Rörgängor - en djungel ?

Skriv svar
snorkel
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 13 apr, 2008 03:30

Rörgängor - en djungel ?

Inlägg av snorkel »

Finns det nån som kan förklara skillnader mellan de olika sätten att beskriva dimensioner i rörsammanhang? Klämringskopplingar brukar anges i mm, gängade kopplingar i R följt av ett tal, t.ex. R15, i tum som t.ex. 1/2". Om jag har ett rör med en viss ytter- eller innerdiameter, hur vet jag vilken gänga det är? Jag hittade en böj som i ena änden har samma form som en klämring och i andra änden en rörgänga (R15,1/2"). Muttern till klämringsänden är lika stor som en klämringsmutter till en 22mm klämringskoppling men den passar inte där. Varför inte ? Vad betyder N10R, Böj 15, DN, 10F, 10C, ... Jag skulle vilja ha en sammanfattning till allt det här. Eller till nåt av det. Hilfe !!!

/Snorkel
------------------------------------------------
Rutten Parca 3000 med Janfire Flex-A.
PeterZ
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 09 sep, 2007 17:22
Ort: Dalarna

Inlägg av PeterZ »

Kolla http://www.rinkabyror.se/ sen "hjälp" och sen "storleksguiden".
snorkel
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 13 apr, 2008 03:30

Inlägg av snorkel »

Tack för ditt svar!

Jag har tittat på länken du skickade och jag är fortfarande lite förbryllad. Är det R, N, DN eller någon av de andra dimensionerna som avses med "Dimension" ? Jag misstänker att det är R de menar, men vad betyder i så fall N, DN, osv ?
/Snorkel
------------------------------------------------
Rutten Parca 3000 med Janfire Flex-A.
Jössehäring
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
Ort: Arvika

Inlägg av Jössehäring »

Ska se om jag hjälpa dig att klara ut litegrann.
R står för Rörgänga, DN står för nominell diameter (metrisk, angiven i mm), PN står för tryckklass angivet i bar.

Det blandas friskt på rörsidan fast jag tror att sveriges leverantörer håller på att gå över till metriska mått, vissa rör och delar anges fortfarande i tumstorlekar.

Tex, Ett stålrör av storlek DN20 är ett 3/4" rör och har ytterdiameter 26,9mm. Ett rör med angivet DN-mått har alltid samma ytterdiameter, innerdiametern bestäms av tryckklass mm pga olika godstjocklek. Olika diametrar enligt tabell nedan.

DN Ytterdiam Min godstjocklek R-gänga
10 17,1 3/8"
15 21,3 1/2"
20 26.9 2.0 3/4"
25 33.7 2.3 1"
32 42.4 2.6 1 1/4"
40 48.3 2.6 1 1/2"
50 60.3 2.9 2"

Tittar man sedan på kopparrör så anges de alltid i metriska mått, övergång till r-gänga
Nya rör finns i storlekar 10, 12, 15, 22, 28, 35mm och uppåt har du ett gammalt hus har du säkert 16mm rör som är den gamla standarden för Cu1/2".

Fyll gärna i den som har mer nyttig info eller rätta mig om jag har fattat allt totalfel
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
snorkel
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 13 apr, 2008 03:30

Inlägg av snorkel »

Suveränt! Ännu mer information. En tackar och bockar.

Mvh
/Snorkel
Skriv svar