biowarm

Här diskuteras fabrikatspecifika frågor för övriga fabrikat
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Kollade spridningen idag, kikade bara i lilla tittluckan som finns på brännaren, ser ut som att fördelar sig ganska jämt över hela ytan.

Deasstore: Hur mycket vinkel har du på fallröret? Min ligger nog runt 45-50 grader.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej.
Vinkel på fallröret ligger nog på ca 40°. Tycker att den bör räcka med tanke på att pelletsen har bra fart ner i brännaren.

Som det är nu så lägger pelletsen på vänstra sidan av rostret. Det är nästa så att man ser rostret skymta fram på högersidan.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

har ni förrådet framför pannan eller står den brevid. Det kan ju vara en ganska stor skillnad när det gäller utformingen på plåten.

Just nu så prova jag att vecka styrplåten för att få så bra spridning som möjligt .. Men det tycks ändå bli fel. får nog försöka med att vika upp ena hörnet på den sida som pelletsen hamnar. Har ni uppvikta hörn på eran styrplåt.??
Jag hade det förrut men det var inte optimalt när jag körde med behållaren framför pannan.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

funderar på om man ska göra en tråd till med instruktioner på denna brännare. Samt vad man bör tänka på osv.
Känns som att denna tråd har dött ut lite. Finns det några mer biowarm användare i sverige.

Eller är det endast vi som är kvar.. :D

Håller fortfarande på med justering av styrplåt. Inte ofta som jag tar mig tid att kolla på det. utan jag gör det när jag sotar. dvs 1gång i veckan. Men det blir hela tiden bättre & bättre.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Ber om ursäkt att jag inte svarat, men jag har inte behövt sotat ännu så jag har inte kunnat kolla hur plåten ser ut riktigt. Jag gör det nästa gång jag sotar tänkte jag.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

oj,oj,oj!

Har du itne behövt sot ännu..??

Hur länge kan du kör utan att skrapa bort sotet ifrån rostret.
Jag kan max köra i 7dagar. sedan måste jag sota ur brännaren.

Fast det klart. Det går nog åt 400 liter pellets på en vecka.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Hehe nej jag har faktiskt inte behövt sota ännu, så här länge har det aldrig gått innan jag behövt sota. Är nog dags iaf då rökgastempen är ca 50 grader högre nu än nysotad.
Har gått åt 1,5 pall sedan den 25:e september, kanske sotade då men tror inte jag gjorde det (fick leverans då).

Brukar skrapa rostret vara gång jag sotar, hur ofta det blir varierar, oftast oftare än den sista perioden då. Blir mer sotning på vintern då det går mer pellets naturligtvis, om det nu är kallt också.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

jösses.

Vad har du för superinställningar. Jag måste sota rostret varje vecka. Annars blir det så mycket sot på rostret så då tänder den inte.
hmm undrar om de ändå inte är något fel på brännaren iallafall. :(

Jag får en stor sotkaka efter bara en veckas körning. Och till följd av det så hoppar pelletsen över rostret och hamnar i pannan.

Du kör iofs i nedre luckan på ved sidan. Verkar som att det fungerar bäst där iallafall. kan ju vara det att du får mer fart på pelletsen ner i fallröret. vilket gör att det fungerar bättre. Kan det stämma ??
Som det känns nu så får jag nog ta och bygga en baffel till vedsidan och sätta tillbaks brännaren i nedre luckan.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Kan ta lite bilder när jag sotar, dels på fallplåten och sen hur rostret ser ut nu då den har gått länge så får du jämföra.
Ska försöka hinna sota imorgon, och om jag kommer ihåg det.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

mm. vore nog till stor hjälp.

Visst, jag har ringt snubben som installerade brännaren en gång i tiden.
Men ett svar som: -Justerar fallplåten lite till . Är inte till så stor hjälp. Vore bra att ha något att gämföra med..
Jag vet att det bör fungera med den lutning jag på fallröret. Eftersom återförsäljaren har samma vinkel ungefär.
(ca 40°)

Ska nog ringa biotronic. Fråga om de har några tips.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Blev inte förrens idag jag sotade, har hjälp min kära mor med sin dator några dagar och lite annat bös. Men här kommer lite bilder som utlovat.
Hoppas du har bra uppkoppling för det är tunga bilder.

Bild
Här har hela ekipaget.

Bild
Så såg det ut när jag drog ut brännaren från pannan.

Bild
Här har jag endast borstat av den med en pensel, inga beläggningar att tala om direkt.

Bild
Här är skyddsplåten bortskruvad, bild uppifrån, du känner säkert igen dig

Bild
Fallplåten framifrån

Bild
Fallplåten i profil

Bild
Ytterligare en bild på fallplåten

Bild
Här allt skrapat och ihop satt förutom en del.

Bild
Första spaden aska, fint pulver utan stora koks eller andra klumpar.

Bild
Plåten som sitter i pannan som sänkte rökgastemperaturen för mig.

Bild
Här sitter plåten på plats, sitter en plåtpinne för att hålla fast den.

Bild
Rökgastemperatur efter 30 min drift, innan sotning så låg den på ca 240

http://www.youtube.com/watch?v=ka42ty7zUHA
Filmsnutt så du kan se hur lågan är och hur det är fördelat.

Fick ut drygt 20 liter aska, så mycket har jag aldrig fått ut förut, har då aldrig väntat så länge med att aska heller iofs.

Hoppas att det kan hjälpa lite grann iaf.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Tackar så mycket för alla fina bilder. =)
Uppskattar att du tar dig tid att ta dessa bilder. :cheers:

Det är faktistk till en hjälp.
Ser att jag inte har min styrplåt så nedåt böjt som du har.

Senast jag sotade hade de faktistk blivit lite bättre. Men det blir avsevärt mer aska på rostret där det brinner.
Det blir som sagt ingen hård sintring. Utan en stor kocka med aska
som jag lätt får bort men jag får dock göra rent rostret med stålborste.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Hur gick det? Blev det något skillnad?
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp. Det har blivit bättre nu när jag provade att böja ner plåten lite mer.
Nu så det fördelar sig pellet jämnare. Har lyckats köra en vecka utan att behöva sota ur brännaren. Ska prova att köra på lägre effekt också för att se om den går bättre. Tycker ju att man bör kunna köra ett par veckor utan problem med aksa som fastnar på rostret. Brännaren kan ju gå bättre på lite lägre effekt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Jag har inte sotat sedan jag tog korten, men blir snart iaf då svärfar ska sota skorsten. Skönt att det blivit lite bättre iaf.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Skriv svar