Blinkar rött växelvis Termok. & Elspiral

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
aronsson
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Blinkar rött växelvis Termok. & Elspiral

Inlägg av aronsson »

Jag hade strul med min Brännare och trodde styrboxen var kass (kanske inte uteslutet ännu)

Har nu fått hem en utbytesbox, men har inte bytt den ännu då jag har fått fart på den gamla.

Däremot hittad jag att det var avbrott i min elspiral. Och dessa var restade och gick inte att få tag på.

Jag fick rådet att koppla bort den och tända med tändvättska och sedan köra på M-läget.

Problemet nu är att det går ca. 2 timmar. Sedan blinkar Termok och Elspiral växelvis. Vad jag kunnat läsa i manualen så hittar jag inte denna felkod, utan när de lyser så ska det vara microbrytaren, men jag tror inte att blinkar växelvis då. Vad jag testat så kan den gå ner på sparlåga om jag sänker termostaten, men det hjälper inte. Nästa gång jag går ut i pannrummet så blinkar det igen.

Vad är problemet... Är det att den överhettar och termokontakten slår ifrån? Pannans maxtermostat har inte slagit ifrån. Kan det vara styrboxen i alla fall? Har ingen lust att prova den "nya" ifall det händer något med den.

Tacksam för råd och idéer. Själv har jag aldrig tidigare kört på M-läget.

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

går ej få tag i elspiral ???

Inlägg av C.M.R. »

Här finns elspiraler i alla fall, lev.tid 1dag

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Senast redigerad av C.M.R. den tor 08 apr, 2010 23:08, redigerad totalt 3 gång.
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
aronsson
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 04 mar, 2007 22:13
Ort: Vilsen Värmlänning i Södra Kilsbergen

Inlägg av aronsson »

Har nu fått reda på att problemet med Växelvis blinkande är en felkod från programvaran i styrboxen.
I detta fall beror det på en bugg i programvaran i Epromen. Så det ska lösa sig med en ny Eprom.

Ett tips till er andra kanske är att prova M-läget så att det funkar. Det är inget kul när det är kallt och E-spiralen pajjar, kan vara bra att det fungerar med M-läget då.

/Andreas
Janfire brännare Flex-A 2002
Nibe Pellux 2007
Baxi lv12 2022
Mindre tank på 300l
Bulkföråd ca. 10m3
Hus 160kvm (kulvert) + Gäststuga 70kvm
Skriv svar