Nu har jag gjort min första beställning av pellets

Skriv svar
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Nu har jag gjort min första beställning av pellets

Inlägg av fremar »

Det blev 4 pallar Norsk Pellets Vestmarka för 2286kr per 900kg pall. Nu funderade jag bara lite på hur man smidigast ska bära ner alla säckar pellets i källaren från garaget där jag hade tänkt få in dem vid leveransen? Det är en betongtrappa ner inne i garaget till det rum i källaren där jag tänkte ha pelletsen.

Vad tror ni om den här trappkärran från jula för att köra ner säckarna för trappen? http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=325004
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hej fremar!

Första gången jag skulle få hem säckar så tänkte jag som du , har en liknande brant trappa som du beskriver. Som tur är fick jag låna en kärra, en riktig trappkärra... kan säga såhär , att det gick mycket fortare att bära två säckar i taget. Första lev. 5 pall tog jag och grannen på en timma, (med lite öl pauser :roll: ). Nu för tiden kör jag hämtpris med egen släpkärra, då bär jag ner det själv (mer öl till mig) En pall tar inte många minuter...

Mitt tips är att du lånar en kärra och testar, tilläggas bör att min dörr till källaren är ganska trång.

Finns en del inlägg av pelletsbröder som byggt rutschkanor till säckarna, kanske du får en idé där?

Lycka till med styrketräningen :wink:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

70cm bred är nog dörren in till källaren och däär får man ju isåfall göra en 90 graders sväng med kärran. En rutchkana kanske skulle vara ett bra alternativ. Får kika lite på det också.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag håller med Dave!

Det tar bara mer tid o hålla på med vagnar/pirror, det går mycket fortare att langa upp säckarna på axeln o bära ner dem.

En pall tömmer jag ensamt rätt fort, väl under timmen och då har jag en bit att gå ner i källlaren oxå.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Nu hade jag visst 4 pallar pellets ståendes på parkering och bilen som står på gräsmattan blev nästan inspärrad av pallarna. Ganska osmidigt av de som körde ut att inte ringa innan, som jag bad om för att kunna få in pallarna i garaget.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Hade mycket ånger om säckhanteringen i början. Funderade på kärror, rutchkanor till och med att ha pallarna ute året om. Mitt pannrum har ett källarfönster vilket i sig inte är unikt. Efter att ha häktat av detta, och placerat pallarna så nära som möjligt, i mitt fall 10 meter från fönstret visade det sig att två personer häver in en rågad årsförbrukning på mindre än 1,5 timme.
Tål att jämföras med första leveransen som jag bar in själv nerför trappor genom hela källaren. Tog en hel dag och en halv låda öl :-)
Senast redigerad av johansjostrand den lör 05 jul, 2008 00:51, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Fick låna en sån palldragare så jag fick iallafall in pallarna i garaget där kan de stå tills jag orkar bära ner säckarna till pannrummet. För mig blir kortaste vägen som är möjlig att få ner pelletsen till källaren via trappen i garaget som går ner till källaren.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Tänkte också precis som TS, innan jag beställde mina första pallar med pellets. Skaffade alltså en trappkärra just från Jula. Har en trappa där det längst ner svänger 90 grader och man skall igenom en ganska smal dörr.

Funkade inte alls. Bar ned allt för hand istället. Inför nästa gång hade jag gjort en enkel rutschkana. Köpte byggplyfa och skruvade fast den i väggen med gångjärn så man kan ha den uppfälld när man inte behöver den.
Nu, om jag är själv, så skickar jag ned ca 10-14 säckar innan jag bär dom vidare.

Inför nästa gång som jag skall beställa pellets, så har jag tänkt mig att använda mig av en vanlig säckakärra för att ha istället för att bära ifrån trappändan fram till pannrummet. Detta skall nog göra att man kan minska hanteringstiden ytterligare.

Hoppas det va någon som förstod min något virriga beskrivning... :shock:
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Ok, jag bar in två pallar till pannrummet igår för hand så nu får jag inte in mer säckar där. Gick rätt så smidigt ändå så jag kommer nog att göra så till att börja med. Får se om jag orkar göra nån rutchkana senare.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag snickrade ihop en tillfällig ramp som jag använt i tre år nu. Jag har också en 90 graders högersväng in genom en trång dörr längst ner. Man får in snitsen efter ett tag. Jag tar in en pall på 30 min. Jag får alltså ner hela årsförbrukningen på drygt 2 timmar, helt själv.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Jag gjorde en väldigt enkel rutschkana genom mitt källarfönster. Tog 2 stycken reglar (2x3 tum). Skruvade 3 "stegpinnar" (uppe, nere och på mitten) mellan de två reglarna. Mellanrummer mellan reglarna var väl ca 10cm. Sen stoppade jag bara in min "rutchkana" i källarfönstret och så skickade jag ner säckarna. Blev väldigt smidigt och BILLIGT.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Grym bild wertok! Känns som den gamla goa Ibizaresan jag gjorde för 20 år sedan :wink: ....

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar