Hur ska man tolka CO-värdet som stöd vid intrimmningen?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Jag funderar på att bygga ihop något som styr fläktens varvtal utefter lambdavärdet. Det är nog det lättaste sättet för att få det konstant då ändring av fläkten ger en omedelbar effekt på förbränningen.
Jag vet dock inte riktigt hur jag ska åstakomma detta :(
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Inlägg av Jarina »

det viktigaste är nog också att matningen blir jämn med så korta intervaller som möjligt också
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Matningen i Biomaticen kan man inte göra så mycket åt. Motorn går ju med konstant hastighet och det styrningen gör är att sätta på motorn i olika långa intervallerberoende på intrimmningen. Med 100% matning så går motorn kontinuerligt, med 50% matning så går motorn 50% av tiden.
Så vid låga effektuttag som i biomaticens min-läge så kommer det mycket bränsle under tiden motorn matar. Sen inget under väntetiden och sen mycket igen.

Det bästa vore en motor som gick olika fort men kontinuerligt...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

anivision skrev:Jag funderar på att bygga ihop något som styr fläktens varvtal utefter lambdavärdet. Det är nog det lättaste sättet för att få det konstant då ändring av fläkten ger en omedelbar effekt på förbränningen.
Jag vet dock inte riktigt hur jag ska åstakomma detta :(
Det var ju min idé! :wink:

Jag tänker bygga en egen "intelligent" MTS-display (dvs mätartavla som läser LC-1'ans serieprotokoll) baserat på en mikrokontroller och LCD-display. Den skulle då också kunna läsa av fläktmotorns in-spänning (som är 0-230V AC) och "moderera" denna efter lambdavärdet. Dvs man kopplar in min display med tillhörande elektronik i serie mellan pannan och fläktmotorn. Mikrokontrollern kan läsa av likspänningsnivåer från 0-5 V så in-spänningen från pannan måste konverteras till detta och på samma sätt får man skapa en ny ut-spänning i nivån 0-230 V AC som driver fläkten. Exakt hur man gör konverteringen mellan 0-230V AC till mikrokontrollerns 0-5 V DC återstår att lösa, det är elektronikfrågan. Resten är programmering och det kan jag! :) Iofs är det lite styr-och-regler teknik i det hela som jag är hyffsat rostig på, men så svårt ska det inte vara. Det behöver bara modereras lite när pannan är rätt injusterad i grunden.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Barsk skrev:
Du nämner CO-mätare som komplement till mätningen. Hur ska man tolka CO-värdet som stöd vid intrimmningen?
Jo, den ser du med ett rökgasinstrument. CO bör ligga mellan 10-300ppm.
Kommer du över 300 ppm så finns risken att det börjar sota, och du kan även få hög CO om du ligger med ett för högt luftöverskott.

Syre + kol efter förbränningen:

Koldioxid (CO2) fullständig förbränning (Målsättningvärde ca 13%)

Kolmonoxid (CO) ofullständig förbränning
Kol (C) SOT ofullständig förbränning
Syre (O) luftöverskot


Förbränningsteknik i grova drag
(bränsle – reaktion - avgaser):

Luft = syre + (kväve)
Bränsle = Kol

Reaktionen: kol + syre=koldioxid +energi

RÖKGASER =koldioxid + kolmonoxid+ syre + energi + kväve+ vatten +sot

Sammansättning
t.ex.
14% koldioxid
400 ppm kolmonoxid
5% syre
220 oC rök.temp
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Barsk skrev:
anivision skrev:Jag funderar på att bygga ihop något som styr fläktens varvtal utefter lambdavärdet. Det är nog det lättaste sättet för att få det konstant då ändring av fläkten ger en omedelbar effekt på förbränningen.
Jag vet dock inte riktigt hur jag ska åstakomma detta :(
Det var ju min idé! :wink:
Sorry, idé-intrång :lol:

Barsk skrev:Den skulle då också kunna läsa av fläktmotorns in-spänning (som är 0-230V AC) och "moderera" denna efter lambdavärdet.
Varför inte strunta i fläktmotorns in-spänning helt och koppla 230V direkt till styrkortet som sedan styr fläkten. Det enda man gör då för att minska effekten på bränaren är ju att minska matningen, styrkortet styr ju sedan fläkten automatiskt till inställt lambda-värde, m.a.o. automatiken arbetar alltid för att nå optimal förbränning (rätt lambda-värde).
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Skriv svar