Råd mottages!

JonteF
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 okt, 2008 18:16

Råd mottages!

Inlägg av JonteF »

Har precis köpt en villa i Varberg, 1,5 plans, 135 kvm och en källare på dryga 100 kvm.
Det står nu en kombipanna, CTC Regent från 1993. Kan jag sätta på en
pelletsbrännare så att den funkar tillfreds eller är pannan dålig för
detta ändamål? Någon speciell brännare som funkar "extra" bra till denna panna? Vad är det som avgör vilka pannor som passar bra till pelletsbrännare?

Vad behövs mer för material för att det ska funka bra, asksug, dragregulator, veckoförråd, något mer? Hur ofta behöver man sota och tömma aska?
Hur mycket underhåll krävs? Uppskatningsvis med utgång från mina uppgifter, hur mycket pellets tror ni det går på ett år?
Vilka problem kan uppstå?

Har fått en offert på Roslagsbrännaren, Brännare: 14 900:- Skruv: 2500:-och ett Mafa veckoförråd för 2500:- Summa: 19 900:-
Och en offert på Ulma, Brännare inkl. skruv: 19 800:- Mafaförråd: 2 500:- installation: 3 900:- (krävs för att garantin skall gälla) Summa: 26 200:-
Samt dragregulator: 1 100:- .....För denna installation krävs elektriker ca. 900:-

Är Ulman värd de tusenlapparna mer?

Mycket frågor, men jag är helt grön på området....
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tycker inte Ulma är värd att betala mer för. Själv gav jag 18600 för min brännare med förråd och skruv och installationen gjorde jag själv. Ingreppet i elsystemet fick jag klart beskrivet av säljaren och innebar faktiskt bara att man kopplade förbi panntermostaten.

Har bekanta som kört 28 ton pellets genom en roslagsbrännare utan annan reparation än utbyte av tändelement. En hållbar konstruktion med andra ord.
Ulma är en ny produkt som marknadsförs stenhårt här på forumet, men ännu vet ingen vilka problem den kan föra med sig.
Ett problem kan redan nu förutses, sprickor i det runda brännarröret.
Konstruktionstekniskt är ett runt brännarrör en förkastlig lösning. I en buktad plåt som utsätts för stark upphettning på vissa ställen blir det mycket starka värmespänningar som efter en tid leder till sprickor.
Vi har redan facit i hand när det gäller runda brännarrör. Viking Bio och PX21 är två mycket vanliga brännare med runda rör, som båda har sin svagaste punkt just i brännarröret - det spricker och behöver bytas.

Vad gäller garantier så har du ett års garanti på delarna till Ulma förutom tändanordningen. Roslagsbrännaren ger dig 4 års garanti på allt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Har inte så mycket erfarenhet av andra brännare än Roslagsbrännaren
men den funkar i alla fall till %,jämfört med många andra,som har problem med både brännarrör o internskruvar
dessutom lång garanti o en utmärkt support.
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Har bara erfarenhet av Janfire NH som har fungerat klockrent i min gamla skitpanna.

Men förbrukningsmässigt: jag blev mörkrädd då jag började med pellets 2005-12-22, den slukade ju pellets i ett förfärande tempo! Sedan, efter ett par år, märkte jag att de 3 kallaste månader slukar ung. hälften av årets förbrukning! Så bli inte rädd när det "smäller", det kommer att lugna sig!

Tidigare gick det åt runt 3½m³ olja per år här och nu går det åt ca: 6½t pellets, det kan ge dig en fingervisning om förbruket.

Dragregulator är ett "måste" som i "en mycket bra idé som ger jämnare arbetsvillkor för brännaren när det behövs", kan kraftigt rekommenderas men man kan faktisk överleva utan...

Panna osv. kan jag inte nog till att uttala mig om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

BIO NORDIC B16

Inlägg av pannlover »

Som sagt B16 har jag i min panna fungerar kanonbra. Inne på 3:e året nu :D
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Runda brännarrör behöver inte vara ett problem.
Verkar fungera utmärkt på Bionan.

En av de saker som fungerat utmärkt från början på dem, inte allt som gjort det 8)

Har gått strax under 20ton pellets genom min anläggning vid det här laget.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Torsten skrev:Tycker inte Ulma är värd att betala mer för. Själv gav jag 18600 för min brännare med förråd och skruv och installationen gjorde jag själv. Ingreppet i elsystemet fick jag klart beskrivet av säljaren och innebar faktiskt bara att man kopplade förbi panntermostaten.

Har bekanta som kört 28 ton pellets genom en roslagsbrännare utan annan reparation än utbyte av tändelement. En hållbar konstruktion med andra ord.
Ulma är en ny produkt som marknadsförs stenhårt här på forumet, men ännu vet ingen vilka problem den kan föra med sig.
Ett problem kan redan nu förutses, sprickor i det runda brännarröret.
Konstruktionstekniskt är ett runt brännarrör en förkastlig lösning. I en buktad plåt som utsätts för stark upphettning på vissa ställen blir det mycket starka värmespänningar som efter en tid leder till sprickor.
Vi har redan facit i hand när det gäller runda brännarrör. Viking Bio och PX21 är två mycket vanliga brännare med runda rör, som båda har sin svagaste punkt just i brännarröret - det spricker och behöver bytas.

Vad gäller garantier så har du ett års garanti på delarna till Ulma förutom tändanordningen. Roslagsbrännaren ger dig 4 års garanti på allt.
Torsten, vet inte vart ifrån du fått att ULMA marknadsförs hårdare än något annat fabrikat här på forumet. Tycker alla som är med här förespråkar sina val av brännare.

Sedan att du påstår att runda brännarrör håller sämre kan jag inte riktigt hålla med om. Allt har att göra med hur man tillverkar, så som val av material, svetsalternativ mm. Du har lika mycket fel på andra fabrikat, så där vet jag att du har fel. En av orsakerna till att ett brännarrör eller kopp, roster går sönder är att man gjort justeringen fel från början. Man kör oftast brännaren på för hög effekt samt i pannor som har ett för högt mottryck i eldstaden så att värmen går bakåt i brännaren.

Jag har en bekant som kört en ULMA brännare i en CTC Regent i 2,5 år nu utan ett enda driftstopp. I CTC regenten sitter brännaren i vedluckan, och keramiken är urplockad och ersatt av en asklåda. Inga tendenser till slitage. Kör själv en ULMA i min CTC 1200, inne på två år nu i februari 2009 och har inte haft några driftstopp alls. Inga tendenser på slitage. Har två PX21 brännare, en från 2006 samt en från 2003 och har ännu inte bytt något rör på grund av sprickor eller slitage. I den ena px21:an från 2006 sitter det ett gjutet rör och det håller ännu fast dom påstår att detta håller sämre.

Gör man justeringen av brännaren rätt ifrån början, och underhåller detta samt matningsskruv, förråd så har man inte heller så mycket problem.
Det finns inga brännare på marknaden idag som du bara kan stoppa i en panna och köra utan att justera för att uppnå optimal förbränning. Visst kan man göra installationen själv om man är händig och vet hur man ska installera för att uppnå bra resultat, men sedan att strunta i justeringen av rökgaserna, dragförhållanden mm är helt vansinnigt som vissa påstår att man inte behöver, jag vill kalla detta dum snålhet.
Då är det som bäddat för problem, och vanligtvis så gnäller man på produkten!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Karla1 skrev: Visst kan man göra installationen själv om man är händig och vet hur man ska installera för att uppnå bra resultat, men sedan att strunta i justeringen av rökgaserna, dragförhållanden mm är helt vansinnigt som vissa påstår att man inte behöver, jag vill kalla detta dum snålhet.
Då är det som bäddat för problem, och vanligtvis så gnäller man på produkten!
Dessa raderna skulle nästan klistras nånstans.
Som en av våra leverantörer sa vid ett möte vi hade för ett par år sedan:

-"We´re scared to infinity of ballpark figures".
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
JonteF
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 okt, 2008 18:16

Inlägg av JonteF »

Tack för alla svar!!

Kompleterar med ytterligare frågor....
Skiljer det mycket mellan de olika pelletsmärken? Är den pellets som är dyrare "bättre" än billig? På vilket sätt skiljer sig pelletsen åt?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Japp, det kan vara stor skillnad men det har oftast inget med priset att göra, det skiljer sig helt enkelt mycket beroende på produktionsanläggningen, råvaror osv, det vanligaste klagomålet är nog att många gnäller på att det är mycket spån i pelletsen, en del brännare/skruvar verkar vara känsliga för detta.

Ännu en anledning till att det är rätt meningslöst att betala dyra pengar till någon för att justera in din brännare eftersom den justeringen oftast är i stort sett meningslös nästa gång du köper pellets, en enkel övermatad brännare har dessutom så ojämn matning att det är ännu mera meningslöst att försöka få till en vettig justering, men det är givetvis en smaksak om man är sugen på att lägga pengar på det, om man har en brännare med lite mera exakt matning så kan ju eventuellt ta sig en funderare på om det kan vara lönt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Att en övermatat brännare skulle vara inexakt i matningen är skitsnack... till viss del! Vissa sätt att lösa matningen är inte bra, andra har ett välfungerande system.

Men likaväl är det så att pellets generellt har 4,8Wh/g och detta värde beror faktisk bara på fukthalten.

Vissa brännare har dock matningssystem som gör att de fungerar dåligt med pellets som är mjukare än en viss gräns, andra har inget problem alls.

Och då skruvar generellt matar m³ har hårdheten (= tätheten) en ganska avgörande betydelse, speciellt eftersom "mjuka" pellets oftast är strävare och av den anledning matas långsammare fram.

Men har man en brännare som enkelt kan inställas (helst digitalt då man lätt kan ställa tillbaka) och som har ett pålitligt doseringssystem är det inget problem.

Skillnaden är ganska avsevärd: en mjuk pellets kan ligga på 650g/L och den Norska Brunpellets kan ligga på 760g/L och då den senare är mycket hal och "rinner" bra ställer jag brännaren till 780g/L vid 8mm och 790g/L vid 6mm.

Långa flexkruvar med mjuka pellets är att begära trubbel enl. vad jag har läst här.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Läs vad jag skrev, "enkel övermatad brännare", en enkel övermatad brännare med en skruv från förrådet som matar pellets ner i brännaren (det är det som är en enkel övermatad brännare, det var inget påhopp på din lilla NH) matar pellets ojämt, finns inget skitsnack inblandat alls, jag känner inte till någon skruv som klarar att mata pellets jämt till brännaren,
men om du vet någon i normal prisklass så berätta gärna.

En NH är ingen enkel brännare, den har fotocell och internskruv, då är det ingen enkel brännare längre.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Icecap skrev:
Långa flexkruvar med mjuka pellets är att begära trubbel enl. vad jag har läst här.
Det där är nog med sanningen överensstämmande ja.
Min är ju bara 2meter(genom vägg till nästa rum där förrådet står), när det är mycket spån å mjuka pelletar så går den ganska tungt, minst sagt. Brännaren har inga bekymmer med det men skruven tar nog stryk i längden.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

micke_932: "En NH är ingen enkel brännare, den har fotocell och internskruv, då är det ingen enkel brännare längre."

Nej, en Janfire NH är ingen enkel (som i "primitiv") brännare, dess styrsystem är något i hästväg och även om att det var en del problem med askskrapningen i sin tid vet jag att dessa är nästan borta, dels pga. lite mekaniska ändringar men kanske mest pga. ändringar i styrningen och NÄR den ska skrapa rent i brännkoppen.

Och jag skulle bra gärna vilja veta var den fotocell sitter i en NH, jag har aldrig sett någon sådan och jag har ett ganska "intimt" kännedom om all elektronik i den brännare då det är jag som har designad styrningen, i enlighet med Janfire's krav och önskemål. Detta gäller båda hårdvaran och mjukvaran samt det serviceprogram som finns.

Brännkoppen övervakas med en termogivare, just nu kör min brännare och där jag mäter i koppen är det 379°C varmt, detta då jag har placera den lite långt bak där den blir kyld en del av inkommande luft från fläkten, längre ut i brännkoppen är det runt 700-800°C.

Fallrörets temperatur övervakas också, om det överstiger en viss gräns minskas matningen beroende på hur mycket överhettning det är fast fläkten ökar i förhållande till matningen för att ge ett luftöverskott som ska bränna bort uppmagasinerat matrial, stiger temperaturen likaväl över 100 grader stoppas all matning men fläkten kör fortfarande och överstigas 120 grader stoppas allt och det larmas för överhettning

Men jag håller med om att brännare som doseras direkt av skruven som går från "storförråd" ofta kan vara instabila i matningen och det är just av den anledning att Janfire har kört med internförråd + doseringsskruv från och med starten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Skit samma, om det nu inte är en fotocell så sitter där väl någon form av givare som känner av när internförrådet är fullt ?

Och jag sa enkel, inte primitiv eller något annat, kan vi inte enas om att NH inte är en enkel (enkel som i betydelsen, enklare konstruktion, färre delar, färre antal givare eller vad du nu vill) brännare eftersom den har internskruv och en massa givare som en "enkel" brännare inte har.

Jag är fullt medveten om att du tycker det är rena himmelriket med massor med givare som håller koll på allting, men bara för att en enkel (eller i dina ögon primitiv) brännare inte har alla dessa finesser så gör det inte den till en sämre brännare, det finns dom som gillar alla finesser och det finns dom som inte gillar dom, och då är det ju bra att alla kan välja den brännare som dom vill ha.

Så för att summera det hela så sa jag att enkla brännare har ojämn matning (enkla som i enkel konstruktion, få delar, okomplicerad), vilket du sa var skitprat, vilket vi nu kan vara överens om att det inte var skitprat.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar