Inställningarna "personliga"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inställningarna "personliga"

Inlägg av wertok »

Funderar på vad ni alla andra Biomatic 20+ användare har för inställningar när det gäller skruv & fläkt. Är det så att det är dumheter att jämföra sinsemellan eller är man hjälpt av det?
Anledningen till att jag undrar är att den börjat gå fet med tjära både i pannan och i röret.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du bytt pellets??

Iaf då den går fet/sotar behövs mer luft, Testa att öka fläkten 1-3% i steg, Rengör fläkten/koppen först o kolla innan du ändrar..
Kan även tänka mej att det är i låg/min läget den går fet då den endast går på det läget nu..

Jag har 71% skruv o 33% fläkt med nuvarande pellets från solett vilket ger ca 15,5 kW effekt..

Hos en kompis tror jag att jag ställt in biomaticen på 52% skruv o 27% fläkt på låg med solett, Det är pelletsen som avgör justeringen förutsatt att brännaren är ren o flökten inte är full i damm för då får ger den mindre luft=sotar..

Bara att kolla o testa men det vore ju en fördel om du fick den ordentligt justerad med instrument i alla effektlägen som används..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar